18 april 2024, 02:44:11

Re: Mee naar buiten

Gestart door Sjimmie, 25 mei 2008, 17:58:12

« vorige - volgende »

Yvette

30 mei 2008, 19:56:16 #15 Last Edit: 30 mei 2008, 20:23:18 by Yvette
Dit is jouw verantwoording en het is gewoon erg dom om het water en voer te verversen terwijl het raam open staat vind je niet. Of de voordeur open laten staan ook zoiets. Blijkbaar heb jij geen verantwoordelijkheidsgevoel. Iemand die dieren heeft let op deze dingen en gaat daar niet zo laconiek mee om zoals jij het aangeeft.

1.Ik zeg niet dat je geen verantwoording voor je dier moet hebben en wat dachten jullie hiervan je fietst lekker rustig en niets vermoedend met je hond in haar fietsmand en ze wordt zomaar zonder enige aanleiding uit haar mand gerukt en je probeert met alle macht die je hebt om die 2 honden weer te scheiden om die andere hond een GEDRAGSGESTOORDE BULLTERRIER (die net zo gevaarlijk kan zijn als een pittbullachtige honden) die alle kleine hondjes te grazen neemt en was mijn verantwoording ver te zoeken NEE
Juist in tegendeel

2. En wat dachten jullie dat ik zomaar een hondenbuggy kocht omdat Demi niet meer zo goed kan lopen althans geen echte wandelingen van 1 of 2 uur omdat ze dan juist teveel last krijgt van haar pootjes of zelfs doodmoe dat ze dan gaat sjokken
Ik kan wat verder wandelen en Demi kan dan lekker in haar buggy gaan zitten/liggen

Bovendien moet je natuurlijk altijd opletten op je dier maar soms zit een ongelukje in een klein hoekje


Sjimmie

30 mei 2008, 21:50:59 #16 Last Edit: 30 mei 2008, 22:17:46 by Sjimmie
Anja,

Waarom zou je in godsnaam niet het water en voer kunnen verversen als het raam open staat? dit kan je ook perongeluk gebeuren, het raam over het hoofd gezien, even er niet met je gedachten bij, je denkt dat je hem dicht heb gedaan maar toch staat die nog op een kiertje open, je valkje vliegt er normaal nooit uit maar net dat je het raam open heb staan wel etc.
Het kan dan altijd gebeuren dat die wegvliegt, net dat het ongewenst is.
Het was een klein voorbeeldje, ik heb nooit gezegd dat ik dit zou doen of wat dan ook, ik heb ook nooit gezegd dat ik m'n valkje mee naar buiten neem zonder tuigje bijv.
Maak je daar geen zorgen over ;)
Mijn valkje heeft het hier prima naar z'n zin, hij vliegt wat tegen muren en ramen op, maar het was vandaag dan ook de eerste dag dat die hier heeft gevlogen dus even verkennen hé ;)
Verder was mijn valkje al gekortwiekt toen we 'm kochten, dus dit is zelf niet mijn keuze geweest.
Ik kijk het aan als z'n veren weer aangegroeid zijn hoe het dan gaat, vliegt die nergens tegenaan met harde snelheid etc. laat ik het misschien wel zo? you never know ;)

De voordeur dicht is jou verantwoordelijkheid, maar het kan altijd gebeuren dat die perongeluk nog op een kier staat.
Of ben jij foutloos? en let je hier altijd precies op? geen mens is perfect, en iedereen kan dit perongeluk overkomen, al is het maar dat je je voordeur te hard dicht doet en hij schiet terug wat wel eens gebeurt.
Kan ook zijn dat je hond die altijd zo lief is tegen je valkparkietje ineens 'm grijpt, je moet ze nooit alleen laten maar het kan in een onbewaakt ogenblik gebeuren.
etc. etc.


Sjorsje :-)


Sjimmie

30 mei 2008, 21:57:46 #17 Last Edit: 30 mei 2008, 22:09:37 by Sjimmie
Anja,

Natuurlijk heb jij de verantwoordelijkheid voor een dier, en die heb ik anders neem ik hier geen dieren ;)
Alleen als je de voordeur achter je dicht doet, kan eht altijd zijn dat die niet goed gesloten is, of als je visite hebt die de deur niet goed sluit en jij gaat bijv. de honden uitlaten rennen die beesies ervandoor misschien?

