13 juli 2025, 20:30:41

hoera

Gestart door anton, 26 oktober 2003, 14:02:44

« vorige - volgende »

anton

een tijtje geleden vroeg ik hoevel eitjes mijn valkparkieten zo ongeveer zoude leggen.
men had mij gevraagd om iets te laten weten hoe het er nu mee was
wel het zijn uiteindelijk 6 eitjes geworden.
en vandaag is er eentje uitgekomen.

Lique

Hoi Anton,

Gefeliciteerd met je eerste jong. Hopelijk gaat alles goed, en komen ze alle 6 uit.
Succes!!!

groetjes Lique

Tara

Hoi Anton,

van harte gefeliciteerd met je eerste jong! Leuk zijn ze he :). Hopelijk komen er nog veel van de overige vijf uit :). Wat voor mutaties zijn de ouders?

Groetjes, Tara

anton

Het popje is in ieder geval een litino. Voor de man kan ik er niet goed aan uit! Hij is overwegend geel met wat grijs op zijn vleugels en borst . (is dat grijs gepareld cinnamon, ofzo????)Ik weet ook niet zo goed hoe de jongen zullen worden. Het eerste jong heeft in ieder geval een prachtig geel donskleedje!
Kan iemand me ook vertellen wat ik moet doen voor de voeding????
Ik geef de ouders al een hele tijd Cédé eivoer voor parkieten papegaaien en kaketoes + Cédé - Mix, maar ze willen er niet van eten, zelfs niet als ik het met trosgierst vermeng! Zullen ze hun jongen dan wel kunnen voeden???

Tara

Hoi,

raar dat ze geen eivoer eten, volgens mij zouden ze dat toch moeten eten. Geef je het hun droog of nat? Wissel eens om, als je nat geeft, doe eens droog, of omgekeerd. Volgens mij is je mannetje een bonte valk. Ze zullen de jongen wel eten geven hoor, in ieder geval denk ik dat ze dan zeker wel van hun eivoer zullen eten. Hier aten ze alleen eivoer als ze jonkies hadden. Je moet hun ook fruit en groente geven en hun normale voer.

Groetjes, Tara

Kolkkie

Hoi Anton,

Van harte gefeliciteerd met je eerste jong. Echt hardstikke leuk.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Marianne

Hoi Anton,

Gefeliciteerd met je eerste jonkie.
Ik denk ook dat je man een bonte valkparkiet is. Heb je er geen foto van?
Heel veel geluk en laat eens weten hoe het verder gaat met je nestje.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Anton,

Leuk dat er al een eitje uitgekomen is :-)
Je kan ook proberen wat stukjes brood aan ze te geven daar zijn ze ook gek op en er zitten granen en alles in dus voor de jongen zou dat ook goed zijn.
In elk geval moeten ze eivoer zeker gaan eten als ze jongen hebben dat doen ze hier ook allemaal.
De ouders zullen in elk geval de jongen wel voeren hoor ook gewoon zaad wat in de krop zit geven ze aan de jongen dus te eten zullen ze wel krijgen.

Groetjes, paul

daan

Hoi Anton,

Gefeliciflapstraat met je eerste jonkie, er zullen er vast nog wel meer volgen. Succes !!!!!!!!!

Groetjes Daan

Nes

He Anton,

gefeliciteerd met het eerste jonkie! Dat er nog zeker 5 mogen volgen  ;) Wat lijkt me dat geweldig als het allereerste eitje in je leven uitkomt. Heb je er foto's van?

Groetjes Nes.

@nton

Wie zei dat de jongen pas om de twee dagen geboren worden???? Gisteren werd het eerste jong geboren. Vanmorgen zagen we dat een tweede eitje aangepikt werd. Ook een derde eitje lag er "anders" bij. Bij een volgende controle waren er 2 jonkies en wat dacht je..... het tweede kwam niet uit het aangepikte eitje. Dat ligt er nog steeds zo bij. Je ziet wel een wit puntje door de openingetjes, maar het schijnt niet zo vlot te lukken. Het beestje probeert nu al de hele dag om het ei open te krijgen. Hoelang houdt dit beestje het nog vol????
Ondertussen zijn de ouders weer volop aan nieuwe gezinsuitbreiding bezig. Ze hebben al minstens 3 keer paring gehad vandaag!!!! Ondertussen is het toch nog zeer de vraag of ze hun kleintjes wel echt voeden. De kleintjes krijgen blijkbaar hun hoofdje niet omhoog en bedelen niet zoals onze kanariejongen dat altijd doen.

Tara

Hoi hoi,

het is normaal dat je valkjes weer paren maar ... zo vroeg al?? Normaal gaan ze de jonkies nog blijven voeren.

Gefeliciteerd met je tweede jong in ieder geval :). Volgens mij zal je morgen je derde jong hebben. Het is namelijk zo, dat eitjes om de dag worden gelegd, daarom is het ook zo dat men denkt, dat ze om de dag uitkomen, maar natuurlijk zijn er sommige eitjes die na 18 dagen uitkomen, sommige na 19, ... Je derde eitje houdt vol hoor, het duurde hier ook erg lang bij sommige jonkies. Als het echt niet gaat, kun j'm een beetje helpen, ze zijn niet zo teer als kanariejonkies.

Veel succes Anton!

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Anton,

Als ze eitjes leggen is dat meestal met een dag ertussen maar ze gaan vaak pas echt fanatiek broeden na het 2e of 3e ei dus het kan goed zijn dat er op een dag 2 jongen uitkomen bijvoorbeeld.
De eitjes kunnen ook soms iets meer bebroed worden omdat ze er beter op zitten en dat kan dan ook weer schelen met uitkomen.
Hier kwam er meestal de eerste 2 a 3 dagen elke dag een jong uit.
Soms als ze al zijn begonnen met openpikken van het ei duurt het nog wel eens een dag voor ze het helemaal open hebben dus dat kan normaal zijn.
Ik heb helaas ook wel eens gehad dat een jong niet op tijd uit het ei kon komen en toen is doodgegaan :-(
Je kan soms wel helpen maar het jong moet ook al wel zover zijn want als je een eitje te vroeg open maakt kan de dooier soms nog niet helemaal zijn opgenomen door het jong en dan kunnen ze alsnog doodgaan.
Het beste is de natuur zijn gang laten gaan vind ik zelf en meestal gaat dat prima hoor :-)
Succes met de jongen.

Groetjes, Paul

@nton

inmidels is het al weer een tijdje geleden,
maar er is ook nog een derde eitje uitgekomen.
we zagen dat de eerste 2 jongen toch eten kregen, maar het derde niet.
de volgende dag lag het 3de verder van de andere 2.
omdat de ouders aleen de 2 eerste te eten gaven had deze geen eten gehad en was helaas gestorven.
toen waren er dus nog 2 kleine valkparkietjes en 3 eitjes.
en we vroegen ons af of we de andere eitjes er niet beter uithaalden.
we besloten om toch nog even te wachten en de volgende dag was er alweer een klein vogeltje.
dit was na 1 dag en half ook al dood.
toen we het vonden zagen we wel dat ze weer een nieuw ei hadden gelegd.
nu hebben we dus nog 2 levende jongen en nog 3 eitjes.
de jongen groeien heel goed.
gisteren woog het ene 12g en het andere 14g.
vandaag woog het ene 10g en het andere 16g.
toen we ze vandaag wogen zagen we ook dat een van de twee zen oogjes opengingen.
hopelijk gaat het verder nog goed.