25 april 2024, 11:07:18

Valkparkiet vraagjes

Gestart door Leeuwenstein, 6 februari 2008, 12:27:06

« vorige - volgende »

Leeuwenstein

Hallo,

Wij willen graag een valkje aanschaffen, maar we zijn ons eerst eens aan het oriënteren, daarom een aantal vraagjes:

1. Wat is een geschikte leeftijd om een valkje op te halen bij een kweker? Wij willen natuurlijk graag een tamme vogel waarmee we lekker kunnen kroelen en spelen en we zijn zeker bereid daar de nodige tijd in te stoppen, maar we hebben geen ervaring met vogels als huisdier. We willen dus een valkje dat al wel zelfstandig eet en drinkt.

2. Is iedere valkparkiet tam te maken? Mits je hier genoeg aandacht aan besteed en je de vogel jong genoeg ophaalt?

3. Maken bepaalde mutaties iets uit voor het gedrag? Wij vinden de Cinnamon gepareld een erg mooie variant.

4. Maken valkparkieten veel geluid ´s nachts of als er niemand thuis / in de buurt is? (i.v.m. de buren  :D)

Groetjes, Hanneje

Rianne

Hoi,

welkom op het forum!  :D

Allereerst wil ik jullie complimenteren met het besluit eerst de nodige informatie op te zoeken. Er zijn namelijk ook genoeg mensen die eerst een valkje kopen en dan gaan afvragen of het dier bij hun past. :)

Vraag 1:
Een valkje is ongeveer 8 weken oud als het bij de kweker vandaan komt. Het kan dan al zelf eten en drinken. Er zijn kwekers die een valkje op verzoek tam maken, zodat de basis al gelegd is.

2. Er zijn karaktertjes bij die echt een eigen willetje hebben. Deze zullen dan bijvoorbeeld wel bij je willen zitten, maar niet geaaid worden. Maar over het algemeen lukt het bij ieder valkje wel om tam te worden. :)

3. Nee, voor zover ik weet niet. Valkjes met rode ogen, zoals de lutino en de albino, schijnen minder te zien in het donker (schemer) als valkjes met donkere ogen. Maar voor het gedrag maakt dit niet uit.

4. 's Nachts maken ze geen geluid. Maar zo gauw het buiten licht wordt, gaan ze roepen en/of fluiten. In de winter is dit vrij laat maar in de zomer natuurlijk erg vroeg.
Met de juiste opvoeding zal een valkje niet gaan roepen of krijsen als je de deur uitloopt of van huis weg gaat.

De meeste kwekers (zoals ik) raden iedereen aan om, indien mogelijk, 2 valkparkieten aan te schaffen. Als je veel van huis af bent, is je valkje echt afhankelijk van de weinige tijd die je wel thuis bent. 2 valkparkieten zijn ook prima tam te houden, met de nodige aandacht.

Hopelijk heb je hier iets aan, als er nog vragen zijn; stel ze gerust! :)

Leeuwenstein

Hallo,

Ja hoor, ik heb zeker wat aan je antwoorden. Maar ze roepen tegelijk ook weer nieuwe vragen op :)

Namelijk, hoe voed je een valkje zo op dat het niet gaat krijsen als je weg bent? Wat kan je doen om daarmee te oefenen?

Twee valkjes tegelijk nemen...daar zitten we nog steeds over te denken. Moeilijk hoor, aan de ene kant is dat natuurlijk heel erg leuk, maar aan de andere kant ben ik dan bang dat het tam maken minder goed zal lukken. We hebben nu zo´n beetje bedacht dat we er eerst 1 nemen om te kijken hoe dat gaat en er dan eventueel over een poosje nog een bij te nemen. Voor zover ik gelezen heb accepteren valkparkietjes over het algemeen vrij snel een nieuw maatje toch?
Wij werken onregelmatig dus over het algemeen is er vaak iemand thuis.

En dan nog een vraag, aan welke afmetingen moet een goede kooi voldoen?

Dinsdag mogen we gaan kijken en misschien kunnen we dan al een valkje uitzoeken! Als er een leukerd tussen zit  ;D


Groetjes, Hanneke

Rianne

Met negeren en belonen kom je een heel eind. Het geschreeuw negeer je, en stil zijn wordt beloond. Ook kan het helpen om je valkje te leren dat je toch wel weer terugkomt. Dus de kamer verlaten, 30 seconden later weer terug, valkje stil dus belonen. Daarna 1 minuut, 5 minuten enz.
Als hij je gaat roepen en je reageert, weet hij dus dat zo'n actie een reactie geeft. En of je nu boos bent of niet, dat maakt niet uit.

Natuurlijk kun je eerst 1 valkje nemen en later een tweede.
Zo volgt nummer 3 dan ook vaak en voor je het weet heb je er een stuk of 10 ;D Maar zonder gekheid, ze accepteren elkaar vrij vlot, helemaal op jonge leeftijd.

Een goede kooi... Ik heb zelf een buiten voliere en voor de valkjes binnen een kamervoliere van Ferplast. Op Marktplaats heb je, met een beetje geluk, al een mooie kamervoliere voor 75 euro.



Dit zijn 2 van mijn kooien. De linker is goed geschikt voor 2 valkjes, en ik heb er ook eens in gekweekt. :)
Afmetingen weet ik zo gauw niet, maar ik denk dat de linker kooi 45 diep en 60 breed is. Een kooi van 30 cm diep is in ieder geval te klein.

nancy

Hoeveel valkjes doe je dan in je rechterkooi. Ik heb namelijk zo'n kooi, waar nu twee grasjes in zitten. Mijn valkjes zouden daar bij komen, is dat dan goed?

kimmie

Hoi Nancy,

In de rechterkooi kunnen 4 valkjes...
Daar zou ik alleen geen grasjes bij in de kooi doen...

Grasjes en valkjes hebben een andere "taal" dus dat kan problemen geven...

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady


mieke rosie

Ik zou ook maar een valkje nemen. Toen ik ging kijken zaten Krijn en Krelis (twee broertjes) zo gezellig bij elkaar dat ik het sneu vond om ze uit elkaar te halen. Ze zijn allebei reuze tam met een heel eigen karakter. Als ik weg ben hebben ze het heel gezellig met elkaar en hebben geen behoefte om te schreeuwen. Nu het mooi weer is zit ik best veel buiten en ik hoor ze amper. Je moet ze echt veel tijd geven en veel tegen ze praten, ook als in huis bezig bent en zij in de kooi zijn.
Gewoon twee nemen dus, hartstikke gezellig.
Groet en veel plezier ermee, Mieke Rosie