Valkparkiet bijt en toont erg agressieve gedrag

Gestart door NoR3y, 17 mei 2008, 14:11:10

« vorige - volgende »

mieke rosie

Mijn geduld wordt beloond. De hele week zijn Krijn en Krelis zo ontzettend lief. Ze laten zich graag kroelen, stappen zonder bijten op en fluiten het hoogste lied. Ik denk dat ze nu ook een beetje door de rui heen zijn. Ik heb ze vitamines bijgegegeven en ook elke dag vers groenvoer. Veel tegen ze gepraat en steeds weer uit de kooi gelaten/gehaald. Ik ben wel blij dat het veel beter gaat.
groet Mieke Rosie

nancy

Worden ze allemaal agressief in de puberteit ? Of zijn het er maar enkele?
En waarom wordt er geadviseerd om te kortwieken? Ik begrijp het nut er niet van om een vogel het vliegen te ontnemen als die bijt? Hij heeft nog altijd zijn bek, dus bijten kan hij altijd, met of zonder slagpennen.

Hermien

Het kortwieken heeft helemaal niets met het bijtgedrag te maken. Er zijn mensen die ervoor kiezen om hun valkje te kortwieken om het of haar zo makkelijker tam te krijgen.

mieke rosie

Ik heb alleen Krijn laten kortwieken een tijd geleden, omdat hij overal tegen aanvloog en steeds gewond raakte. Niet omdat hij agressief was. Dat heeft niets met het gedrag te maken. Krijn vliegt nu veel beter en hoeft dus niet meer te worden gekortwiekt, gelukkig. Hij is niet voor niets als vogel op de wereld gekomen.
Gr. Mieke Rosie

nancy

Citaat van: Kimmhet kortwieken kan altijd nog. ze krijgen inderdaad een betere conditie, doordat ze meer slagen moeten maken om te vliegen. inderdaad bij ongewenst gedrag kan je dat laten doen

Het was naar aanleiding van dit stukje dat ik het vroeg van het kortwieken. En ook omdat degene die dit berichtje gepost had aangeraden was om de vogel te laten kortwieken ivm zijn gedrag. Dus hoe kan het kortwieken er voor zorgen dat hij ongewenst gedrag niet meer gaat doen?
Het kortwieken ivm tam maken was mij bekend.
En wordt een valkparkiet altijd agressief bij de puberteit?

Diaantje

Hoi,

Mijn valkje is nu 1,5 jaar oud en heeft hier ook last van gehad, niet zo erg als bij jou maar ik heb ook wel eens de indruk gehad dat ie probeerd waar zijn grenzen zijn...
In het begin werd ik altijd boos...
Maar toen las ik ergens dat je net boos moet wirden(it begrijpen ze toch niet) Toen ben ik gewoon normaal blijven doen, en als hij zo gek ging doen dan liet ik mijn hand juist zitten, waardoor ie wel beet, maar op een gegeven monet had ie door dat het toch geen zin had, en dat mijn had toch niet weg ging..
Hoe moeilijk ook...auuuuu... maar het heeft bij mij wel gewerkt... o en ook blazen, vinden ze vaak helemaal niet leuk, blaas maar hard op richting zijn kop dat vindt ie echt vervelend hoor(altans die van mij dan)
Nou ik wens je veel sterkte en ik hoop dat het helpt..

groetjes


Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

Hermien

Haha, mijn 'Vliegtuig' vindt blazen juist héérlijk. Gaan ze echt even voor zitten, lekker met de vleugels in machostandje (half gespreid) en mag ik ze onder hun 'oksels' blazen. Soms blijf ik blazen tot ik erbij neerval  ;D

Latoya14

kan iemand mijn ook vertellen hoelang de puberteit van een valkje ongeveer kan duren ??

andre28

Valkparkieten mannen die nu puberen zijn moet je lager dan je hoofd houden.
Als ze boven je hoofd kunnen komen door als ze los vliegen of boven op de kast even gaan zitten, hebben ze het gevoel dat ze je de baas zijn.

Zet de kooi bewust iets lager waardoor je boven op de kooi neer kan kijken, dan maakt het voor hun gevoel zichzelf onderdaniger van en zijn ze minder macho.
Het is gewoon broeds hanen gedrag.

Dit kan wel 3 maanden duren.

