5 mei 2025, 14:09:43

jong zolang mogelijk bij ouders

Gestart door tante to, 27 april 2008, 11:16:57

« vorige - volgende »

tante to

ja, daar ben ik weer. ik heb sinds vandaag een nieuw jong wit donsje, erg leuk. alee voorgaande keren is het fout gegaan. de ouders voeren het jong zeg een week, daarna heb ik het overgenomen. veel te vroeg dus. nu wil ik het jong langer bij de ouders laten, dit door de voeding aan te passen. parkietenzaad, en parkieteneivoer en geen zonnepitten., en natuurlijk overvleod aan trosgierst, ben ook kiemzaad klaar aan het maken. wie heeft er nog meer tips en ideeen?
miranda

Rianne

Groente, fruit en brood kun je ook nog geven. Maar ik denk niet dat de voeding er mee te maken heeft dat ouders stoppen met voeren. Je hebt weinig invloed op het broed en voer gedrag wat dat betreft.

tante to

oke, maar van Feld had ik begrepen dat zonnepitten erg vet ijn en moeilijk te verteren, hoe kleinder de zaadjes hoe beter het is. de oudervlken zijn een echte groente en fruit eters, af en toe brood vinden ze wel lekker. welk fruit en groente is in de ze periode het beste om te geven, of maakt dat niet uit?
miranda

trienke

Ik geef eigelijk altijd mijn vogels parkietenzaad, hier zitten geen zonnebloempitten in.

Ik geef ook brooed aan de ouders, en ze megen er zoveel van eten als ze willen.

Groente fruit zou ik ook met mate geven vanwege veel vocht.
Ik geef het maximaal 2x per week.

Groetjes Trienke

tante to

geef je dan korstjes brood of ook het middelste, of misschien beide?
dat van groente en fruit klinkt logisch ga ik proberen.
miranda

trienke

Brood geef ik gewoon een hele snee. Ik maak het altijd wel vochtig met water.

Groetjes trienke

Rianne

Ik heb een soort mandje voor de buitenvogels in de voliere hangen, past precies een hele snee brood in, of 2. Als het wat droog is, geeft niet, vinden ze ook lekker. :)

Rianne

Wat groente betreft, ik geef kleine beetjes. Andijvie, witlof maar ook bieslook en peterselie. :) Gewoon proberen wat ze lekker vinden.

tante to

bedankt voor de tip, ik gaat ermee aan de slag. jullie horen wel hoe het ermee gaat.
miran