19 maart 2024, 08:27:56

Wanneer mogen ze bij elkaar?

Gestart door Bittersweet, 7 mei 2008, 10:53:46

« vorige - volgende »

Bittersweet

Hallo,

Een maand geleden heb ik Edward, mijn eerste valkparkietje gekregen. Het is een wildkleur mannetje, iets ouder dan een jaar, en heeft vroeger altijd in een voliere gezeten. Toen zijn maatje dood ging wilde hij niet meer eten, en is hij door de vorige eigenaars naar binnen gehaald. Zij bleken allergisch, dus moest het vogeltje weg. Ik had hem al een week op Marktplaats zien staan (de vorige eigenaars woonden vlak om de hoek) en ik kon hem niet uit mijn hoofd krijgen, dus heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en ben ik gaan kijken.
Op zich was het geen leuk beest. Hij werd al panisch als je in de buurt van de kooi kwam (hoewel de vorige eigenaar zei dat je hem best kon pakken), hij zag er niet uit, en hij bijt je hele hand tot bloedens toe open. Maargoed, ik had iets met hem, dus ben ik hem die avond op gaan halen. Hij is nog steeds niet tam, blaast als je voor de kooi staat, is als de dood voor mijn hand, maar trosgierst uit mijn vingers eten is geen probleem.

Omdat ik binnenkort weer ga werken vond ik het zielig hem alleen te laten, dus heb ik twee dagen geleden een vriend(innet)je opgehaald. Het is een lutino van 10 weken oud, en hij/zij heet Dharma. Dharma is wel tam, en mag ook los in huis.

Momenteel zitten ze apart, maar ik vroeg mij af wanneer ik ze bij elkaar kan zetten?
Ik vind het zo zielig voor Edward, want zij mag er wel uit. (Ze krijgen natuurlijk wel even veel aandacht).

Wat gebeurd er eigenlijk als ik ze bij elkaar zet? Kan ik Dharma dan nog steeds gewoon eruit halen? Of word dat problematisch? Word ze dan ook zo als Edward, of vertrouwt zij mensen gewoon en blijft ze dus toch wel tam?

Alvast bedankt!

Kimm

hallo,

ik zou die 2 nog wel apart houden. komt edward helemaal zijn kooi niet uit? heb je de kooi wel open? op zich is het wel goed dat hij trosgierst uit je handen eet. ook zou ik wel zoveel mogelijk tegen edward blijven praten en gewoon voor de kooi gaan zitten. dus de valkjes nog niet bijelkaar gaan doen lijkt mij. laat ze even wennen aan hun nieuwe omgeving en baasje. dharma kan je gewoon loslaten hoor, wie weet neemt edward het wel over van dharma. heb je de kooien ook dicht bijelkaar staan?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Bittersweet

Hey,

Dankje voor je reactie!
Edward komt inderdaad zijn kooi helemaal niet uit. In het begin zette ik het deurtje wel open, en dan kwam hij vaak na een tijdje in de deuropening van de kooi zitten.
Wat alleen zo jammer is, is dat hij op een gegeven moment de kamer invliegt, en dan niet meer terug zijn kooi in te krijgen is. Ik heb toen gewacht of hij het eventueel zelf zou doen, maar hij durft dan écht niet van de kast af te komen, en aan het eind van de avond moet ik hem dan met een laken vangen.
Sinds de laatste keer dat dit gebeurde is hij heel erg bang geworden, en durft hij ook alleen trosgierst te pakken als ik het helemaal aan het uiteinde beetpak, terwijl hij eerst echt uit mijn handen at.
Echt superjammer, want ik vind hem echt superleuk, en ik klets de hele dag tegen hem en lees hem voor.

Fijn dat Dharma wel gewoon los mag. Ik dacht zelf ook al aan het monkey see is monkey do idee, dus dat Edward het op een gegeven moment over zou nemen.

Dharma is echt supersociaal, en als ze losvliegt zit ze ook het liefst dicht bij de kooi van Edward. Alleen Edward vindt dat helemaal niks, hij blaast dan naar haar en kijkt heel bang. Hij blijft overigens wel gewoon zitten waar hij zat.

De kooien staan ongeveer 1.5 meter uit elkaar. Edward staat op mijn bureau, en Dharma op een kastje tegen de muur ernaast. Ze kunnen elkaar dus wel zien, en ze fluiten ook af en toe een beetje naar elkaar. (En 's ochtends krijsen ze me uiteraard samen wakker).

Moet ik de kooien anders naast elkaar zetten?

