28 maart 2024, 15:25:23

voeding geven

Gestart door ilonaray, 5 mei 2008, 12:18:36

« vorige - volgende »

ilonaray

hoi, wij hebben sinds zaterdag een valkparkiet en heb eigenlijk spijt dat ik de fokker heb gelooft,die zei dat ie met een week zou uitvliegen en dat het verstandig was dat we hem nu mee namen dan zou hij het mooiste handtam worden.

maar nu is mijn vraag wij voeden hem nu bij met pap 4x op een dag en eet al een beetje zelfstandig,alleen als ik em wil voeden begint ie te blazen als ik em wil pakken voor voeren doe ik er dan wel goed aan om hem te pakken ben bang voor te veel stress.

de vogel voelt zich volgens mij wel op zijn gemak want hij poets en fluit wel
C:\Documents and Settings\tholenn\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Afbeelding264677

trienke

Het is inderdaad jammer dat er zulke kwekers zijn :'(

Wat je het beste kunt doen is rustig tegen je valkje praten.
Hoe oud is het valkje nu?

Sommige valkjes moeten eerst even gedwongen worden omdat ze nog geen mensen of een spuit zijn gewend.

Groetjes trienke

*Yvon

Hoi hoi

Idd er zijn kwekers die leuke verhaaltjes kunnen ophangen.  :-\
Na het uitvliegen zijn ze nog niet zelfstandig,dat zijn ze meestal pas rond de 6 รก 7 weken.
Maar goed,daar heb jij nu niks aan.  :)
Zo te lezen is dit jong niet echt vaak in handen geweest of op de verkeerde manier.
Je zou kunnen proberen om je valkje eerst even rustig in de handen te nemen en lekker kroelen zodat het wat rustiger wordt.
Het moet nml aan je handen en aan jou wennen.
Weeg voor en na elke voeding zodat je ziet of het goed aankomt,vooral in het begin.
Als je eenmaal ziet dat het goed gaat en het begint langsaam aan zelf wat te eten kan je 1 voeding laten vervallen en over gaan op 3 voedingen.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

ilonaray

hoi hoi,

denk zelf dat mara (de vogel) ouder is dan dat de kweker zei,de kweker zei namelijk dat hij 3 a 4 weken zou zijn. hij zit al vol in de veren en eet ook al zelfstandig.
heb mara al een paar keer gewogen vooral als ze zelf heeft gegeten en mara weegt bijna 90 gram volgens mij is dat toch wel goed.
mara word ook aardig wat rustiger op de hand niet altijd natuurlijk maar dat is ook niet te verwachten.
C:\Documents and Settings\tholenn\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Afbeelding264677

ilonaray

dacht doe er maar ff een foto bij van mara , het niet erg duidelijk sorry

C:\Documents and Settings\tholenn\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Afbeelding264677

Saar

Hoi hoi
De leeftijd klopt wel hoor van het valkje... Die is ongeveer 4 weken.. Maar zelfstandig is Mara nog niet hoor :-)
Ze proberen op die leeftijd allemaal dingetjes uit. Ze eten dus niet voldoende. Dus voorlopig moet je nog wel bij blijven pappen...
Groetjes Saar :-*

trienke

Hallo

Ik ben het eens met saar.
Het jong ziet er uit als 1 van ongeveer 4 weken oud. de mijne zien er ook zo uit momenteel.

Groetjes Trienke

ilonaray

maar als haar krop gevuld is mag je toch niet bijvoeden?
groetjes ilona
C:\Documents and Settings\tholenn\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Afbeelding264677

trienke

de krop moet 1maal per 24 uur leeg zijn inverband met kropverzuring

Als je ergens over tweifeld vraag aub raak, het zou niet de 1e zijn waar het mis mee gaat :-\

Groetjes Trienke

ilonaray

maar een vogel van deze leeftijd moet minstens 3x op een dag bijgevoerd worden met pap toch?

heb mara vanmorgen nog pap gegeven maar de rest van de dag is ze zelf aan het eten. ik weeg haar al vanaf zondag en ze valt niet af tot nu toe,dan is dat wel een goed teken neem ik aan?
C:\Documents and Settings\tholenn\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Afbeelding264677

Ivy

Hoi.
Je moet Mara blijven wegen, het liefs 's ochtends voor de voeding. Ze mag niet afvallen.
Inderdaad moet ze nog 3 keer per dag pap krijgen, pas je wel op met de hoeveelheid pap die je haar voert? Het zou rond 10% van het gewicht moeten zijn, als ze zo'n 90 gram is mag ze 9 ml per keer.

Ze eten op dit leeftijd nog niet voldoende zelf, vaak spelen ze alleen met zaadjes.
De kweker die haar mee heb gegeven zou ik in de bak zetten!

Groetjes,
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Rianne

Ik denk zelf dat als Mara rond de 90 gram blijft wegen, dat het zo wel goed gaat. Het wegen is zeer belangrijk. En niet meer geven als 10% van het lichaamsgewicht, dus 9 ml per voeding!

ilonaray

hoi hoi,

bedankt voor de tips zal er zeer zeker iets mee doen, zal jullie ook op de hoogte houden hoe het met mara gaat, tot nu toe goed in ieder geval.

groetjes ilona

C:\Documents and Settings\tholenn\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Afbeelding264677

trienke

Fijn dat het nog steeds goed gaat.

Groetjes Trienke

ilonaray

hoi,

heb toch nog een vraagje. kan mara zich eenzaam voelen? misschien rare vraag maar vroeg het me toch af
groetjes ilona
C:\Documents and Settings\tholenn\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\Afbeelding264677