12 mei 2025, 23:39:55

Ménage à trois :)

Gestart door Christof, 8 juli 2008, 13:16:35

« vorige - volgende »

Christof

Eén van mijn wildkleur mannen heeft een relatie met zowel een witmasker pop als een geparelde wildkleur pop. Hij heeft met elk van beide 'de grote manoeuvres' uitgevoerd, dus er is geen twijfel. :) Meer nog, ze hebben met z'n drietjes een nest van drie jongen grootgebracht - die jongen zijn zich trouwens nu aan het afvragen of het niet eens tijd wordt met eigen vleugels te gaan vliegen (alternatief voor 'op eigen benen staan'). De twee poppen zijn - voor zover ik dat als én niet-vrouw én niet-valkparkiet kan beoordelen - niet onmiddellijk elkaars boezemvriendinnen. Vaak jaagt de witmasker de geparelde weg van de nestbak, of gewoon van een zitstok wanneer ze wat te dicht komt. Maar niet altijd. Integendeel, de geparelde heeft een aanzienlijk deel van de opvoeding op zich genomen: dagelijks voedt ze mee de jongen! Ze is zelfs al geruime tijd degene die 's nachts bij de jongen waakt. Het broedwerk was wel helemaal in handen van de witmasker (en van de vader, natuurlijk). Daarom dacht ik steeds dat de witmasker de moeder was van alle jongen, maar ik ben er niet meer zeker van. Misschien heeft de man er wel voor gezorgd dat zijn beide vrouwen in één nestbak hebben gelegd, om te vermijden dat hij zijn aandacht en energie over twee nesten moest spreiden (de slimmerd ;)).
Ik ben nog niet zo beslagen in de wijze waarop overerving precies in z'n werk gaat. Ik ga dat hier wat proberen leren en dan eens nagaan of mijn hypothese kan kloppen.
Het zou in elk geval de inventiviteit van deze verstandige dieren weerspiegelen.

Bert_85

Dat is me nogal een kerel die wildkleur van jou  ;)

Trio's komen wel vaker voor bij valkparkieten.
Zowel 2 mannen met 1 pop als 2 poppen bij 1 man.

Ik vrees dat je in jou geval moeilijk met zekerheid kan achterhalen via vererving wie de moeder is van de jongen.
Als er een opaline man bij in het nest zit, is de opaline pop de moeder.
Verder kan het ook zijn dat er jongen van beide poppen in het nest zitten.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Christof

Ah, fijn: dan moet ik dus zowat eerst genetica gaan studeren voordat ik het te weten kan komen ;) ...
Denk je dat ik er fout aan doe als ik probeer één van de poppen aan een andere man te koppelen? Niet dat ik mijn wildkleur van z'n enthousiamse wil afbrengen, maar ik zou een paar veranderingen aan de volière willen doen, waardoor die tijdelijk in drie compartimenten kan worden opgedeeld. Als ik me nog een man aanschaf - sowieso na de kweek, uiteraard - die ik aan één van die twee poppen kan koppelen, dan kan ik met afzonderlijke drie koppels kweken. Maar, ik wil natuurlijk niks forceren. Ik zal wel zien hoe ze - welke van de twee dan ook - erop zal reageren.
De wildkleur lijkt alvast in het dagdagelijkse leven wat intiemer verbonden met de geparelde. Mja, who am I! :)

Bert_85

Je kan zeker proberen ze opnieuw te koppelen.
Als je de voliere indeelt, weet je ook zeker wie de ouders van de jongen zijn, dat is altijd aan te raden.

Het zou wel kunnen dat wanneer de "ontkoppelde" valkparkieten elkaar blijven horen en zien, ze niet met hun nieuwe partner overweg komen.
Maar ik zou het zeker proberen als ik jou was.
Ik heb zelf mijn voliere ingedeeld voor de kweek dit jaar en met succes.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Christof

Dat is goed! Dan ga 'k het erop wagen. We zien wel of het klikt dan. :)
Intussen zijn er nog geen jongen uitgevlogen. Eéntje is wel al voor de derde dag op rij goed aan het rondkijken; en ik merk dat er in de nestbak fitnessoefeningen worden gedaan om vleugels spieren te kweken. ;) Morgen of overmorgen zal hij/zij wel zover zijn, denk ik...

Christof

De eerste twee jongen zijn uitgevlogen!! Ik zal vanavond wat foto's posten.
Ik heb ook gezien dat onze vriend, de wildkleur man, nogal een heftige kopjes-krabber is: als zijn popjes bij hem komen om zich op de kop te laten krabben, dan snokt hij er telkens een pluimpje uit. Ze hebben er allebei al een klein kaal plekje aan overgehouden! Toch blijft de geparelde hem erom vragen...

Christof

11 juli 2008, 22:07:44 #6 Last Edit: 15 juli 2008, 11:08:58 by Christof
Haha, het derde jong is zopas ook nog uitgevlogen!!!
Hier zijn wat foto's:

Van deze namiddag (11/07), toen er al twee waren uitgevlogen:

http://www.facebook.com/photo.php?pid=708067&l=f96a1&id=704748542

http://www.facebook.com/photo.php?pid=708068&l=fd7bc&id=704748542