Verder was mijn vergelijking over die hond niet over het uitlaten, omdat honden uitgelaten worden moeten valkjes ook maar uitgelaten worden.
Nee, het was dat het niet alleen bij valkjes en papegaaien kan gebeuren dat ze wegvliegen maar ook dat honden, katten en alle andere dieren weg kunnen lopen.
Als jij een hond uitlaat heb jij de verantwoording, maar het kan maar net zijn dat je o zo lieve hond die normaal mak mee loopt ineens een loops teefje ziet en een flinke ruk geeft en er vandoor gaat ..
Instinct, en zoals hier al eerder aangegeven is door een van de tegenstanders van kortwieken gaat instinct boven training.


Het kan je ALTIJD gebeuren, wat Yvette al zei als die in je mandje is en hij wordt gegrepen door een hond, kan jij hier niks aan doen.
Of als je lekker buiten loopt, en er loopt een agressieve hond langs en die grijpt je hond.
Dan ligt die verantwoording niet bij jou enkel alleen bij het baasje van het dier, niet van de hond die aanviel en niet van je eigen hond (de agressieve hond is zo gemaakt in vele gevallen), je kan je dier toch niet in je armen blijven dragen omdat je bang bent voor een ongelukje?
Dus in hoevere kan je de verantwoording nemen voor je dier? er kan altijd wat gebeuren net dat je even de andere kant op kijkt en dit hoeft niet jou schuld te zijn.
Je kan ze toch moeilijk in hun kooi laten?
Hij kan ook tegen de muur of het raam opvliegen en daar net iets breken, kan jij er nog niks aan doen, hij kan ook in een gordijn verstrikt raken etc.
Hij kan aan een snoer gaan krabbelen, net dat je even wat te drinken pakt.
Natuurlijk moet je ze in de gaten houden, alleen een ongelukje zit in een klein hoekje helaas en er kunnen altijd dingen gebeuren met je dier.



Sjorsje :-)


Yvette

En wat dachten jullie de verantwoording voor kleine kinderen die alleen op straat spelen zonder dat een ouder hun in de gaten houdt en waar ze ook op dat moment verblijven kunnen aantal ouders niets schelen als ze maar hun dingen in huis kunnen doen en de kinderen de deur uit zijn want ze mochten eens last veroorzaken
Dit gebeurt ook na 8 uur 's avonds als de kleintjes al lang op bed horen te liggen spelen zij nog op straat

Yvette

Mijn valkje gaat helemaal niet los mee op straat als ik de hond uit gaan laten hooguit om het huis heen en verder gaat ze dan altijd in haar reismandje die voor knaagdieren is bestemd en met mijn vorige papegaai was ik het gezicht van de wijk die met een reismandje loop als ik met de hond wegga

En nu die met een buggy loop en daar kan mijn valkje er ook in 
Zoals Sjimmie ook al zeg als de afgeknipte veren eraan is gegroeid kan je altijd weer terug naar vliegend valkje

Gerda

30 mei 2008, 23:03:42 #20 Last Edit: 30 mei 2008, 23:06:58 by Gerda
Nou sorry,

Deze discussie wordt een beetje zinloos! Er worden allerlei dingen aangehaald die niets met de discussie te maken hebben (zoals een hondenbuggy en een hond in een fietsmandje).
De zaken waar het werkelijk om gaat, de gevaren, de adviezen etc, die worden eigenlijk standaard opzij geschoven of er wordt een niet kloppende vergelijking gemaakt.

Jammer, want met elkaar discussieren met goede argumenten kan veel opleveren. Maar hier wordt het alleen wellus nietus.

Als Anja aangeeft dat zij eerst eigenlijk dezelfde gedachte had als de voorstanders van een valkje mee naar buiten, maar vertelt wat haar is overkomen, dan zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen. Maar het lijkt net of er met extra energie tegen in wordt gegaan. Hoe meer argumenten tegen, hoe meer de argumenten voor worden.

Ik wil voor de duidelijkheid nog een keer aangeven:
Valkjes los mee naar buiten - dat gaat vroeg of laat fout!
Valkjes in een tuigje - voor mijn gevoel gevaarlijk en onnatuurlijk.
Er zijn wel pakjes voor valkjes die goed sluiten en waar een valkje niet uit kan ontsnappen en waar niet de druk op een punt ligt. Ikzelf zou ze niet nemen, maar het kan een alternatief zijn.

Ik denk dat het meenemen van valkjes naar buiten vooral voor het eigen plezier is en niet voor het plezier van het valkje.
Bovendien moet een gekortwiekte valkje steeds worden 'vermaakt'. Mijn valkjes spelen zelf, met elkaar! Want valkjes zijn groepsdieren.

