Ouders gaan niet meer in het blok bij uitkomend eitje

Gestart door Jacqueline, 26 mei 2008, 22:31:52

« vorige - volgende »

Jacqueline

Ik heb een eitje die op het punt van uitkomen staat. Er zit een gat in van ca. 1 cm en wat barstjes maar het ouderkoppel gaat het blok nu niet in. Ik denk dat ze er al een half uur uit zijn. Is dit normaal dat ze dan het blok niet in gaan als het eitje op het punt van uitkomen staat.

Tjerk

Hey Jacqueline,

Dit hoort niet zo. Een jong is een poos bezig met uitkomen. Tussen een jong en een ander jong zit één dag, als de ouders er dan ook afgaan als de tweede uitkomt. Houd dat ook heel simpel in dat je eerste jong het niet redt, net als dan het jong in je eitje welke helemaal koud wordt.

Dus ik hoop voor je dat ze er toch weer op tijd op gaan zitten.

Groeten Tjerk

Jacqueline

26 mei 2008, 23:09:08 #2 Last Edit: 26 mei 2008, 23:26:05 by Jacqueline
Hoi Tjerk,

Ben zojuist nog even gaan kijken en het ei was helemaal koud maar volgens mij bewoog het toch nog een beetje. Ik heb het gelegd bij een koppel dat op eieren zit sinds 14 mei. Ik hoop dat het jong het red. Dit bedoelen ze zeker met de problemen met geelwangen :(

Jacqueline

Het donsje is bij het pleegkoppel uitgekomen. Het is een wit donsje met donkere oogkasjes dus een witmasker denk ik.

Saar

Citaat van: Jacqueline op 27 mei 2008, 07:40:49
Het donsje is bij het pleegkoppel uitgekomen. Het is een wit donsje met donkere oogkasjes dus een witmasker denk ik.

Klopt, inderdaad een witmasker.
Er wordt aangeraden met geelwangen om een back-up koppel te hebben. Geelwangen staan er om bekend dat ze het nest verlaten. Het hoeft niet bij elke geelwang zo te zijn hoor :), maar je hoort het meer wel dan niet.
Groetjes Saar :-*

Jacqueline

Hoi Saar,

Dat wist ik wel van de geelwangen maar ze hebben wel het eitje helemaal uitgebroed. Misschien is het ook wel mijn eigen schuld omdat ik gisteren pas laat in de avond nestcontrole deed. Ik ga het nu vroeger in de avond doen. Helaas kan ik het niet eerder i.v.m. werk.

Saar

Citaat van: Jacqueline op 27 mei 2008, 09:39:38
Hoi Saar,

Dat wist ik wel van de geelwangen maar ze hebben wel het eitje helemaal uitgebroed.

Jongen laten ze ook wel in de steek... :-\
Wat dat betreft is het een mooie mutatie, maar het is echt heel erg jammer dat het broeden zo slecht gaat.

Hopelijk gaan en blijven ze nu wel broeden.
Groetjes Saar :-*

Jacqueline

Verder hadden ze geen eitjes meer die bevrucht waren. Er waren al twee donsjes geboren bij een pleegkoppel en een ander eitje wat bevrucht was dat ligt al sinds het weekend bij een ander koppel.

Mandy

Gelukkig toch goed opgelost zo! En gefeliciteerd met de jonkies. ;)
De volgende keer inderdaad maar vroeger controle doen. Normaal zou ik zeggen doe het niet maarja, bij geelwangen moet je het ook goed in de gaten houden om in te kunnen grijpen zoals je nu hebt gedaan. Succes verder! :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Jacqueline

Dankjewel Mandy,

Overigens ligt dit laatste donsje nu bij een jong van jou vorig jaar nl. cinnamon witmasker split opaline,bont,lutino

Jacqueline

Dit topic mag op slot. Probleem is opgelost.