9 mei 2025, 18:33:35

kooi op slaapkamer?

Gestart door Mandy - Noa&Mango, 30 mei 2008, 00:21:14

« vorige - volgende »

Mandy - Noa&Mango

Hallo allemaal!

Ik vroeg me af of het erg is als een valkje op een kamer staat waar ook in geslapen wordt. Houdt ik het valkje dan niet wakker of het valkje mij?
Ik woon nl op een studentenkamer, dus slaap daar en kijk daar tv etc etc.

Is dit wel geschikt?

Mandy

Mijn twee schatten: Noa en Mango :D

Monky

Hi Mandy,

Ik denk dat het op zich wel kan hoor.
Ik heb het vroeger ook gehad... Ik had 2 valkparkieten, 2 grasparkieten en een konijn op mijn kamer van 15 m2  ;D
Ik had verder geen last van ze, maar misschien is dat ook afhankelijk van wat het karakter is van je valkparkiet.

Het is wel zo dat als je 1 valkparkiet houdt, je de kans loopt dat hij eenkennig wordt en moeilijk alleen gelaten kan worden. Het beste is dan toch wel om er 2 te nemen. Dan gaan ze ook minder schreeuwgedrag tonen. En als jij er dan niet bent en ze hebben gezelschap aan elkaar.

Het is trouwens wel belangrijk dat je alles goed schoon houdt. Want je krijgt wel veel stof in je kamer. Dat zou als je er gevoelig voor bent, toch problemen kunnen geven met je luchtwegen op de lange termijn. Het is dus wel zaak dat je je kamer goed ventileert en schoonhoudt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Monky

Romy

Hoi Mandy

Ik heb zelf ook een valkparkiet op m'n studentenkamer. Zoals Monky aangeeft, is het wel aan te raden om 2 valkparkieten te nemen. Zo vermijd je toch al veel schreeuwgedrag. Daar heb ik nu last van met Flupke en dat is erg vervelend, zowel voor jezelf als voor je studiegenoten!

Het poetsen, dat is ook zeker waar. Valkparkieten geven enorm veel stof, je zal merken dat het echt noodzakelijk is om verschillende keren per week te stofzuigen en de kamer regelmatig te luchten (zonder dat er tocht ontstaat, want daar kunnen ze niet tegen).

Nog een tip die ik je kan geven : ik heb in m'n huurcontract laten opnemen dat ik een valkje heb. Zo heb je een bewijs dat het mag en kunnen ze jou (of je valkjes) niet ineens op straat zetten.

Groetjes
Romy

Mandy - Noa&Mango

Oke bedankt voor de informatie  :D
Dus het is verstandig om 2 valkjes te nemen.

Hoe groot moet de kooi dan zijn? En moet ik dan meteen twee valkjes nemen, of eerst 1 tam maken en dan de andere erbij zetten?

Groetjes!

Monky

Hi Mandy,

Ik zou er eerst 1 nemen en dan later de tweede, maar wel uit hetzelfde jaar nemen.

Als je er 2 tegelijkertijd neemt, gaan ze meer naar elkaar richten dan naar jou.
Als je te lang wacht met een tweede nemen, loop je de kans dat de eerste hem/haar niet meer ziet staan omdat ze zo naar mensen getrokken is.

Er wordt volop gekweekt hier op het forum het hele jaar door, dus er zijn gelukkig mogelijkheden genoeg.

Hoe groot de kooi moet zijn... tja die vraag is vaker voorbij gekomen... je kan denk ik het beste zelf even rondsnuffelen tussen de verschillende berichten in dit toppic.

Je kan de kooi in elk geval beter te ruim dan te krap nemen. Ik heb zelf een Lady Medium genomen. Ik vind dat op zich een mooie maat voor 2 valkjes. Er zou zelf nog eventueel een derde bij kunnen.

Deze foto komt bij 't Valkje vandaan: KLIK HIER

Ik heb zelf de onderkant weggelaten. Maar dat kan je natuurlijk zelf bepalen. 

Groetjes,
Monky

Mandy - Noa&Mango

Bedankt voor het advies!

Een hele mooie kooi inderdaad :)
Heb je daar zelf ook 2 valkjes in zitten nu?

Bedoel je met de onderkant die opvangbak of het hele onderstel met die wieltjes?
Ik wil nl een kooi die op tafel kan staan, dus zonder onderstel zou deze wel heel mooi zijn!

Groetjes

Monky

Hi Mandy,

Ik heb er inderdaad zelf ook 2 valkparkieten in zitten.

Ik bedoel het onderstel. Je moet het er wel gewoon bijnemen, want het zit in de prijs inbegrepen. Ik had een kast waar hij op moest en had dus niets aan de onderstel (het zijn eigenlijk 4 poten met wieltjes die je aan de onderkant van de kooi schoeft)

Ik ben wel heel tevreden met de kooi. Voor mij is het een goede keus geweest.
Maar er zijn heel veel andere kooien die ook geschikt zijn. Bijvoorbeeld de Greta kooi. Of de Max.

Het is van belang dat ze wel de vleugels kunnen strekken en dat ze er regelmatig uit mogen. Maar dat snapte je denk ik wel  ;D

Groetjes,
Monky

Mandy - Noa&Mango

Haha ja dat had ik al begrepen :)
Het zijn wel echt mooie kooien, en als het onderstel er onderuit kan is het helemaal super!

Waarschijnlijk dat ik dan de Max of de Lady Medium ga bestellen.

Bedankt!

Groetjes

Inge88

Hi,

Ik woon ook op kamers en heb 2 valkjes, zij hebben gewoon een ruime kooi en het gaat allemaal prima. Wanneer ik ga slapen en het dus donker is, zijn ze stil. Ik reis trouwens in principe in het weekend op en neer met ze (reis van 2 uur per keer).

Mandy - Noa&Mango

Hoi Inge!

Goed om te  horen dat het gewoon goed gaat! :)
Ik heb al een ruime kooi op het oog en mijn kamer is ook groot genoeg, dus dat moet helemaal goed komen.

Groetjes