Valkparkiet bijt en toont erg agressieve gedrag

Gestart door NoR3y, 17 mei 2008, 14:11:10

« vorige - volgende »

NoR3y

Hallo mensen,

Ik heb een vraag m.b.t mijn valkparkiet. Mijn valkje is een mannetje van ongeveer 8 maanden. Ik had hem aangeschaft toen hij 2 maanden was. Tot nu toe was hij redelijk tam zoals op commando naar mij toe kome vliegen, door mij geleerde "fluitjes", hij bleef vaak op mijn schouder en wreef zijn kop tegen mijn nek, eten uit mijn hand etc.

De afgelopen week gedraagt hij zich heel erg agressief. Hij beet helemaal niet maar jammergenoeg heeft hij me vaders vinger doorgebeten. Ook als iemand, zelfs ik dichterbij kom, valt hij op gezicht aan en gaat dan ook bijten. Als hij in kooi is en ik kom dichtbij om een kijkje te nemen of te praten, probeert hij aan te vallen door zijn snavel tussen de tralies te duwen en maakt sissend geluid. Als ik hem op me arm pak, komt hij naar mijn schouder en probeert mij aan te vallen. Ook dit "aanvallen" doet die bij iedereen. Ik heb hem speeltjes en lekkertjes gegeven voor afleiding maar dat helpt voor geen meter. Ik ben veel op zoek gegaan naar informatie over dit soort gedrag maar kwam niet echt tot een oplossing of iets wat ik kan doen. Men raadt mij aan om hem te gaan kortwieken, zodat hij omlaag komt in de rang en weet dat ik de baas ben en werd ook gezegd dat het goed is voorr zijn conditie. Ik weet niet of dit de goede oplossing is om hem dit gedrag af te leren en of het uberhaubt wel af te leren is.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt

mieke rosie

Mijn valkjes (ook mannetjes) zijn ongeveer even oud en vertonen op dit moment hetzelfde gedrag. Ik heb vernomen dat ook valkjes in de puberteit kunnen zitten. Ik blijf heel veel tegen ze praten op een hoge, vriendelijke toon. Ik fluit heel veel naar ze en ze geven dan ook antwoord. Als ik ze uit de kooi wil halen stapt de een wel op, maar de ander niet. Ik wacht geduldig tot hij uit zichzelf komt en leg ze wat minder mijn wil op. Het kost heel veel geduld, maar je moet de moed niet opgeven. Blijf vooral lief tegen ze, want ze snappen het niet als je boos wordt en het schrikt ze alleen maar meer af. Veel geduld en succes gewenst. (dat zeg ik ook elke dag tegen mezelf)
Groet Mieke

Kimm

hoi

het kan inderdaad dat hij nu wat minder te genieten is gezien de leeftijd. dit heb ik ook gehad met happy. ook als ze gaan ruien worden ze wat chagerijnig.
het kortwieken kan altijd nog. ze krijgen inderdaad een betere conditie, doordat ze meer slagen moeten maken om te vliegen. inderdaad bij ongewenst gedrag kan je dat laten doen, maar ik zou nog heel even geduld hebben en kijken hoe het gaat. word inderdaad niet boos op hem. blijf lief.
sterkte en succes!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Martha

Hey hallo,

Is je mannetje niet broeds?

Misschien even afwachten en de kooi even gesloten houden totdat ie je weer in de buurt duld...

Wel aandacht geven maar de kooi gesloten houden?

Ik zou in ieder geval nog even wachten met kortwieken...

Succes, groetjes Martha
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl



R.I.P. Pino 2006-22/07/2008
R.I.P. Soekie 04/2008-12/12/2008



NoR3y

Hallo,

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

De symptonen van broeds zijn er wel zoals in het begin heel mooi te gaan fluiten en laterna begon hij te tikken op iets en zich groter maken.

Ik heb hem al bijna een week gesloten gehouden en ongeveer 1 uur per dag vrijgelaten. Ik geef hem nog altijd aandacht maar zodra ik in de buurt kom, begint hij heel agressief te worden en bijten aan tralies. Hij fluit sindsdien ook niet meer en geeft ook geen antwoord op mijn fluit. zodra ik uit de buurt ben, is ie weer heel stil en doet dan ook niets meer.

Sinds gister heb ik weer een raar gedrag geconstateert. Als k hem loslaat, gaat ie boven op de kooi en wrijft zijn "hals/nek" of hoe het ook genoemd wordt, heel hard tegen de handvat van de kooi.Alsof er iets in zijn keel zit

Groetjes

Kimm

hoi,

je zou ook als je het niet vertrouwd je valkje even kunnen na laten kijken bij een vogelarts. misschien dat er wat anders aan de hand is??

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

NoR3y

Ik vind dit best wel erg, normaal gesproken wilt hij niet bij me weg en als k riep kwam die, hele lieve gedrag en fluitjes doet die sinds dien niet meer.

Als ik met me arm dichterbij kwam, wou die heel graag erop stappen maar nu gaat hij van mij weg en probeert te bijten.

Kimm

hoi,

ik vind dit erg voor je. waar woon je? kan je misschien met hem naar een vogelarts toe?
wellicht is er iets aan de hand?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

NoR3y

ik heb al een afspraak staan bij de vogelarts, ik zal hem even laten na kijken. Hopelijk is er niets ergs aan de hand.


Kimm

dat is goed van je! wanneer moet je heen? en waar ga je heen?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

NoR3y

ik ga maandag morgen om 8 u. ik laat jullie wel weten wat de arts heeft gezegd

Kimm

ik ben heel benieuwd hoor.
en probeer tot dan maar gewoon geduld te hebben en het bijten moet je negeren.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Silvia

Hallo Ik mag me helaas aan sluiten met op het moment een agressief Valkje  >:(  hij blaast en hij tikt, en als hij los is vliegt hij je aan, daarvoor was het in een woord een schatje maar nu uitkijken geblazen. :'(
Gaat dit over net als dat het gekomen is ?
Hij zit wel in de puber leeftijd hoor.
Hallo ben een tijdje niet geweest dat door het overlijden van mijn Valkje maar heb na een langere tijd toch weer een valkje genomen.
Ik hoop en ga er van uit dat het nu wel goed gaat.
Bennie

Iris en Wim

Hoe grappig, wij hebben ook een valkje van ongeveer 9 maand oud dat ineens agressiever begint te worden. Had al al grappend gezegd dat ze in de puberteit zat en blijkbaar klopt dat dus echt!

Hermien

Het enige wat ik op dit moment kan zeggen over het bijtgedrag is, dat je je er niet door moet laten afschrikken. Wanneer je laat merken dat je bang bent voor het bijten, zal het valkje de baas over je worden. Mijn jongeste, Silvo, is ook in de pubertijd en bijt met name graag in mijn oor. Eerst heel zachtjes en dan......een knauw. Bij die knauw maak ik altijd met mijn hand een licht gebaar om hem weg te duwen en ik zeg dan voortdurend "Foei Silvo! Dat mág niet!" Silvo moet weten dat ík de baas ben. Goofy heeft het ook een poosje gedaan toen-ie puberde. Nu is het helemaal over. Gelukkig is Silvo verder niet agressief op de manier zoals jullie het beschrijven. :D