man toch een pop, vogels aan het paren?!

Gestart door Suus83, 29 april 2008, 17:08:04

« vorige - volgende »

Suus83

Hallo,

Ik heb 2 valkparkieten, die nu een ruim half jaar oud zijn.
Ze komen uit hetzelfde nest en ik heb ze beiden gekocht, omdat mij verteld is dat het 2 mannetjes zijn. Zodat ze niet alleen zouden zitten.
De één is wit met grijs en vertoond duidelijk mannetjes gedrag; is een echte macho/ vleugels wijd, veel fluitwijsjes en tikken tegen de stokken en tralies.
De ander is een lutino met fel oranje wangetjes. Deze reageert met hard fluiten op geluiden, vindt het fijn om geknuffeld te worden. En doet zijn vleugels af en toe wijd, maar fluit geen duidelijke wijsjes.
Sinds een paar weken vertoont de witte volgens mij paringsgedrag. Hij schuift over van alles heen en weer.
Maar nu sinds een week maakt de lutino schrille geluidjes en doet de staart omhoog. En de witte zit er bovenop te schuiven!
Kan dit als het echt 2 mannetjes zouden zijn? Of is de lutino dan toch een vrouwtje?
En wat zijn de gevolgen als ze allebei al uit hetzelfde nest komen? Moet ik ze dan uit elkaar halen?
Wie kan mij helpen?

trienke

het lijkt mij dat het een mannetje en een vrouwtje is wat je hebt.
Je moet alleen voorkomen dat ze jongen gaan krijgen.
Ik neem aan dat ze geen broedblok hebben, als ze de eitjes op de grond gaan leggen en gaan broeden kun je het beste die vervangen door nepeitjes.

Groetjes Trienke