18 april 2024, 22:40:28

valke jong 14 dagen afgestoten help

Gestart door Laura, 24 mei 2008, 14:28:58

« vorige - volgende »

Laura

hallo allemaal ik ben hier nieuw en heb een paar vraagjes.

we hebben een nest jonge valkjes gekregen,wat een scheetjes zijn het maar er is er 1 afgestoten van de 3.

We hebben hem terug gezet maar het lukt gewoon niet dus we willen de klus op ons nemen om het met handopfok te doen.We hebben dit vorig jaar ook met een jong parkietje gehad maar dit zal wel iets anders in zn werking gaan dan een valkje of niet.

Het jong is nu ongeveer 14 dagen oud.

met het parkietje hebben we het toen steeds met een kruik gedaan om warm te houden,maar deze keer willen we een warmte plaat van kuikens gebruiken als dat kan.

wie o wie kan ons informatie geven tips enz. we zoekn hier ook nog door op het forum

alvast bedankt groetjes Laura
....................................

Lin

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Hier kan je veel informatie vinden. Zelf gebruikte ik een warmtelamp op die leeftijd. Als ze veertjes hebben is een knuffel ook voldoende.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Laura

hoi hoi bedankt voor de info ik zal het even goed door lezen.

dus de temp moet zijn tussen de 28 en 31 graden klopt dat?
is dit nauwkeurig of gewoon daar tussen? en dit is dan de temperatuur bij het valkje zelf of de omgeving?

en nu lees ik hier het volgende:

2 weken 30-40 5 (elke 3 uur) 07:00 tot 19:00
             40-50 5 7:00, 11:00 tot 23:00

dus als die tussen de 30 en 40 gram weegt is de laatste voeding om 19:00 uur daarna niks meer?

als voeding heb ik dit nog staan:

Orlux handmix,deze kan ik daar gewoon voor gebuiken?

en hoeveel delen water moet ik met dit dan doen op 1 deel handmix.

alvast bedankt voor de hulp


groetjes laura

....................................

Ivy

Hoi Laura.
De temperatuur rond het valkje moet hoog genoeg zijn, maar geef hem ook de mogelijkheid om weg te kruipen mocht het te warm zijn voor hem. Als hij constant wegkruipt dan zou ik de warmtelamp hoger zette oid.

's Nachts voer je hem inderdaad niet, dan kan zijn krop volledig legen, dat is heel erg belangrijk. Dit moet 1 keer in 24 uur gebeuren en de nacht is daar goed voor...

Als het goed is staat er op jouw pak handvoeding wel een beschrijving hoe je de pap moet maken ed. Pap moet iig niet te waterig zijn maar ook niet te dik, een beetje appelmoes achtig..

Hoe gaat het met de kleine?
Groetjes,
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Laura

hallo, bedankt voor je reactie.

De temperatuur hebben we nu op 25,3 graden onderin de bak maar hebben er nog geen knuffeltje bij in gestopt.

op de bus zelf van de voeding staat niks op en het briefje kunnen we niet weer vinden :-[ beetje dom maar goed tot appel moes achtig maken dus dat gaat dan wel goed komen.

helaas gister en tot net toe geen andwoord terug gehad maar kleine valko had gister avond nog steeds een lege krop.
we hebben hem toen maar pap gegeven in de zelfde verhouding als bij een parkiet wat we vorig jaar ook hebben gedaan.

we konden niet anders en weten ook niet of we het nu helemaal correct hebben gedaan maar we gaan het nu maken tot appelmoes achtig dus.

oke dan snacht's niet voeren maar schema aan houden op de week en gewicht.

alle tips enz zijn welkom

groetjes laura
....................................

Ivy

Hoi Laura.
Als je de topic goed doorleest (de link heeft Lin al geplaatst), dan staat er veel info.
Als je dat aanhoudt, komt het hopelijk helemaal goed.

Meest belangrijke dingen zijn
- pap op goede temperatuur - niet te heet, niet te koud
- niet te veel voeren! (houd ongeveer 10%lichaamsgewicht aan)
- 1 keer per dag helemaal leeg
- omgevingstemperatuur is ook heel belangrijk

Ik wens je veel succes met je valkje, als je nog vragen heeft dan gewoon stellen.  :)
Groetjes,
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Laura

hoi hoi,
bedankt voor de reactie maar kan die 25,3 graden door de beugel? of is dat toch nog te koud?

ja de voeding op temeratuur hadden we bij de parkietjes ook dus dat moet goed komen.

ja dat 10% gaan we nu aan houden

en dat 1x per dag leeg word dan s'nachts.

maar als blijkt dat smorgen om 7uur de krop niet helemaal leeg is moet ik gewoon wachten of hoe gaat dat dasn want dan raakt het hele schema in de war toch?

ja hopelijk gaat het helemaal lukken zouden we super vinden  ;D 

alvast bedankt groetjes laura
....................................

Ivy

Hoi!
Als 's ochtends de krop nog niet helemaal leeg is dan gewoon wachten tot ie wel leeg is.
Schema zal wel goed komen, als je gewoon 5 voedingen aanhoudt voor deze leeftijd.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Laura

hoi hoi,

oke bedankt mog het niet goed komen meld ik me hier wel weer haha.

en de temperatuur wat ik zei?

en is het leuk elke dag of om de dag en soort van dagboek bij te houden hoe het gaat of? ;D

groetjes laura
....................................

Ivy

Hoi!
Je zou kunnen kijken wat het valkje prettig vindt wat temperatuur betreft... twee graden hoger kan altijd. Maar 25 is ook lekker warm.
Hoe hou je de temperatuur stabiel? Heb je een warmtelamp of kruikje? Als hij het te warm hebt zou hij weg kunnen kruipen?

En dagboekje bijhouden is natuurlijk leuk, je kan een topic starten bij Dagboeken of Verhalen :)
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Laura

oke dan kijken we dit even aan.ja de temp is stabiel.

het is een warmte plaat van de kuikens die hangt boven de bak dus. oke dan kijken we dit even aan.

ja hij kan weg kruipen als die wil dus.

oke dan gaan we dat doen komt goed.

bedankt voor de info en hou jullie op de hoogte

groetjes laura
....................................

Laura

nog 1 vraagje. hoe kun je zien en of merken als hij het toch te koud heeft?

en hoe gaat dat met vochtigheids graad?

groetjes laura

....................................

Ivy

Als hij het koud heeft zal hij weinig actief zijn, ook zal de krop ws langzaam legen omdat hij dan meer energie erin moet stoppen om zichzelf warm te houden. Het is dus heel belangrijk dat de temperatuur goed is, als de veertjes eenmaal uit hulsjes zijn kan hij makkelijker warm blijven.

Luchtvochtigheid is vooral belangrijk voor eitjes, ik hou het meestal in de gaten dat de vogelkamer altijd rond 50% luchtvogtigheid heeft, als er eitjes liggen dan is het beter als het ietsje hoger ligt maar normaal gesproken tussen 40 - 60% is goed.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Laura

hoi hoi oke dan houden we dat goed in de gaten maar is het de bedoeling dat die merendeels slaapt of juist wakker is?

oke ik dacht het omdat er natuurlijk wel een warmte bron boven hangt die misschien de v omlaag kan brengen vandaar maar daar hoven we dus niet zozeer zorgen over te maken.

nou bedankt voor de info tot nu toe en we houden het op de hoogte

groetjes laura
....................................

Ivy

Hoi.
Met twee weken zal hij nog veel slapen. Succes!




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie