28 april 2024, 01:17:35

Valkje 3 weken oud krop wilt niet leeg

Gestart door SallyR, 17 mei 2008, 17:17:34

« vorige - volgende »

SallyR

Hoi,

Ik ga altijd bij dierenarts Marc Cleynen in Schilde (België), ik heb hem altijd al vertrouwd met eender welk probleem met mijn vogels en ze zijn er altijd al doorgekomen, dus ik heb er het volste vertrouwen in  :)
Bambix 7 granen of iets anders gelijkaardig zou de pap beter laten verteren en het is goed voor de darmpjes.
Ik ga het sebiet voor het eerst uitproberen.

Groetjes Sally

trienke


Jacoba

Hoi  Sally,

Hoe is het nu met je valkje?  Ik ben namelijk zeer benieuwd omdat ik zelf uit noodzaak ook een valkje pap geef. Ook over het krop legen ben ik vanalles aan het zoeken zodat ik een beetje zekerheid heb dat het goed gaat, en ook goed blijft gaan. Mijn valkje is gekipt op 1 mei en ziet er nog uit als een valkje van een dag of zeven, sinds vandaag doe ik eivoer door de nutribird A 21. Zij is actief, bedeld en komt goed omhoog maar het groeien gaat nog niet zo hard.
Groetjes Jacoba

SallyR

Hoi Jacoba,

Met mijn valkje gaat het prima  :) Zijn pluimen gaan goed open, is heel levendig, groeit goed en hij fluit ook al aardig!
De krop is bij hem wel maar 1 keer per dag leeg en dat is 's morgens, ik moet ook nog 7 dagen medicatie geven want de krop leegt maar om de 8u, (ik geef het 3 x per dag eten)normaal bij een gezond valkje is dit om de 4 à 5u.
Als je valkje nog niet goed in de pluimpjes zit kan het helpen het onder een warmtelamp te plaatsen, de temp mag wel niet hoger gaan dan 30 graden en het moet de kans krijgen om verkoeling te zoeken als het te warm wordt.
Ik doe nu onder de pap (1 x per dag) bambix 7 granen op aanraden van de dierenarts, met eivoer wacht ik nog even.
Ik voed samen met het valkje ook een halsband op, die is een week ouder (4,5weken) en begint te experimenteren met trosgierst, dus ik ga vanaf vandaag water, eivoer en trosgierst plaatsen dan kan ik ook zien hoe het valkje erop reageert.
Je moet het valkje ook regelmatig wegen, om er zeker van te zijn dat hij goed bijkomt en niet afvalt.
Op deze website staat een voederschema, als je je daaraan houdt en je zorgt dat de krop zeker 1x per dag leeg is, dan moet het wel goedkomen.
Bedelen doen ze trouwens altijd, ookal hebben ze net eten gehad :D dat heb ik nu ook ondervonden..
Ik hoop dat je hier al iets aan hebt, ik zal straks eens proberen om een foto te plaatsen.

Groetjes Sally