28 maart 2024, 18:27:05

ziek gekregen valkje

Gestart door adnaloj, 31 oktober 2003, 22:17:20

« vorige - volgende »

adnaloj

hallo allemaal,
ik heb vanmiddag een valkje uit een dierenboerderij gekregen,
dit valkje is volgens mij zeer ziek. ze heeft rood doorlopen oogjes haar neusje is verstopt het is net of ze verkouden is.
verder is haar verenkleed er erg aan toe de "toef" boven op het hooft is verdwenen. en ze is ook opgezet alsof ze het koud heeft.

wie kan mij helpen hiermee????

groetjes jolanda

ps ze is nu al anderhalf jaar zo volgens de dierboerderij!!!!!!!!!

helpie

bannanne

hoi adnaloi dit klinkt serieus als je bang bent best eens naar de DA gaan want valkjes zijn niet zo goed bestend tegen ziektes als mensen hoor

adnaloj

ja ik zo haar graag de da brengen. maar dat zal dan morgen moeten.

Lique

Hoi Jolanda,

Heel belangrijk is, dat hij niet in contact komt met je andere valkjes.
Je moet een warmtelamp op hem richten, warmte heeft hij nodig. Probeer eens wat druivensuiker door wat water heen te doen, en zorg voor een lekkere warme handdoek of kruik.
Morgen is het echt nodig, dat hij naar een vogelarts toegaat.
Veel succes.

Groetjes Lique

mastolk

Hoi Jolanda,

wat erg van het valkje! Hoe gaat het nu met hem? Heb je er een warmtelamp op en druivensuiker gegeven. dit mag trouwens gewone mensendruivensuiker zijn en als je helemaal niets anders in huis hebt MAG het gewone suiker zijn (dit vertelde dr Feld mij een x toen het nodig was, maar dit is bij UITERSTE NOOD).
Ik zou er morgen ook mee naar een vogelarts gaan, nummers hier op de site!

Sterkte ermee, groetjes Margrietha

adnaloj

hallo allemaal,
bedankt voor jullie reacties
we hebben de nacht aangekeken en het gaat al een stuk beter!!! ze fluit vladdert en is heel volijk.... haar oogjes zijn weer open en een stuk minder rood. ze eet en drinkt. wat ze bij die kinderboerderij hebben gedaan weet ik niet. ik heb haar een ontwormings kuur gegeven ( voor het geval dat ) en extra vitamine. ook krijgt ze ei kracht voer. het lijkt ook niet meer dat ze het "koud" heeft. kortom het gaat goed met haar!!! jippy
wel heb ik haar bij mijn eigen valkjes gezet omdat ze al anderhalf jaar zo is en ook omdat ze bij de dierenboerderij bij andere valkjes zat en die zagen er heeel gezond uit.
wat ik vermoed is dat dit een huisdier valk is geweest en altijd binnen heeft gezetten en toen ze gevonden is in een buiten voliere gezet.... zo is ze denk ik nooit goed door de rui gekomen.... ik hoop dat dat het is.
ik hou jullie op de hoogte

groetjes jolanda
cleo,jimmy en ???? ( we hebben nog geen naam voor haar )

Tara

Hoi Jolanda,

fijn dat het zoveel beter gaat met 'r. Die 'rode' oogjes kan ook zijn van vermoeidheid. Dat had een van mijn valkjes namelijk ook toen die erg moe was en aldus sliep.

Ben in ieder geval blij dat het beter gaat met je valkje :).

