8 mei 2025, 08:27:45

Ziek?

Gestart door Skippy, 11 november 2003, 23:55:18

« vorige - volgende »

Skippy

Hallo allemaal

3 dagen geleden was onze poes in mijn slaapkamer waar ook mijn valkje staat.Na een poosje begon mijn valkje ineens allerlei soort niesgeluidjes te maken...kan dit met de kat te maken hebben?Is hij verkouden?Of is het niks ergs?

Ik ben erg benieuwd!

Groetjes

Skippy

mastolk

Hoi Skippy,

Als je valkje niest kan het ook gewoon van stof komen. Mijn vakljes niezen ook wel eens, van alle veertjes die rondvliegen. En als ze zichzelf gewassen hebben dan gebeurt het ook wel eens dat ze gaan zitten niezen.

ALs hij heel veel niest, en zijn neusje is een beetje slijmerig dan zou het een verkoudheid kunnen zijn. Maar hier heb ik geen ervaring mee. Dus...ervaren mensen....kom maar op!

Groetjes MArgrietha

Kolkkie

Hoi Skippy,

Is het neusje vochtig van het slijm?

Als dat zo is kan je valkje bijv. een verkoudheid onder de leden kunnen hebben. In dat geval is het het beste om toch naar de DA te gaan om daar antibiotica te halen.
Als een infectie aan de luchwegen zich uitbreid, kan het zeer ernstige gevolgen hebben.
Vaak zal het valkje dan piepende geluidjes maken en met de snavel open zitten om zo beter adem te kunnen halen.

Het valkje kan ook niezen om vuile deeltjes uit zijn neus te kunnen krijgen of doot aanwezige stof.
Wij mensen kunnen gewoon onze neus snuiten en er in peuteren, dat kunnen valkjes niet. Dus niezen is er dan om hun neus weer schoon te krijgen.
Als dat zo is, hoef je je weinig zorgen te maken tenzij het valkje het echt erg vaak doet op een dag.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

mastolk

Hoi Mariska,

Ik hoopte al dat iemand er meer van wist (vd verkoudheid) dan ik doe. Nu weet ik ook weer wat meer  ;).

Groetjes MArgrietha

Paul

Hoi Skippy,

Een gewone verkoudheid gaat vaak vanzelf weer over.
Als een valkje ect verkouden is zal ie bol met de veren zitten en de vleugels kunnen wat naar beneden hangen.
Ook kan er wel eens wat slijm meekomen tijdens het niezen.
Het beste is om hem dan wat druivenzuiker te geven in het drinkwater daar knappen ze vaak wel van op.
Ook warmte is dan van belang dus je kan een warmtelamp boven de kooi hangen maar dat mag ook weer niet te heet worden, ongeveer 35 graden.
Het beste is natuurlijk altijd ook even een goeie dierenarts raadplegen.
Maar mijn valkjes niezen ook wel eens en dan hoeven ze dus helemaal niet verkouden te zijn.
Mijn valkjes niezen ook wel eens als ze de veren verzorgen dat komt dan door het stof wat in het neusje komt.

Groetjes, Paul