10 mei 2025, 09:47:56

Gebroken teen?

Gestart door Mandy, 27 april 2008, 21:28:19

« vorige - volgende »

Mandy

27 april 2008, 21:28:19 Last Edit: 27 april 2008, 21:44:59 by Mandy
Hallo allemaal,

Ik ben bang dat Wiske een gebroken teen heeft, gebroken gebeten zelfs. >:(
Sinds donderdag heb ik de blokken in de grote kooi en zoals altijd is er natuurlijk wat gedonder om de blokken. Ondanks dat het dezelfde blokken op dezelfde hoogte zijn. Ze maken ws hun keuzeplaats afh. van de licht/luchtstand? 8)
Maar goed, nu zag ik vanmiddag Wiske lang op de grond blijven zitten en zag dat ze wat bloedde aan haar linker pootje, niet gek veel.
Tja kan gebeuren, afwachten maar.  :-\
Keek ik net zag ik dat het meer had gebloedt want haar buikje zat onder maar er drupte in ieder geval geen bloed meer uit en zag verder geen grote plekken bloed ofzo. Ze houdt haar pootje opgetrokken maar toen ze van plek wisselde door mijn gegluur hinkte ze en zag dat teentje helemaal scheef staan! :o
Ik laat ze nu maar met rust en zal morgen ff goed kijken maar als dat zo is kan er toch niet veel aan gedaan worden? Heeft iemand anders dit ook meegemaakt en zo ja wat heb je toen gedaan? ::)
Ik denk trouwens dat Spik het heeft gedaan want die is behoorlijk fel. Maar Pim&Roos kunnen er ook wat van. Pfff dit is het grote nadeel van een grote kooi, dit wil ik nooit meer, bij een nieuwe volière komen er alleen aparte vluchten, al dat gedonder, bah. :(
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Wat vervelend zeg  ::) Ja, ik heb ook al mijn koppels apart zitten tijdens de kweek. Ik heb net mijn 2 primrose koppels een blok gegeven. Kijken wat het wordt  ;D Beide onervaren dus spannend ! De kooien staan wel naast elkaar, maar heb de blokken beide aan de andere kant gehangen en ze vliegen elkaar gelukkig niet in de veren door de kooi heen  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Jacqueline

Hoi Mandy,

Allereerst sterkte met Wiske en ik hoop dat het niet meer gaat bloeden en ik hoop dat het goed komt. Ik snap precies wat je bedoelt. Wij hebben ook gedonder en hebben vandaag een koppel apart moeten zetten want het mannetje eigende zich alle blokken toe terwijl hij al op eieren zat.

*Yvon

Hoi hoi

Tja,koloniebroed krijg ik ook steeds meer mijn bedenkingen bij.  :-\
Maar wat dat teentje betreft,daar kan je beter morgen even goed naar kijken.
Als het er half bijhangt zal er denk ik wel iets aan gedaan moeten worden.
Ziet het er verders gewoon goed uit en staat het alleen nog scheef , zou ik er denk ik niks meer aandoen,dan alleen maar in de gaten houden of het niet gaat ontsteken.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Mandy

28 april 2008, 10:56:35 #4 Last Edit: 28 april 2008, 11:47:28 by Mandy
Bedankt voor de reacties. ;)
Ik heb zojuist weer gekeken en wat ik scheef zag staan bij de kleine voorteen was haar nagel die er nog half aan hangt... :-\
Wel beter dat dan een gebroken teentje maar dit is ook niks.
Twijfel nu wat ik moet doen?
Zal straks misschien met de da overleggen maar twijfel ook of dat slim is. Het is immers een wilde valk en het vangen, de reis en de behandeling bij de da zal een hoop stress zijn.
Zou de nagel vanzelf afgestoten worden en afvallen?
Als dat zo is blijft het tot die tijd ws wel pijn doen met elke beweging.
Maar hij zit er nog maar een klein beetje aan. Ze trekt d'r pootje soms op maar kan er ook op lopen. Verder gedraagt ze zich normaal. Ze probeert zelfs met Suske hun blok terug te veroveren.
Durf er niet goed zelf aan te zitten want als het nog met een bloedvat vast zit en weer gaat bloeden kan ik het niet stelpen want we hebben geen soldeerbout. Of ik moet er straks ff één gaan kopen. ::)
Ik twijfel ook of ik ze met Suske verhuis naar de achterste kooi en verwissel met Mina en de kans split geelwang. Dan haal ik daar het blok weg en kan ze tot rust komen en genezen. Maar dan krijg ik in de grote kooi opnieuw onrust.
Het probleem lijkt toch bij Spik&Span te zitten want die willen het blok waar Suske&Wiske normaal in zitten.
Pff wat een gedoe weer. :(

monica

Hallo Mandy,

Wat je wel zou kunnen doen is het voetje even met een desinfectie middel behandelen, bv. betadine, en haar gewoon terug zetten, kijk het even aan :D
Ze zal een paar dagen wat zielig zijn, en de teen kan eerst wat dik en warm worden wat normaal is, zo gaat het lichaam immers infecties tegen.
Zolang ze goed blijft eten zou ik mij niet teveel zorgen maken.
Overigens kan ze idd. een nageltje kwijtraken, als de teen top te beschadigd is, dit zou er uiteindelijk vanzelf af moeten vallen.
Overigens kan je tegen het bloeden ook bloem gebruiken, helpt niet altijd maar is minder pijnlijk dan dichtbranden.
Een da heeft hier overigens speciale lijm voor ;)

Mandy

Dank je Monica maar het is inmiddels al gelukt. :)
Ik heb gewacht tot m'n vriend thuis was, die heeft me zojuist geassisteerd om indien nodig in te grijpen. Hij stond met een hete soldeerbout, geleend van de buurman, klaar om in te grijpen maar dat was gelukkig niet nodig. Terwijl Wiske in het vangnet zat kon ik haar teentje goed bekijken zag dat de nagel er inderdaad bijna af lag. Ik heb het eerst ontsmet en met een ontsmet nagelschaartje het laatste stukje los geknipt. Het ging gelukkig niet bloeden dus de soldeerbout kon weer uit. Weer even ontsmet en snel terug in de volière. Nu kan het teentje verder genezen en zien we wel hoe het verder loopt. Ik hou het uiteraard goed in de gaten of het niet gaat ontsteken. Het is gelukkig niet haar geringde poot want als je daar zwelling krijgt ontstaat er nog meer ellende...

Jacqueline

Hoi Mandy,

Wat een geluk. Nu maar hopen dat alles goed geneest.