29 maart 2024, 09:19:45

Re: Mee naar buiten

Gestart door Sjimmie, 25 mei 2008, 17:58:12

« vorige - volgende »

Sjimmie

Wat is er mis met een tuigje?
Het is wennen, net zoals bij honden als je die een tuigje aandoet is het ook eerst schudden etc.
Maar na verloop van tijd went dat wel, ten eerste als je de hele dag weg gaat en je hebt (nog) geen gezelschap voor je valkje is het toch leuk voor hem/haar dat die mee met je mag?

Ik geloof niet dat een tuigje schadelijk kan zijn, anders zou 't vast niet verkocht worden door valkparkietenkwekerijén etc.  ???

Maargoed, valkparkieten en papegaaien zijn intelligente dieren (papegaaien 2-4 jaar (kind))
Dus ik geloof dat je ze door middel van clicker training kan trainen, dat kunnen honden ook dus waarom geen papegaai? als die vreselijk tam is en gehecht aan je zal die heus terug komen.
Maar dit moet je natuurlijk niet doen als die niet tam genoeg is etc.

Ik koop voor m'n valkjes een tuigje, en ja het risico is er dat die wegvliegt maar met honden is het risico ook als je ze aan een riem neemt dat die uit je hand glipt en weg loopt ;)


Sjorsje :-)


Yvette

Ik ben helemaal met jou eens Sjimmie aan alles zit een risico vast

Gerda

Ik kan alleen maar zeggen:
Kijk eens bij gevonden en vermist!!
De meeste valkjes waar het daar over gaat zijn tamme valkjes! En toch weggevlogen!

Er zijn gevallen bekend dat valkparkieten ontsnappen uit het tuigje. En echt waar, ik weet uit ervaring, instinct gaat boven willen. Dus een vlakje wil wel terug, maar als hij op de wind vliegt, vliegt hij steeds hoger! Hij gaat gillen en wil terug, maar kan niet terug.

Als je van te voren het grote verdriet incalculeert, dan moet je het beslist doen!

Mijn valkjes blijven alleen binnen. In de zomer zitten er horren voor de ramen en hebben ze toch een beetje een buiten gevoel. Maar mijn valkjes zijn de hele dag los in huis. Ze hebben veel vrijheid en kunnen zelf beslissen wat ze doen.
Als je een grote kamervoliere hebt, kunnen je valkjes ook lekker spelen. Of in de kooi naar buiten!

Naar buiten los op schouder of met tuigje is naar mijn mening geen toegevoegde waarde. Vindt je valkje het leuk, of vind jij het leuk.
Valkjes houden van regelmaat. Het zijn stressgevoelige dieren. Ik denk niet dat gezeul met een valkje hem gelukkiger maakt.

Lekker een paar uur per dag uit de kooi, lekker spelen of bij je zitten, is veel leuker en bovendien krijgt je valkje dan meer beweging dan gekortwiekt of met een tuigje om.

Maar goed, er zijn mensen met extreme gedachtes over valkjes. Ze denken dat valkjes gelijk zijn aan grote kromsnavels. En dat is niet zo. Een kakatoe kan natuurlijk niet zonder kortwieken in huis leven. Maar een valkje wel!

Gerda

Sjimmie

29 mei 2008, 21:26:41 #3 Last Edit: 29 mei 2008, 21:37:28 by Sjimmie
Als ik een hond (reu) aan de riem hebt, en er is een teefje loops bij ons in de buurt, en toevallig trekt die en glipt die uit m'n handen gaat instinct ook boven 'willen'.
Mijn hond is samen met z'n vriendinnetje ontsnapt, zij was loops, hij beschermde haar -> nooit meer teruggevonden.
Terwijl die wel bij ons huis gesignaleerd was, maar gewoon niet terug kwam omdat die haar wilde beschermen en achter de 'geur' aanging etc.

Dus eigenlijk zou je honden dan ook niet kunnen uitlaten, want ja stel je eens voor .. er kunnen erge dingen gebeuren en als je een 'jachthondje' hebt die graag achter vogels en katten aangaan en die glipt uit je handen gaat instinct ook boven willen.
Hoe lief en tam ze ook zijn ..

Ik ben voor kortwieken, toevallig ging mijn valkje net voor het eerst hier in huis vliegen, hij vloog tegen de muur op, hij is gekortwiekt wat had er wel niet kunnen gebeuren als die niet gekortwiekt was? dan had die nu misschien onder de grond gelegen? hij komt dan met een enorme vaart tegen de muur aan, en nu was dat niet het geval.