leo

23 juli 2011, 09:49:08 #24 Last Edit: 23 juli 2011, 10:21:38 by leo
hoi iedereen
ik heb een valkparkiet van ongeveer 5 a 6 jaar en toont ook af en toe agresief gedrag
met dat bijten moet je in geen geval je hand terrug trekken anders laat je hem zien dat ie heeft gewonnen en hij zal dit zeker nog eens proberen
je moet maar zo denken   het is niet de notenkraker van een ara of papagaai
ik heb het idee dat dit komt door bepaalde speeltjes wat ie wil verdedigen
zoals een spiegeltje in de kooi verdedigt ie op een gegeven moment met hand en tand (snavel en poot)
hij begon ineens te bijten als ik te dicht bij dit spiegeltje kwam
dus het spiegeltje eruit gehaald en er was meteen verandering van gedrag (weer helemaal lief)
na 'n paar dagen het spiegeltje weer terrug gehangen en ja hoor
weer het zelfde bijt gedrag
na dit een aantal keer geprobeerd te hebben en steeds fout ging laat ik dat spiegeltje er maar uit
tegenwoordig heeft ie dit gedrag ook bij z'n happy hut (dit is een stuk fleece stof waar een driehoek van is gemaakt waar ie lekker in kan gaan zitten)
zoals ik ook bij het spiegeltje heb geprobeerd ook geprobeerd met de happy hut
en ja hoor happy hut erin agresief
happy hut eruit weer lief
dus laat ik die happy hut maar achterwegen
vanmorgen een knauw gehad van meneer toen ik bij z'n happy hut kwam met het gevolg dat nu de happy hut in de vuilnis bak ligt
sommige  speeltjes lijken gewoon te veel op een soortgenootje of een nest wat hij volgens mij wil verdedigen
nu die happy hut weg is zijn we weer de beste maatjes
en nu maar niet meer denken aan m'n wondjes aan m'n vingers
de groeten van mij en 'n knuffeltje van m'n stuntvlieger

keet

leuke info dit!!

die van mij verdedigd zijn maatje dan denk!
maar heb ook het idee dat het ietsjes minder wordt. (minder fel zeg maar) maargoed, het is niet over...ik wacht het allemaal rustig af.

SevenFifty

Hallo allemaal, ik lees hier al een tijdje mee. Intussen ben ik zo wanhopig dat ik me heb aangemeld en hopelijk kunnen jullie helpen. Ik heb een valk man van 8 maanden oud. Toen we hem kregen met 10 weken was het de liefste valk die er was... kroelen, fluiten, aanhankelijk, makkelijk opstappen, niet schreeuwen en mijn vriend en ik waren helemaal weg van hem.
Toen hij een maand of 4-5 oud was hebben we er een pop bij genomen, dat leek ons wel zo gezellig voor hem omdat we ook werken en hij anders alleen zou zijn. Popje was niet zo heel tam, maar verder ook heel lief.

Sinds enkele weken lijkt mijn man zichzelf niet meer, zo verschrikkelijk agressief. Hij heeft zowel mij als mijn vriend tot bloedens toe gebeten. Hij toont vaak agressief in zijn kooi en vlak bij de kooi, dan valt hij gericht aan op handen/gezicht. Van wegduwen/plantenspuit is hij niet onder de indruk. Als hij eenmaal een tijdje uit de kooi is gaat het iets beter en soms komt hij ineens weer kroelen en knuffelen bij ons zoals hij vroeger deed.
Verder zie ik bij hem duidelijk het machogedrag waar ik hier over gelezen heb: rondlopen met de vleugels wijd, tikken op allerlei voorwerpen, etc.

Ik wordt boos op hem als hij zo hard bijt, dat is echt niet grappig.  :'( Maar ik ben ook bang dat ik hem alleen afschrik en dat wil ik ook weer niet.

Wat raden jullie aan?  ???
- wel of niet uit de kooi laten?
- aandacht geven/negeren?
- bestraffen als hij bijt of juist negeren?
- kortwieken?

Zucht... ik weet het niet meer, hopelijk kunnen jullie deze beginnende valkenhouders een beetje helpen  :)

keet

Hier hetzelfde verhaal!!!  :)
Kon er nix meer mee nadat ik er een popje (weet nog niet zeker of het wel een popje is) bij had gezet...
En hij was zo super liefff!! maar toen niet meer.

Ik heb ze aan elkaar laten wennen.
Maar na een poosje had ik wat gelezen over spiegels en ja spiegels eruit gehaald. Nu is hij makkelijker! Mag hem zelfs weer over zijn kopje aaien!
Heb jij een spiegeltje? Bij mij lag het gedeeltelijk wel daaraan maar hij is nog niet zo hij geweest is maar dat komt omdat hij nu een maatje heeft dus dat accepteer ik dan maar zo.

Hij kan ook broeds zijn!

Bij mij is hij al een tijdje niet meer uit de kooi geweest. En nog steeds niet. Nu ik hem weer kan aaien ga ik het binnekort weer proberen...

Geef hem wel gewoon aandacht door te praten. En laat merken dat je dat bijten niet leuk vind. Ik blies wel eens naar hem dat vond die dan niet leuk. En ook gewoon het popje aandacht geven. Probeer ze evenveel aandacht te schenken.

Heel veel suc6 ermee!!!

Hermien

Pubertijd kan ook nog een factor zijn. Met 7 maanden kunnen ze al flink puberen. Als ik jou was zou ik me niet laten kisten. Gewoon laten zien wie de baas in huis is en je zeker niet door het bijten laten afschrikken!

Sterkte.

Bello

Je mannetje is zeker een puber, de hormonen gieren door zijn lichaampje.

Grote kans dat hij zijn terratorium aan het verdedigen is omdat hij broeds is.

Gewoon  de aandacht blijven geven, uit de kooi halen.
Maar zeker niet straffen.
Als hij bijt (en dat doet pijn) niet gelijk te hand terugtrekken.

Veel succes
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel