23 april 2024, 21:41:33

Sepia, mineralen en grit

Gestart door Bittersweet, 27 mei 2008, 14:09:29

« vorige - volgende »

Bittersweet

Hallo allemaal!

Ik heb een paar hele basic vragen, maar op elke site waar ik kom staat weer wat anders (om gek van te worden), dus ik dacht ik vraag even jullie mening.

Allereerst: Sepia en mineralen.
Edward en Apple hebben allebei een mineraalblokje voor valkparkieten en een zitstok waar mineralen (Sit & Snack) in zitten. Is het dan nodig om er sepia bij te geven?
Edward heeft maar één of twee keer aan zijn blok geknabbeld, is dit erg of nemen ze dit gewoon naar behoefte?

Dan grit / maagkiezel.
Moet het nou wel of niet? De een zegt dat het super belangrijk is, de ander zegt dat het niet nodig is, en een ander zegt weer dat het meer kwaad dan goed doet. Wat is het nou?
Ik weet dat er geen houtskool in mag zitten, want dat is schadelijk, maar het bestaat ook zonder, dus wat doen jullie?

Heel erg bedankt alvast!

Groetjes,
Maaren

Kimm

hoi maaren,

ik geef van alles wat jij hier opschrijft. de grit koop ik van het merk thijsens. daar zit geen houtskool in. dit hebben ze zeker nodig voor hun maag. dit kan je gewoon in de kooi doen in een bakje.
sepia geef ik en ik heb ook een blokje. ze zitten meer aan het blokje dan aan de sepia. dus probeer het maar gewoon uit hoor. en ze nemen inderdaad naar behoefte.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Bittersweet

Hey Kim,

Bedankt voor je reactie!
Dan ga ik dat ook maar gewoon zo doen. :)

Groetjes,
Maaren

Marit*

Hoi Bittersweet,

Ik heb in de kooi een mineralenblok, grit en maagkiezel. Ik heb bewust geen sepia, omdat dit heel erg veel zout bevat.

Mineralenblok zit er bij mij onbeperkt in. Valkparkieten nemen daar naar behoefte van. Eens in de 1 1/2 maand vervang ik het blokje voor een nieuwe. Dit hoeft niet, maar is meer voor mijn eigen gevoel dat het nog 'schoon' is.

Grit en maagkiezel is zeker wel belangrijk. De valkparkiet heeft twee magen. De kliermaag en de spiermaag. De kliermaag weekt de zaden voor het verder gaat naar de spiermaag. De spiermaag heeft wanden van spierweefsel (vandaar de naam ;) ) die regelmatig samen trekken om het voedsel te vermalen. Maar dat vermalen kan alleen maar als er grit/maagkiezel in de maag zit. Anders heb je kans dat het voedsel niet volledig verteerd word, en niet alle belangrijke voedingsstoffen opgenomen word.

Groetjes, Marit


Mara

Hoi Maaren

Ik heb zowel een sepia als een mineralenblok in de voliere en in de kooien binnen heb ik een combinatie sepie en mineralenblok hangen. Verder krijgen ze idd maagkiezel en grit naar behoefte. Als het bakje leeg is, dan geef ik ze nieuwe maagkiezel en grit.

Groetjes

Mara

Bittersweet

Hey Mara en Marit,

Dus opzich is een mineraalblok voldoende, en sepia is dan optioneel?

En nu komt de koning der domme vragen:
Moet ik dus grit én maagkiezel nemen, of een van beide, of is het (practisch) hetzelfde? ???

Bedankt! :)

Groetjes,
Maaren

Kimm

hoi,

ik heb grit en maagkiezel en dat meng ik door elkaar.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Mara

Hoi Maaren

Je moet zowel grit als maagkiezel nemen, het zijn twee verschillende producten.

Mara

Kimm

hier ff een foto van de maagkiezel.



ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sjimmie

@Kimm,

In welke dierenzaak/tuincentrum haal je dat maagkiezel ;)?

Ik heb nu die van beaphar cana grit, maar daar zit houtskool in  ???
En die van witte molen gemengd grit en kiezel, zit ook (gezuiverd) houtskool in.



Sjorsje :-)


Kimm

hoi,

ik heb het bij de jumper vandaan, de maagkiezel. en vaak vraag ik ook even of ze het voor mij kunnen bestellen van dit merk(thijssens)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Sjimmie

Hmm, we hebben hier alleen een discus, interatuin en een 'onbekende' dierenzaak en  een pets place ;)
Morgen even snel naar de pets place, bij de discus hebben we kiezel gemalen met grit gehaald alleen daar zit houtskool in dus dat gaat terug naar de winkel of de vuilnisbak in ;) bij de interatuin hadden ze ook alleen met houtskool (na thuis even de kleine lettertjes gelezen te hebben zagen we ineens dat er houtskool in zat) dus dat wordt ook terug ermee.

Pets place en de 'onbekende' dierenzaak is nu nog de enige hoop, en anders bij de kwekerij (De valk, apeldoorn) vragen of hun wat hebben en anders dan is het de houtskool en de rode steentjes er maar uit gaan vissen  ???
Of ergens bestellen op een webwinkel misschien ;)

Bedankt! in iedergeval, ik zal kijken of ze het merk thijssens in een van de dierenzaken hebben ;)


Sjorsje :-)


Kirsten

Hoi hoi,

Ik bied mijn valken Sepia aan, mineraalblok, iodine blok(jodiumvoorziening met name voor de kweek belangrijk) en daarnaast grit en kiezel door elkaar heen.
Ik heb hiernaast voor periode dat ze het wat meer nodig hebben ook nog vitaminekalk van Quiko wat ik dan extra verstrek.

Grit en kiezen zitten bij mij in één verpakking dus dat is makkelijker geven. Het is inderdaad wel belangrijk om het beide te geven. Sepia is volgens mij geen must als je bijv al een mineraalblokje geeft.

Ik snap overigens heel goed je verwarring hoor, want je hebt zoveel mogelijkheden en dan moet je inderdaad ook nog opletten dat er geen houtskool en roodsteen in zit,.
Het is niet altijd makkelijk zoeken.
Mocht je het niet kunnen vinden, bied ik het ook nog in m'n webwinkel aan, dus is wellicht nog een optie.

Maagkiezen heb je trouwens ook nog van Ma-Ki, hier zit ook niets geks in. Dus kan je als ze dat bij je dierenwinkel hebben ook nog aanschaffen in plaats van Tijssen.

Succes met zoeken,
Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Sjimmie

Ik heb bij de kweker waar ik het valkje vandaan heb grit en kiezel gekocht, zonder houtskool etc.
Koop het dus voortaan op de webwinkel, hier in de buurt verkopen ze alleen van witte molen en cana grit ofzo  ???
En dat is allemaal met houtskool heb ik op de verpakking gelezen.
Dus tja, dan maar bestellen via internet  ;D


Sjorsje :-)


Sanna

Het is nog wel eens lastig om grit zonder houtskool te vinden. Ik heb ontdekt dat het hier in de buurt onder de naam 'vogelmineralen' verkocht wordt. Bij ons stond het tussen de duiven-artikelen ;D. Maar het is hier in de omgeving van Utrecht heel lastig te krijgen, de meeste dierenzaken verkopen alleen maar dat mengsel van grit en kiezel met houtskool erin.

Groetjes, Sanna