Vind het valkje het leuk, of vindt ik het leuk tsja natuurlijk is het leuk om je valkje 'uit te laten' maar geloof me bij m'n oma woont iemand in de buurt met een valkparkiet, die heeft een tuigje om op de fiets zit die lekker op zn schouder te fluiten naar alle andere vogels.
Je ziet dat dier gewoon genieten ;)

Je hebt het risico bij elk dier, een knaagdier, een hond, een vogel ze kunnen allemaal ontsnappen.
Net even lekker het raam open staan, je wil het water en voer verversen van je vogel en hup de vogel wil eruit en vliegt 'toevallig' naar het raam.
Kan ook met een hond gebeuren, je laat per ongeluk de voordeur open staan, sluit niet goed je wilt 'm uitlaten en hup hond weg want er zit een kat aan de overkant!
Je hebt het risico met elk dier, met vogels, met katten en met honden dat ze kunnen ontsnappen.

Ik ben van mening dat je elke vogel kan laten kortwieken die in gevangenschap leeft, er zijn gevaren in huis.
Stel dat de vogel schrikt van een kat, en hij vliegt plots weg zonder kortwieken kan die enorme hoogte maken + ook nog snelheid, dus stel dat die schrikt dan botst die lekker met hoge snelheid tegen een raam aan  ???

Ik ben blij dat die gekortwiekt is en dat is niet omdat ik het erg zou vinden als die hoog vliegt of wattan ook, het is voor z'n eigen veiligheid.


Sjorsje :-)


Sjimmie

In de zomer zitten er horren voor de ramen en hebben ze toch een beetje een buiten gevoel. Maar mijn valkjes zijn de hele dag los

Er zijn ook veel gevallen bekend dat de valkjes aan de horren blijven haken, gat erin of gaat open, hup valkje weg ...


Sjorsje :-)


Rianne

Idd, met dieren neem je risico, maar als je dat risico zelf kunt beperken, moet je dat vooral NIET laten. Natuurlijk bedek je je ramen. Maar als je je valkje nooit laat wennen aan het losvliegen in huis, blijft hij tegen muren en plafonds aan vliegen.

Rianne

Ik vind het wel apart dat men vogels vergelijkt met honden. Dat is geen vergelijking, de hond wordt al eeuwen getraind om naar mensen te luisteren en om met mensen te leven.

Dan lees ik:
"Dus ik geloof dat je ze door middel van clicker training kan trainen, dat kunnen honden ook dus waarom geen papegaai? als die vreselijk tam is en gehecht aan je zal die heus terug komen.
Maar dit moet je natuurlijk niet doen als die niet tam genoeg is etc."

Hoe weet je wanneer je valkje/papegaai/kaketoe tam genoeg is? Daar kom je maar op 1 manier achter en met een beetje pech was ie toch niet zo tam.

Vergeet ook niet dat valkparkieten prooidieren zijn. Op je schouder zitten ze veilig, maar als ze schrikken en op de grond belanden is er zo een hond of kat bij. Ook als ze in een tuigje zitten, is schrikken gevaarlijk. Ze willen wegvliegen maar kunnen dat niet, en krijgen dus een enorme ruk van hun tuig te verwerken, met borstkas/rug letsel als gevolg.

Men moet niet willen denken voor het dier. Je probeert iets aan het leven toe te voegen wat ze nooit gekend hebben, dus nooit gemist hebben. Waarom het risico nemen, dat ze tijdens die 'toevoeging' sterven?

Gerda

Het argument van tegen muren vliegen wordt ook vaak onterecht gebruikt. Een niet gekortwiekt valkje kan gewoon beter vliegen en dus beter wenden en keren.
Een gekortwiekt valkje kan dat niet, dus ze vliegen vaak recht door. Dus vaak juist door kortwieken wordt de kans op tegen muren vliegen groter.

En ja, de vergelijking met honden is niet terecht. De hond is gedomesticeerd!! Valkjes zijn dit niet.
Dus de verwachting mijn valkje is tam, dus die komt wel terug is onterecht en zelfs erg naief.
Instinct is veel groter dan datgene wat getraind is.

