7 mei 2025, 11:42:38

Een paar vraagjes over handopfok

Gestart door Jouke, 31 mei 2008, 17:39:13

« vorige - volgende »

Jouke

Hoi
Ik krijg binnenkort een jonge valk die op het punt staat uit te vliegen.
De vogel is nog niet zelfstandig met eten dus daar moet ik hem nog mee helpen de vogel zit al goed in de veren en is zo'n 5-6 weken oud.
Ik had hier een paar vraagjes over de voeding en huisvesting:

Hoe kan ik hem het beste voeren? de kweker doet het met een speciaal papje en word met een spuitje ingegeven ik heb wel is ergens gelezen ( niet hier ) dat je met brinta hem ook kan voeren zodat hij zelfstandig is. ik heb zelf wel is een jonge ekster met universeel voer groot gebracht dus zou dit misschien ook een mogelijkheid zijn? en moet het nogsteets met een spuitje worden ingebracht of kan hij het ook van een theelepeltje eten wat ik ook wel is heb gelezen

Wanneer weet ik dat hij volledig zelfstandig is? moet ik w8te tot hij zo'n kop weggedraaid ? moet ik het afbouwen? of moet ik gewoon stoppen? (lijkt mij niet maar goed kan het altijd vragen)

Zal ik hem gelijk al in mijn kooi doen of kan ik hem beter in een soort doos/kist bewaren tot hij volledig uitgevlogen is? ( als ik hem krijg is hij misschien net of net niet uitgevlogen )

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten ? ( ik heb de stickies al gelezen op het forum maar naar mijn id is dat meer voor  de valkes die nog niet in de veren zitten )

Nou dat was het wel een beetje ik vin het altijd leuk om wat extra's te horen dus leef je uit  :P

Bedankt in elk geval  ::)
Groetjes Jouke

Anja

Hoi Jouke,

Je zou eens op de ondertsaande linken kunnen kijken. Daar staat een boel info.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,13124.0.html

Ik wil er wel aan toevoegen dat als ik de keuze had ik een zelfstandig valkje zou kopen en geen valkje dat je nog bij moet voeren.

Groetejs Anja

lynette

Hoi Jouke

ik ben het vorledig met Anja eens
Ik ben de fout ook begaan met mijn eerste valkje en moet zeggen dat je beter kan kiezen voor een valkje wat al 100%zelfstandig is.

Er gebeurt zoveel met handopfok met jonge valkjes bij mensen die net hun eerste valkje hebben. Zelfs bij ervaren kwekers gaat het soms nog mis.
zoals je in de linken kan lezen zijn er heel veel risico's aan gebonden dus denk er nog goed over na.

Je valkje staat op het punt van uitvliegen en kan al in een kooi geplaatst worden.
Ik denk tegen de tijd dat jij je valkje mag ophalen dat deze al zelfstandig is. Vraag dit voor de zekerheid nog maar eens na bij de kweker.

heb je al een naam voor je toekomstige schat?

De valkjes voeren met brinta? daar heb ik nog nooit van gehoort.
Ik heb zelf Nutribird A21 voor als er een moet bijgevoerd worden door omstandigheden.
dit is poeder waar een papje gemaakt van kan worden
hier zit alles in wat een jonge valk nodig heb.

Hopelijk tot ziens op het forum  ;D

Groetjes Lynette

Kweekseizoen 2012 is bijna begonnen