Met andere woorden, ik denk dat een valkje het gelukkigst is als hij kan vliegen (al of niet iets gekortwiekt) en samen met soortgenootjes kan leven.
Als hij zelf kan spelen en kan scharrelen en zoeken naar eten wat de gehele dag ter beschikking moet zijn.

Waarom zou je een dier met bepaalde eigenschappen modificeren en aanpassen aan je wensen. Dat druist tegen mijn gevoel in. Als je geen vliegend huisdier wilt, neem dan geen valkje! Als je er buiten mee wilt lopen, neem dan een grotere kromsnavel, of een ander huisdier.

Gerda 

Yvette

30 mei 2008, 23:41:58 #21 Last Edit: 30 mei 2008, 23:44:07 by Yvette
Deze discussie wordt een beetje zinloos! Er worden allerlei dingen aangehaald die niets met de discussie te maken hebben (zoals een hondenbuggy en een hond in een fietsmandje).
De zaken waar het werkelijk om gaat, de gevaren, de adviezen etc, die worden eigenlijk standaard opzij geschoven of er wordt een niet kloppende vergelijking gemaakt.


Dit ging om je verantwoordelijkheid nemen en als argumentatie

Jammer, want met elkaar discussieren met goede argumenten kan veel opleveren. Maar hier wordt het alleen wellus nietus.

Bij jou ja

Als Anja aangeeft dat zij eerst eigenlijk dezelfde gedachte had als de voorstanders van een valkje mee naar buiten, maar vertelt wat haar is overkomen, dan zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen. Maar het lijkt net of er met extra energie tegen in wordt gegaan. Hoe meer argumenten tegen, hoe meer de argumenten voor worden.

Bij mij niet

Ik wil voor de duidelijkheid nog een keer aangeven:
Valkjes los mee naar buiten - dat gaat vroeg of laat fout!
Valkjes in een tuigje - voor mijn gevoel gevaarlijk en onnatuurlijk.
Er zijn wel pakjes voor valkjes die goed sluiten en waar een valkje niet uit kan ontsnappen en waar niet de druk op een punt ligt. Ikzelf zou ze niet nemen, maar het kan een alternatief zijn.


Wie zegt dat en is dat ooit bewezen

Ik denk dat het meenemen van valkjes naar buiten vooral voor het eigen plezier is en niet voor het plezier van het valkje.
Bovendien moet een gekortwiekte valkje steeds worden 'vermaakt'. Mijn valkjes spelen zelf, met elkaar! Want valkjes zijn groepsdieren.


Nou de mijne niet en ik ben diegene hem moet vermaken en dat doe ik op mijn manier en daarmee uit


Als je geen vliegend huisdier wilt, neem dan geen valkje! Als je er buiten mee wilt lopen, neem dan een grotere kromsnavel, of een ander huisdier.

Ik vind je reinste onzin wat je hier aan verkondigd
Bij de papegaaien moet ook je eigen keuze zijn wel/niet laten kortwieken

Gerda

31 mei 2008, 00:06:59 #22 Last Edit: 31 mei 2008, 00:12:19 by Gerda
Nog een laatste reactie.

De antwoorden die je geeft Yvette zijn nou net wat ik bedoel. Ik vind het jammer dat je geen argumentatie gebruikt. Dit maakt een inhoudelijke discussie onmogelijk.
Kijk maar naar je antwoorden:

Dit ging om je verantwoordelijkheid nemen en als argumentatie

Bij jou ja

Bij mij niet

Wie zegt dat en is dat ooit bewezen

Nou de mijne niet en ik ben diegene hem moet vermaken en dat doe ik op mijn manier en daarmee uit

Ik vind je reinste onzin wat je hier aan verkondigd
Bij de papegaaien moet ook je eigen keuze zijn wel/niet laten kortwieken


Ik ga verder niet in discussie.
De reden waarom ik hier wel heb gereageerd is de volgende:
Als moderator en als valkjes liefhebber wil ik het niet op mijn geweten hebben dat iemand die hier nieuw komt en leest over valkjes mee naar buiten een fatale fout begaat.
Dat hij dus op basis van bepaalde informatie zijn valkje wat kortwiekt en dan mee naar buiten neemt en dan het verdriet moet meemaken dat zijn valkje wegvliegt of wordt gegrepen door kat/hond of onder een auto komt.

Dus daarom nogmaals: valkjes los mee naar buiten - vroeg of laat gaat het fout!!

