Kiezel ..? En grit..? wanneer, hoevaak, en wat is het?

Gestart door Sjimmie, 24 mei 2008, 12:58:18

« vorige - volgende »

Sjimmie

Hallo,

Volgende week krijgen we een valkparkiet van 6 weken (woensdag) .
Alleen nu las ik dat je altijd moet zorgen dat er kiezel en grit (!?) in de kooi staat.

Ten eerste, wat is dat?
Misschien een hele domme vraag, maar we zijn niet heel erg bekend met het voedsel van (valk)parkieten we zijn dus ook een 'beginner' in het houden van een(valk)parkiet.
En aangezien we niet zeker weten dat de kweker dat verkoopt willen we het toch in huis halen als het noodzakelijk is om in de kooi te hangen voordat het valkje hierzo komt.

Ten tweede, waar kan je het kopen?
Is dit gewoon in een dierenzaak te koop? of bij de intaratuin, en zo ja wat voor merk of bestaat er maar 1 soort merk van ;)?

En ten derde, moet je dit dan ook echt in de kooi laten staan/hangen? en hoevaak moet het 'verschoond' worden?

En ten vierde (lastig hé;D),
Mag de valkparkiet dit al gelijk als die hier is, of moet je daar nog een paar dagen mee wachten? (hij is 6/7 weken als die hier komt) tot die gewend is in de kooi? of kan het geen kwaad, en is het juist goed als je het meteen al in de kooi zet?

Ik hoop op een reactie, alvast bedankt ;)
Groetjes

Sjorsje :-)

Anke

Hoi,
Allereerst: domme vragen bestaan niet :)
Je mag hier altijd alles vragen en dan proberen wij hier met elkaar antwoord te vinden.

HIER  vind je de link waar je alles kan lezen over de (bij) voeding van de valkparkiet.

Succes!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rube

Het lichaam van zaadetende vogels bevat een  spiermaag waarin de zaden fijngemalen worden,hierdoor kan de vogel ze beter verteren.Maar hiervoor moet de vogel wel maagkiezel ter beschikking krijgen.De kiezel ook wel scherpe maagkiezel genoemt zorgt er met behulp van zijn scherpe kanten voor dat de zaden fijngemalen worden.De vogel zal die kiezel echter zeer afwisselend opnemen zo kan het zijn dat de ene maand het bakje leeg is en de andere maand hij het gewoon laat liggen.Dit is afhankelijk van de hoeveelheid die nog in de spiermaag aanwezig is.Waneer de scherpe kanten afgesleten zijn word die kiezel door de vogel uitgescheiden.

Het is dus zeker noodzakelijk.Maagkiezel is verkrijgbaar in de betere dierenspesiaalzaak.Al zijn er varianten met roodsteen of houtskool deze zijn af te raden.Het moet altijd in de kooi hangen en gewoon om de maand beetje bijvullen voor verschillende grotes van kiezels te hebben.Gewoon vuiligheid zoals uitwerpselen en dergelijke verwijderen om het proper te houden.Je mag het direct geven best op voorhand inhangen zodat je niet de eerste dag je valkje teveel streseert alles is nog nieuw voor hem he ;)

en zo als Anke al zij kijk ook eens op:  
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,4286.0.html

Groetjes Rube ;)

Sjimmie

Rube en Anke,
Bedankt voor de reactie ;)

Ik zal maandag even langs de dierenwinkel gaan om dit te halen ;)
Nogmaals bedankt!'

Sjorsje :-)