Voliere in België - Toestemming gemeente nodig ?

Gestart door Guinevere, 11 juli 2008, 11:45:22

« vorige - volgende »

Guinevere

Hoi iedereen,

Ik heb mijn 2 valkjes ondertussen 5 jaar. Omdat wij nu een huis  hebben gekocht vond ik het tijd dat zij ook een beter en permanenter onderkomen vinden.
Wij hebben dus besloten om een volière te zetten, niet héél groot.
Het huis wat wij gekocht hebben heeft een tuin waar al een tuinhuis in stond, wij zouden nu graag een stukje aan het tuinhuis bijbouwen wat dan zal dienen als 'buitenvlucht'. Via een luik zouden ze dan ook naar binnen kunnen.
Ongeveer 1/3 van de binnenkant van het tuinhuis zal dienen als binnenverblijf/nachthok.

Wij wonen in Vlaams-Brabant (België)
Mijn vraag is nu : moet ik hiervoor toestemming vragen aan de gemeente ? Het tuinhuis stond er al, maar ik weet niet wat de regel is voor bijbouwen.
Ik zou natuurlijk info kunnen gaan vragen bij de gemeente zelf, maar ben een beetje terughoudend kwestie van geen "slapenden honden wakker te maken"  ::)

Heb het al aan een paar mensen gevraagd en zij zeggen allemaal van het zo te laten.
Wat denken jullie ?

Groetjes,
Guinevere

Bert_85

Dag Guinevere,

Ik dacht dat dit afhangt van gemeente tot gemeente.
Ik meen gelezen te hebben dat in sommige gemeenten je zonder aanvraag of bouwvergunning een "bijgebouw" (tuinhuis, voliere, ...) mag plaatsen van maximum 10 vierkante meter.

Meestal is een aanvraag echter wel verplicht.
Dat het tuinhuis er al stond wil niet zeggen dat daar ook een aanvraag voor gebeurd is.
In België doet men dat doorgaans niet.
Maar ik kan je gerust stellen:
Zolang je niet abnormaal storende bouwsels zet en niemand zijn beklag doet over je vogels heb je weinig te vrezen  ;)

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Guinevere

Hoi Bert,

Bedankt voor je reactie !

Het is zeker geen 10 vierkante meter.
Eind deze maand beginnen we aan 'de bouw' en ik heb geen zin om daar nog een hele papierhandel voor in orde te brengen, laat staan dat het eventueel nog uitgesteld moet worden tot er toestemming is ofzo.
Dit is mijn jaarlijkse vakantie dus het moet nu gebeuren.
Zou ik het riskeren en het zo laten ?

De buren licht ik in elk geval op voorhand wel in over de plannen.

Groetjes,
Guine