Gerda

Yvette

31 mei 2008, 00:10:16 #23 Last Edit: 31 mei 2008, 00:14:20 by Yvette
Ik vind gewoon eenmaal iedereen moet voor zichzelf weten wat je met valkje doet en denk je anders over moet je dat ergens anders heen brengen

En bij jullie kan het ook fout gaan als je vervoersmandje openspringt als je toevallig met hun buiten staat en vervolgens je geliefde valkje wegvliegt en bij mijn valkje zou dat niet gebeuren

Ook ik ben een grote valkjesliefhebber of wil je soms beweren dat ik een grootste dierenbeul van dit hele forum ben

Anja

31 mei 2008, 08:05:50 #24 Last Edit: 31 mei 2008, 11:29:53 by Gerda
Citaat van: Gerda op 30 mei 2008, 23:03:42
Nou sorry,

Deze discussie wordt een beetje zinloos! Er worden allerlei dingen aangehaald die niets met de discussie te maken hebben (zoals een hondenbuggy en een hond in een fietsmandje).
De zaken waar het werkelijk om gaat, de gevaren, de adviezen etc, die worden eigenlijk standaard opzij geschoven of er wordt een niet kloppende vergelijking gemaakt.

Jammer, want met elkaar discussieren met goede argumenten kan veel opleveren. Maar hier wordt het alleen wellus nietus.

Als Anja aangeeft dat zij eerst eigenlijk dezelfde gedachte had als de voorstanders van een valkje mee naar buiten, maar vertelt wat haar is overkomen, dan zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen. Maar het lijkt net of er met extra energie tegen in wordt gegaan. Hoe meer argumenten tegen, hoe meer de argumenten voor worden.

Ik wil voor de duidelijkheid nog een keer aangeven:
Valkjes los mee naar buiten - dat gaat vroeg of laat fout!
Valkjes in een tuigje - voor mijn gevoel gevaarlijk en onnatuurlijk.
Er zijn wel pakjes voor valkjes die goed sluiten en waar een valkje niet uit kan ontsnappen en waar niet de druk op een punt ligt. Ikzelf zou ze niet nemen, maar het kan een alternatief zijn.

Ik denk dat het meenemen van valkjes naar buiten vooral voor het eigen plezier is en niet voor het plezier van het valkje.

Bovendien moet een gekortwiekte valkje steeds worden 'vermaakt'. Mijn valkjes spelen zelf, met elkaar! Want valkjes zijn groepsdieren.

Waarom zou je een dier met bepaalde eigenschappen modificeren en aanpassen aan je wensen. Dat druist tegen mijn gevoel in. Als je geen vliegend huisdier wilt, neem dan geen valkje! Als je er buiten mee wilt lopen, neem dan een grotere kromsnavel, of een ander huisdier.

Gerda 


Ik kan me bij bovenstaande tekst alleen maar aansluiten. Net wat Gerda al aangeeft, hoe meer ik probeer te waarschuwen hoe harder er tegenin gegaan wordt.
Erg jammer.

Ik ben geen foutloos mens Sjimmie. Ook ik maak fouten maar ik leer wel van mijn fouten.

Ik ga geen bakjes verschonen als de raam of deur open staat. De voordeur staat hier niet open want er wordt altijd extra tegen aan geduwd. Mijn honden zullen niet weg lopen door een openstaande deur.

Verder ga ook ik niet verder met deze discussie om de rede die Gerda ook al aangeeft. Dit is een discussie die gaat over dingen die er bijgehaald gaan worden maar inhoudelijk niets heeft.

Anja

Sjimmie

31 mei 2008, 12:39:21 #25 Last Edit: 31 mei 2008, 12:48:16 by Sjimmie
Waar het werkelijk over gaat, is dat het met elk dier fout kan gaan en niet alleen met vogels.
De hond was een voorbeeld dat je niet altijd zelf de verantwoordelijke bent, het kan je altijd overkomen dat die aangevallen wordt of wattan ook, dan ben jij niet diegene die fout is.


Dat je een raam open laat staan, of dat de deur een keer niet goed sluit het kan altijd gebeuren al duw je er nog zo hard tegenaan etc.
Iedereen kan een fout maken, het kan je gebeuren dat je valkje weg vliegt.
En ik heb nooit gezegd dat ik mijn diertje los mee neem  ???
Waarom zou ik? over een paar maanden komt er een papegaai bij, en als ik wil leer ik die wel mee naar buiten gaan ;) De valkjes blijven lekker in een kooi buiten, ik ga het risico niet nemen dat ze 'wegwaaien'.