Groetjes,
Maaren

Kimm

hoi maaren,

weet jij ook wat het verleden is van edward?

ik heb zelf erook een tweede valkje bij nu 3 maanden en deze kreeg ik ook de kooi niet meer in. het was drama en ik moest hem gaan vangen, wat de nodige stress opleverde en het tam maken niet bevorderde. ik heb uit nood dit valkje laten kortwieken. ik moet zeggen dat dit super is gegaan en hij helemaal tam is geworden en hij heel netjes nu opstapt op de vinger. ook zit hij nu lekker bij mij op de bank etc. ik wil niet zeggen dat jij dit moet doen maar je zou erover kunnen nadenken, zodat je niet hoeft te blijven vangen. de meningen hierover verschillen namelijk maar ik ben er wel voor. de veren komen wel weer terug na de rui nl.
ik denk dat de kooien prima staan zo hoor. als ik je zo hoor doe je  het gewoon prima.  ;D
het is gewoon jammer dat edward zo bang en wantrouwig is.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Bittersweet

Hey Kim,

Edward komt bij een dierenwinkel vandaan, waarvan de eigenaar de vorige eigenaar van Edward kende, dus hij is opgehaald zodra de dierenwinkel hem binnenhad.
De vorige eigenaar vertelde dat Edward de enige vogel was die niet op haar hand kwam zitten.
Hij heeft dus het eerste jaar in een voliere gezeten, waar hij wel gewoon op je schouder kwam zitten is mij in ieder geval verteld. Toen het maatje van Edward is overleden was hij zo verdrietig dat ze hem binnen hebben gehaald, maar na twee maanden bleek mevrouw allergisch te zijn voor vogels, dus deed ze hem weg. Ze had twee jonge drukke kinderen, dus in het begin dacht ik dat hij daar misschien zo zenuwachtig van is geworden, maar ik zag net dat ik hem al twee maanden heb, en ik woon hier in mijn eentje, dus denk ik dat dat niet de reden is.
Ze vertelde dat hij niet tam was, maar dat je hem opzich wel gewoon kunt pakken, als hij maar in de goede bui was. Als ik een hand zonder trosgierst naar binnen steek, begint hij te schreeuwen en vlucht voor mijn hand. Heel jammer.

Kortwieken heb ik inderdaad ook aan gedacht, al zou ik het dan maar één keertje doen, tot hij tam is zegmaar. Dit werd mij echter afgeraden, omdat hij aan het ruien is, en dan schijnt het niet goed te zijn om te kortwieken.
Heb jij daar ervaring mee?

Groetjes
Maaren

Kimm

hoi maaren,

ja dan kan je beter eventjes wachten totdat hij weer even stopt met ruien. anders knip je zijn veertjes af en dan valt hij er gelijk uit door het ruien, dat is dan jammer. weet je ook hoe oud hij is?
ik denk dat jij met heel veel geduld enzo heel veel zal bereiken hoor bij edward. het heeft ook veel tijd nodig, vooral als ze zo wantrouwig en angstig zijn. toch zou ik de optie kortwieken in gedachten houden.
eentje van mij is ook net gekortwiekt( paar weken geleden) maar hij is nu in de rui en de veren zijn al weer helemaal lang ;D) hij is weer een straaljager.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kimm

hoi maaren,

hier nog even een link voor jou over kortwieken. dat is wel interessant.

http://www.parrotbunch.com/kortwieken.htm


ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Bittersweet

Hey,

Dankje voor de link. De rest van de site vind ik overigens ook zeer interessant.
Dat stukje had ik al een keer gevonden inderdaad, en met die argumenten hebben ze me dus overgehaald het voor Edward te overwegen. Daarvoor was ik ANTI ANTI ANTI kortwieken, dus dat hebben ze zeer goed gedaan.

Voor Dharma lijkt het me wat overbodig. Ze vliegt soms wat rond, maar laat zich gewoon weer pakken. Mijn vriend is 2 meter, dus die kan lekker makkelijk overal bij. :P

Anke

Hoi,
Heb je al eens geprobeerd om je valkje op een stok te laten stappen om zijn kooi in te gaan.
Dat is vaak veel minder bedreigend dan op je hand stappen.
Succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Bittersweet

Hey,

Met een stok heb ik inderdaad weleens geprobeerd. Daar stapte hij zonder te aarzelen op, dus dat was super!
Helaas lukt het sindsdien niet meer. Als je maar zijn kant op loopt vliegt hij al gillend weg. :(