De vergelijking met grote kromsnavels is er ook niet, want die zijn veel zwaarder en zullen niet zo snel opvliegen op een windvlaag. En wat Rianne ook aangaf, valkjes zijn prooidieren. Er schuilen veel gevaren voor een valkje buiten. En echt een kat of hond is sneller dan jij bent!

Gerda

Sjimmie

Hoe weet je wanneer je valkje/papegaai/kaketoe tam genoeg is? Daar kom je maar op 1 manier achter en met een beetje pech was ie toch niet zo tam.

Dat merk je maar al te goed ;)
Met alle dieren heb je een risico, je hebt ook een risico als je hem mee naar buiten neemt in een kooi de kooi kan open gaan en weg is je vogeltje..


Sjorsje :-)


Sjimmie

Dat met de hond was een vergelijking, dat je met alle dieren risico's kan lopen en toevallig nam ik even de hond als voorbeeld ;)
Je hebt met alle dieren een risico, met honden, met vogels etc.
En als men vindt dat valkparkieten etc. gewoon 'vrij' rond horen te vliegen, waarom neem je dan in godsnaam een huisdier?
Een huisdier leeft in gevangenschap bij jou, de mens moet keuzes voor zo'n dier maken.
In het geval van vogelsoorten, maken wij hier de keuze: Kortwieken.
We hebben het met onze papegaai gehad, die vloog op hoge hoogtes in het huis, botste overal tegenaan en dan met harde vaart.
Gekortwiekt, en hij vloog wat lager, en wel tegen dingen aan maar met mindere vaart.

Instinct is veel groter dan datgene wat getraind is.

En dat is niet alleen met valkparkieten en papegaaien zo, dat is ook zo met honden en katten etc.
Dus de vergelijking met andere dieren is er wel, een hond kan je trainen maar al laat je 'm los en hij ziet bijv. een loops teefje, een kat of een vogel waar die achteraan wilt is het instinct veel groter dan de training.
En reken maar dat hoe goed je 'm ook getraind heb, dat die toch z'n instinct volgt.

Alle dieren in gevangenschap kunnen als je ze buiten los laat weg gaan, dat is niet alleen met vogelsoorten zo, dat is ook met de honden katten knaagdieren roofdiertjes enzovoorts. ;)

Vergeet ook niet dat valkparkieten prooidieren zijn.

Maar met die clickertraining, ging dat over valkparkieten?   ???
Volgens mij ging dat over papegaaien, en zelf wordt hier gezegd dat de vergelijking tussen een valkparkiet en papegaai niet juist is ..
Dus ik heb helemaal niet gezegd dat je een valkparkiet met clickertraining kan trainen of los buiten op je schouder kan zetten  ???

Men moet niet willen denken voor het dier

Men moet denken voor een dier, neem anders geen huisdieren.
Als je huisdieren hebt moet je denken voor ze, jij moet de keuzes maken.
Jij bepaalt hoe de kooi ingericht wordt, jij bepaalt wanneer en op welke tijden die los mag vliegen, jij bepaalt wanneer die wat lekkers krijgt, jij bepaalt wanneer die weer z'n kooi in terug moet.

Terwijl ze in het wild lekker rond kunnen vliegen, dus eigenlijk wordt zo'n vogel in gevangenschap wel heel erg beperkt.
Is dat dan ineens niet zielig?
En dan is ineens het kortwieken fout? terwijl de mens al zoveel keuzes maakt voor deze dieren, en ze vooral ook zoveel beperkt.
Maar o wee als je ze wilt kortwieken, dan hoor je ineens mensen die het maar al te fout vinden.


Sjorsje :-)


Yvette

Wat is dat voor vergelijking dat een kaketoe wel gekortwiekt moet worden omdat hij niet in de huiskamer kan vliegen en de valkjes moeten wel vliegen

Wat iedereen vindt moet hij/zij zelf weten met het wel of niet laten kortwieken maar dit is alleen mijn mening

Aan iedere dier zit behoorlijke risico vastgekleeft en je kan ze niet eeuwig in de glazen kooi stoppen

En lees maar Demi's verhaal maar eens of anders vraag je maar even het echte en zeer vreselijke verhaal over het ongeluk van Demi maar eens goed en dit is nog in mildere versie maar de echte versie is echt heel echt vreselijk en dit blijft voor eeuwig als een film afdraaien die maar steeds herhaald wordt