Ik vind 't wel grappig eigenlijk dat jullie je zo uit de tent laten lokken door iemand die een tuigje aan wil doen bij een valkje, of iemand die 'm los mee naar buiten wilt nemen.

Ik denk dat je zelf goed in kan schatten hoe tam je diertje nou is, en dat je zelf ook in kan schatten of die wel of niet los mee mag naar buiten.

En waarom is een valkje aan een tuigje onnatuurlijk, dan is een vogel in een kooi ook onnatuurlijk of is dat dan ineens wel natuurlijk?

Ze kunnen nog prima vliegen als ze gekortwiekt zijn hoor, alleen ze kunnen geen grote hoogtes maken maar vliegen doet die hier nog als de beste hoor ;)

Als iemand z'n valkje los mee naar buiten wilt nemen is dat toch haar zaak? en als iemand het risico neemt dat die kan ontsnappen ..
Ik denk dat iedereen dondersgoed weet dat die weg kan vliegen, alleen zoals ik al zei ik denk dat je zelf goed kan inschatten hoe je vogel in elkaar zit en hoe tam die is.

Maar iedereen kan fouten maken, en iedereen is ook verantwoordelijk voor z'n eigen dier alleen kan er altijd een ding fout gaan waar je zelf gewoon niks aan doen kan en dat kan iedereen overkomen ook jou


Sjorsje :-)


Yvette

31 mei 2008, 16:40:30 #26 Last Edit: 31 mei 2008, 16:55:27 by Yvette
Het is ieder zijn eigen mening en handelen wel of niet mee naar buiten nemen zelf weet je het beste wat je dier leuk vindt of niet (fiets)manden en hondenbuggy's zijn maar slechts enkele voorbeelden hiervan

Wie anders overdenkt moet maar naar de politiebureau brengen en andere moet maar zelf weten hoe hij met zijn ideeen meedoet

Waarom lees je hier heel erg veel dat een valkje weg is gevlogen of een ongeluk met een kamerdeur heeft gehad die op dat moment open stond
Dan is wel Leiden in last of je koopt maar weer een ander valkje

Bovendien gaat mijn valkje niet altijd de hele tijd uit zijn kooi als het buiten in de tuin staat
En meestal kan ik de deurtje van de kooi open zetten zonder dat mijn valkje naar buiten gaat alleen als hij het zelf wil om even om een hoekie te kijken - hij blijft rustig op zijn stok zitten

Rianne

Er word erg kortzichtig naar de reacties gekeken. Met denken voor het dier bedoel ik letterlijk denken. 'Mijn valkje vind het vast leuk als hij los mee naar buiten kan'. Niet de inrichting, voeding etc., maar echt 'in het hoofd proberen te kruipen'.
Bij mij boven staan 5 valkjes, verdeeld over 3 kooien. Deze zijn niet tam, vliegen dus niet los, tenzij ik besluit dat het tijd is dat ze in de voliere kunnen, dan haal ik een ander koppel weer naar binnen.
Als zij het niet naar hun zin zouden hebben in hun kooi, zouden ze niet spelen, kroelen, eten, fluiten, en zouden ze er niet zo gezond uit zien. Als ik ze nu los laat vliegen brengt dat onwijs veel stress mee en maak ik ze niet gelukkiger.

Ieder zorgt voor zijn dier zoals hij of zij denkt dat dat juist is. Maar door het dier in gevaar te brengen, omdat jij denkt dat het dan gelukkiger wordt, vind ik toch wat onverantwoordelijk.

En we hebben het hier niet over toevalligheden, zoals een vervoersbakje wat openspringt. Dat gebeurd buiten ieders macht. Een valkje kun je niet toevallig kortwieken, dat doe je bewust en dus kun je het dier bewust in gevaar brengen.

Het punt dat het JOU nooit is overkomen betekend niet dat het NIEMAND kan overkomen! En hiermee bedoel ik niemand persoonlijk, voor ik daar weer gezeur mee krijg.

Sjimmie

Een valkje kun je niet toevallig kortwieken, dat doe je bewust en dus kun je het dier bewust in gevaar brengen.

Bedoel je daarmee dat je het dier in gevaar brengt als je 'm kortwiekt?
Zo ja, zou je me dan uit willen leggen wat er gevaarlijk aan is om 'm te kortwieken  ;D


Sjorsje :-)


Yvette

Zelf heb ik met gekortwiekte vogel geen ongelukken mee gehad meer met vliegende vogel zou ik op een dag wel een ongeluk of misschien tot de dood erop volgt omdat ze tegen allerlei onveilige objecten op zouden gaan vliegen