29 maart 2024, 15:31:17

hij pikt......

Gestart door @nton, 16 november 2003, 20:08:42

« vorige - volgende »

@nton

Mijn jongen zijn nu 3 weken oud. Al van bij het begin heeft de mama geen eten willen geven omdat ze het te druk had met nieuwe eieren te leggen. Onze Flup- de papa -  moest de klus alleen klaren. Hij had duidelijk een voorliefde voor zijn eerstgeborene. En ofschoon ze slechts 1 dagje schelen zit er nu reeds een gewichtsverschil van zo'n 20 - 25 gram op. De eerste weegt ruim 90 gram, de tweede 70. Daarom hebben we besloten de tweede zo nu en dan wat bij te voeden met de spuit. Het jong reageert er bijzonder goed op, wat er volgens mij op wijst dat hij wel degelijk honger leed. Toen Flup vanop mijn schouder toekeek hoe ik zijn jong voedde was hij zeer beniewd, maar tot mijn grote ontsteltenis ging hij er naartoe en plukte pardoes een paar veertjes uit zijn wangen.Het arme kleintje bloedde zelfs waar hij de veertjes gepikt had! Ik was onthutst en zette de hele familie maar weer in het blok. Toen ik daarnet terug keek zag ik dat beide jongen hier en daar restjes bloed zitten hebben en dat  duidelijk op de plekjes waar pluimpjes aan het groeien waren. Vermits Flup in het begin ook de kuif en de staart van zijn popje niet kon gerust laten, vrees ik dat hij de kleintjes nu ook gaat kaalplukken. Wat moet ik doen om dat te voorkomen????
Eén dezer dagen zullen wellicht de kleintjes van de tweede ronde geboren worden!!!! En ik heb ook al eens gemerkt dat ook het popje aan de kuif van de kleintjes trok!
Ik zou de kleintjes uit het blok kunnen nemen, maar hier is overdag niemand thuis om ze verder met de hand eten te geven. Om de hoeveel uur moet dat trouwens als de jongen 3 weken oud zijn? Ik heb ook geen lamp of zo om ze warm te houden, maar ze zitten wel gewoon in de living. Bovendien zitten ze - voorlopig dan toch - al flink in de "beginnende " veren! kan je mij raad geven?+

gr. @nton

Paul

16 november 2003, 23:21:53 #1 Last Edit: 16 november 2003, 23:22:10 by Paul
Hoi Anton,

Dat plukken is een probleem wat helaas erg vaak voorkomt :-(
Ik heb er dit jaar bijna in elk nest last van gehad.
Het is dan afwegen of je de jongen zelf gaat voeren of bij de ouders laat waar ze geplukt worden.
Zelf voeren kan riskant zijn want als je te veel vooert kan een jong doodgaan aan kropverzuring.
Ik heb de jongen verder door de ouders laten voeren en ze werden wel geplukt maar de veertjes groeien met een paar weken weer terug dus als het niet al te erg is dat plukken zou ik ze bij de ouders laten.
Sommige zeggen dat het een tekort is aan bepaalde stoffen maar ik heb ze bijna alles gegeven waar het aan kon liggen maar ze bleven hier plukken :-(
Je kan ze insmeren met uierzalf dat stinkt en dan plukken de ouders soms niet meer.
ook helpt soms de jongen in een appart bakje onder in de kooi zetten.
Er zijn ook bakjes te koop die je aan de buitenkant van de kooi hangt zodat de jongen door de tralies gevoerd kunnen worden en niet geplukt kunnen worden.
In elk geval zou ik het zelf voeren zolang mogelijk uitstellen of het moet natuurlijk echt te erg worden dat de jongen echt onder het bloed zitten.
Jongen van 4 weken moeten 4 keer per dag gevoerd worden in elk geval en van 3 weken zal dat ongeveer hetzelfde zijn.
Ik voerde een jong wat ik toen zelf grootbracht om 8 uur in de ochtend, half 1 in de middag, 5 uur in de middag en ongeveer 10 uur in de avond.

Veel succes met je nestje.

Groetjes, Paul