29 maart 2024, 14:43:19

Bodem broedblok

Gestart door Paul, 16 oktober 2002, 07:32:44

« vorige - volgende »

Paul

Hallo,

Ik wil mijn koppeltje valken laten broeden en heb een orgineel nestblok voor valkparkieten gekocht.
Is het nodig om iets op de bodem te leggen?
Mijn andere parkieten hebben in het zelfde blok ook eieren gelegd maar dat bleken helaas 2 vrouwtjes dus dat is niks geworden.
Ik heb toen eerst geprobeerd met fijne houtkrullen en met stukjes hooi maar wat ik er ook en stopte, alles gooide ze aan de kant en ze legden de eieren op de kale bodem in het holletje wat in de bodem van het nestblok zit.
Een kennis vertelde dat valkparkieten altijd op een kale bodem broeden maar ik lees onder andere op deze site dat er houtkrullen in moeten liggen.
Wat kan ik het beste doen?

Groetjes,  Paul

Lique

[shadow=beige,left,300]
Hoi Paul,

In de natuur knagen ze zelf aan het nestje, zodat er snippers in komen te liggen.
Zelf doen wij een handje vol fijne houtsnippers, en een klein beetje zaagsel. Dit is lekker warm en het irriteert niet.
Probeer het daar eens mee, zou ik zo zeggen!
Veel succes.

Groetjes @ngelique
[/shadow]  

Diana

Wij zelf gebruiken hetzelfde als angelique, vooral omdat dit lekker warm is, maar de bodem van een valkparkiet hoeft niet persee bedekt te worden, het is wat jezelf het beste lijkt.

franky

hallo
ik heb ook houtskrollen en dat s warm en dan liggen de eitjes ook vaster en dan heb je meer kans dat ze er op broeden
groetjes,franky

cisca

Hoi.
ik heb momenteel een nestje met 5 jongen en onder op de bodem houtsnippers dat gaat perfect en is makkelijk schoon te maken ik maak nu twee maal in de week het blok schoon dan blijven ook de staarten van de ouders schoon de jongen kun je er rustig uithalen en even op een doek zetten.

Paul

Bedankt voor de tips allemaal,
Ik denk dat ik inderdaad toch iets op de bodem neerleg omdat dat bij jullie ook goed werkt.
Ik ga morgen even in een dierenspeciaalzaak kijken of ze zoiets hebben en dan gaat het blok in de kooi   :)
Die twee eigenwijze poppen die eerst zaten te broeden moeten het zelf maar weten als ze het aan de kant schuiven maar het paartje waar ik het nu mee wil proberen is misschien niet zo eigenwijs.

Groetjes,  Paul