En ik zeg iedere keer zeggen dat ik met Sjimmie 100% mee eens ben

Yvette

Wat ik ontzettende grote voordeel van kortwieken is als de kamerdeur openstaat en je valkje is ook uit zijn kooi dan hoef je niet meer bang te zijn dat hij wegvliegt en dan vervolgens in snikken uitbarsten
En dat hij ook op de tuintafel kan gaan zitten terwijl je buiten zit
Alleen je moet ook niet gaan weglopen om iets te gaan pakken

Sjimmie

En als die wegvliegt dan kan die geen hoge hoogstes maken, en niet veel snelheid maken.
Dus je zou 'm makkelijker terug kunnen vinden.
Van de zomer is het lekker windstil, lekker met een badje in de tuin gaan zitten met je valkje heb je ook het probleem niet dat die door de wind mee gesleurd kan worden ;)


Sjorsje :-)


Anja

Sjimmie en Yvette,

Mijn haren gaan werkelijk overeind staan als ik jullie berichtjes lees. Het dilemma en de discussie wel of niet kortwieken zal altijd blijven bestaan en iedereen heeft daar haar of zijn eigen mening over.

Jullie geven aan dat een valkje wat gekortwiekt is gerust mee buiten op de tuintafel kan zitten zonder dat hij wegvliegt. Het valkje hoeft maar te schrikken en er hoeft maar een zuchtje wind te staan en het is gebeurd. Dit is al zoveel keer gezegd maar blijkbaar willen jullie dit niet geloven.

Zelf had ik toen ik pas valkjes had ook zoiets van och ze kunnen toch niet vliegen omdat ze zijn gekortwiekt dus kunnen ze mee naar buiten. Mooi niet dus want mijn valkje schrok en werd gegrepen door de wind en weg was ze.
Wij hebben het geluk gehad dat we haar een paar straten...........ja je leest het goed een paar straten verder terug gevonden.

Je vergelijking met een hond vind ik nergens op slaan. Een hond moet je eenmaal uitlaten en jij als baas hoort gewoon op te letten.

Toen je valkje voor het eerst bij je thuis vloog kwam deze tegen een muur aan. Nogal logisch omdat hij de ruimte moet verkennen. Jouw valkje heeft blijkbaar de kans niet gekregen om te mogen vliegen en om je huis te leren kennen.

Net even lekker het raam open staan, je wil het water en voer verversen van je vogel en hup de vogel wil eruit en vliegt 'toevallig' naar het raam.
Kan ook met een hond gebeuren, je laat per ongeluk de voordeur open staan, sluit niet goed je wilt 'm uitlaten en hup hond weg want er zit een kat aan de overkant!

Dit is jouw verantwoording en het is gewoon erg dom om het water en voer te verversen terwijl het raam open staat vind je niet. Of de voordeur open laten staan ook zoiets. Blijkbaar heb jij geen verantwoordelijkheidsgevoel. Iemand die dieren heeft let op deze dingen en gaat daar niet zo laconiek mee om zoals jij het aangeeft.

Zelfs een valkje met een tuigje is NIET veilig. Dit is ook al eerder aan gegeven. Hij schrikt en wil aanvliegen en door het tuigje krijgt hij dus een ruk. Daardoor kan zijn borstbeen breken.

Als je je valkje mee naar buiten wil nemen doe dat dan in een kooi. Iedereen heeft zijn rede om een valkje wel of niet te kortwieken maar doe aub niet of een gekortwiekt valkje gewoon veilig mee naar buiten kan zonder kooi. Dat kan dus NIET.

Groetejs Anja


Yvette

30 mei 2008, 18:05:34 #14 Last Edit: 30 mei 2008, 18:16:42 by Yvette
Mijn vorige papegaai kon niet eens vliegen en zij knalde letterlijk tegen de glazen deuren en vervolgens stortte zij naar beneden
Zij was toen niet gekortwiekt toen ze wel hoorde te vliegen

En zij was veilig voor Demi toen ze gekortwiekt was en daarvoor dacht Demi aha leuk een vliegende vogel in de huiskamer
Maar toen werd Demi bang voor de papegaai als die met haar snaveltje in haar buurt kwam

Als beetje teveel wind staat dan gaat mijn valkje niet naar buiten of in haar reismandje en daar blijft ze dan in

Of moet je een gekortwiekte valkje maar 24 uur in een kooi laten en zonder naar hem om te kijken ipv leuke dingen mee te gaan doen en dat is pas zielig voor ze