Veel succes met het zoeke naar een naam ;D


Groetjes, Tara

knuffie

hello ik heb n vraagjes ( en ik vond dat het niet nodig was een nieuwe topic te openen) je praat hier over druivesuiker.
Zou dit ook goed zijn om dit aan het water toe tevoegen als
de valken in de rui zijn? Of is dit niet nodig, of niet goed???
En zo te lezen zijn alle soorten druivesuiker goed?! En qua hoeveelheid per bak water hoeveel is dat ongeveer?

groetjes  :)

mastolk

Hoi RS Mondeo,

Je vroeg wat over druivensuiker, even nog kijken.
Je kunt niet alle druivensuiker geven (tja het kan wel, maar neutraal van smaak lijkt me het beste) sommige mensen op het forum zeggen dat het wat uit maakt, als je bijv. tabeltten met citroensmaak geeft, (ivm extra smaakstoffen), anderen zeggen dat het niets uit maakt omdat er extra vitaminnen in zitten.
Ik heb zelf zonnatura druivensuiker in een zak (dus losse suiker) omdat dit beter oplost dan tabeletten. Dit heb ik een keer voor nood gedaan, s'avonds laat had ik niets anders. Toen heb ik dr Feld gebeld, hij zei dat een tablet goed is (druivensuiker in een pak is gewoon handiger) en als  je dat niet hebt en er echt nood is je ook gewone suiker mag gebruiken -maar liever niet-.

En of het goed is om ze door de rui te helpen? Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar ik denk dat je het af en toe tijdens de rui wel mag geven. Alleen niet iedere keer en niet een hele poos. Dat DENK ik, wie helpt me met meer ervaring!?!  :)
Ik geef nu tijdens de rui (ik denk dat Pino in de rui komt) extra multivitamine en eikrachtvoer.

En hoeveel je moet gebruiken? Geen idee, ik heb een klein theekopje met een tablet opgelost, ik denk dat het best zoet mag zijn -anders helpt het ook niet echt-, maar dat weet ik dus ook niet precies.

Hopelijk zijn je vragen hier een beetje mee beantwoord, succes ermee.
Groetjes MArgrietha

mastolk

Hoi Jolanda,

Zo te horen gaat het dus goed met je valkje! Gelukkig wat fijn zeg!!!!!!!!!!
Wel goed in de gaten houden denk ik, maar hopelijk komt alles weer goed.

Succes met het uitzoeken van een naam, of heb je inmiddels een naam?

Groetjes MArgrietha

knuffie

Hey mastolk bedankt voor je info

bannanne

hoi adnaloj
fijn dat het weer beter gaat met het valkje
nog veel succes ermee en zorg er goed voor dan zorgt hij/zij ook goed voor jou
groetjes bart

Inger m

Hoi,
Druivensuiker kan gegeven worden voor extra energie (net als bij mensen/ sporters). het wordt snel in het bloed opgenomen en wordt daardoor ook aangeraden bij ziekte vogels (ik denk niet dat het goed is voor alle dieren!!! bv cavia's konijnen juist beter niet ivm kans op diarree hierdoor).

Ik gebruik het ook in de winter om te zorgen dat het water minder snel bevriest en extra opneembare energie die dan nodig is voor de extra warmteproductie.

Ik denk dat het geen zin heeft om te geven in de rui om  de vogels beter door de rui te helpen. Je kunt dan beter multivitaminen geven, want ze zijn bezig met de aanmaak van nieuwe veren. Je kunt het wel geven, maar ik denk dat het op de rui zelf weinig invloed heeft.

Er zijn trouwens ook vitaminen verkrijgbaar speciaal te geven tijdens de ruiperiode.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

mastolk

hoi Rs Mondeo,

Graag gedaan hoor. Heb je het stukje van Inger ook nog gelezen?
Ik wist niet dat er speciale multivitaminen voor de rui zijn, ik geef gewoon wat ik altijd geef.

Groetjes Margrietha

adnaloj

hallo allemaal,

het gaat steeds beter met haar.... en we noemen haar e.t
omdat ze er op dit moment als een buitenaarts wezen uitziet haha..
verder eet ze perfect en drinken doet ze ook goed, omdat ze erg smerig was heb ik haar een douche gegeven. zodat ze haar veren weer op de goeie plek kan zetten, gelukkig kan ze ook goed opschieten met mijn andere valkje cleo en jimmy

groetjes jolanda