28 maart 2024, 19:27:09

Hoelang blijft ei(kracht)voer goed?

Gestart door Sjimmie, 23 mei 2008, 17:27:56

« vorige - volgende »

Sjimmie

Hallo  ;D

Ik heb gister een bakje eivoer gekocht bij de dierenzaak,
Nu is mijn vraagje blijft het goed in een bakje of moet je het na een week bijv. al weggooien?
Er staat verder ook geen houdbaarheidsdatum op, dus ik wil wel zeker weten dat het gewoon goed blijft als het ongeopend is.
En hoeveel mag een valkparkiet(je) van 6/7 weken van dat eivoer?

Alvast bedankt ;)


Sjorsje :-)


Yvette

Op zich blijf het vrij lang goed en ik gebruik voor mijn valkje dagelijks dan maak ik gelijk voor de hele dag en ook tot de volgende ochtend

Sjimmie



Sjorsje :-)


Yvette

Heel erg graag gedaan Sjimmie
En ik maak zelf een papje van het eivoer vrij droog en van mijn valkje mag het zeker niet te nat worden dan eet hij het niet en als toch te nat is geworden dan gooi ik nog een paar schepjes erbij
Als dit klaar is gooi ik nog een paar schepjes zaad erover heen en je valkje gaan smullen

Gerda

Hoi Sjimmie,

Even een kleine correctie. Het is niet goed je valkje elke dag eivoer te geven! Het is echt krachtvoer! 1 a 2 keer per week is ruim voldoende.
In de kweek, of bij ziekte kun je het wat vaker geven!

Wanneer eivoer natgemaakt is kan het snel gaan schimmelen, in de zomer al met een paar uur. Dus geruld eivoer snel weer uit de kooi halen, anders kan het schadelijk zijn voor je valkje!

Wat betreft de houdbaarheid. Ik koop altijd unie-eivoer. Daar staat een verpakkingsdatum op. Vanaf die datum is het, mits droog bewaard, drie maanden goed.
Ruik gewoon aan het eivoer, het moet niet muf ruiken.

Groet, Gerda

Yvette

Ik wil even rechtzetten over dagelijks eivoer geven mijn valkje Joepie was vorig jaar veelste mager geworden je kon haar borstbeen duidelijk voelen en van de dierenarts moest ik haar meer krachtvoer geven en alleen zaad werkt bij hem niet afdoende maar daar alleen maar van te leven en de rest van het voer of nou gezond voor een vogel is of niet maar Joepie weigert ervan te eten en met de combinatie van eivoer en zaad werkt bij hem veel beter en is nu ook naar 83 tot 89 gram zwaar geworden

Dan denk je toch wat is beter weer heel erg mager worden en misschien daardoor ook sterven of wat zwaarder worden en ook blijven en nu schreeuwt en fluit om nog meer van dat eivoer totdat hij uit gegeten is

Sjimmie

Bedankt voor de reacties,

Ik zal 't dan ook niet elke dag geven hoor ;)
Gewoon als lekkernij 1 a 2 keer in de week bijv.
Anders wil die dalijk niks anders meer, net als trosgierst dat zal ik 'm ook niet teveel geven (alleen als beloning en af en toe als lekkernij).


Sjorsje :-)


Mara

Hoi hoi

Ik koop ook meestal eivoer in de winkel, heb nu Bogena eivoer, dat is van zichzelf wat 'vochtiger' al is dat eigenlijk het verkeerde woord. Ik had eerst eivoer van een ander merk alleen de dierenzaak die het verkocht is failliet gegaan. Dus toen heb ik de CéDé geprobeerd, erg droog en niet zo lekker als ik mag afgaan op de reakties in mijn voliere. Nu heb ik dus Bogena. Dat bewaar ik in luchtdichte dozen. Die heb ik bij mijn vorige werkgever meegekregen, er hebben kruiden ingezeten om vlees te marineren (natuurlijk eerst een paar keer uitgewassen) en dat houdt zich wel een paar maanden. Maar goed, met dik 35 vogels gaat het er natuurlijk gauw aan....

En zoals Gerda zegt, zeker niet elke dag geven. Ik geef het eigenlijk meestal op zondag samen met gekiemd voer.

Mara

Yvette

In Xtavital van Bodega zit ook eivoer in gestopt

Sjimmie

Ik heb nu eivoer ook uit een dierenwinkel (merkloos)  :P

Alleen heb ik nu een valkparkiet van 7 weken, moet het daar elke dag aangegeven worden of ook 1 a 2 keer in de week?


Sjorsje :-)


Gerda

Ook 1 of 2 keer per week, als hij al goed zaden eet etc.
Weeg je valkje vooral in het begin goed, dan kun je zien of hij goed eet.

Gerda

Sjimmie

Hij eet goed van z'n zaadjes.
Ik heb voer waar heeeeel veel zonnepitten in zitten, ik haal meestal het overtollige uit z'n bakje en laat er nog maar een paar inzitten omdat ik ergens las dat ze er dik van kunnen worden (is dit waar?).

Verder krijgt die nu even geen eivoer meer, hij vindt 't wel heerlijk.
Ook z'n eten eet die goed, en hij drinkt goed, hij eet trosgierst.
Dus dat zit allemaal wel goed volgens mij ;)

Verder lees ik op sommige sites dat je trosgierst standaard in z'n kooi moet laten, en op andere lees ik weer dat het 1 a 2 keer in de week moet  ???
Wat is juist, als je geen expert bent zoals wij hier is 't soms best lastig als op de ene site staat 'wel' en op de andere 'niet'.
;D


Sjorsje :-)


Gerda

Vaak bij jonge valkjes kun je nog wel iets meer trosgierst geven, maar als hij goed kan pellen, zou ik de trosgierst alleen gebruiken als beloning. Bijvoorbeeld als hij terug moet naar zijn kooi. Knip gewoon een paar cm af en leg het in zijn etensbakje.
Net als zonnebloempitten is gierst best vet, beetje als patat voor mensen. Je kunt best patat eten, maar niet iedere dag.

Zelf gebruik ik teurlings eurotop 228, daar zitten geen zonnebloempitten in. Ik haal kleine zakjes gemengd grof parkietenvoer en dat krijgen ze naast de teurlings (daar zitten wel zonnebloempitten in, maar ze krijgen er maar een paar per dag)

Gerda

Sjimmie

Hij krijgt het nu ook als beloning inderdaad, als die zonder te bijten op m'n vinger stapt bijv. knip ik een klein stukje trosgierst af en dat krijgt die.
De zonnebloempitten haal ik er nu uit voor het grootste gedeelte, ik heb nu Vitakraft menu.
Volgens mij is die zelf ook niet al te dol op de zonnebloempitten, hij gooit ze uit z'n voerbakje naast de kooi of op de bodem.

Als dit zakje op is zal ik naar wat voer zoeken waar niet al teveel zonnepitjes in zitten.
Bedankt voor je reactie  ;D


Sjorsje :-)