20 april 2024, 06:17:26

Magere pop!

Gestart door Karolientje, 14 maart 2008, 22:08:37

« vorige - volgende »

Karolientje

Onze 2 tamme valkjes hebben een nestje (waarschijnlijk onbevrucht omdat het mannetje niet snapt wat zijn taak hierin is, maar je weet nooit..).
Het lijkt alsof de pop wat vaker op de eieren zit dan de man, maar wat ons vooral opvalt is dat ze van een flinke vogel is veranderd in een stuk magerder beestje. Ze eet wel, maar komt hier niet echt veel haar hok voor uit.

Hoe weet je nu wanneer je in moet grijpen? Ze heeft vorige week maandag haar eerste ei gelegd en is nu klaar met leggen. Ik dat we het even af moeten wachten en dat ze altijd wel iets magerder worden met broeden, maar dat weet ik niet zeker! Zijn er dingen die we haar (naast druivensuiker en krachtvoer) extra kunnen geven om haar sterk te houden?
Alle hulp is welkom!

Groetjes,
Marianne
Kijk eens op mijn website voor onze hele vogelbende!!

www.maripat.nl

Rianne

Je krijgt misschien een duidelijker beeld als je je valkje even weegt. Een gewicht tussen de 80 en 100 gram is goed, daaronder is het echt te weinig.

Karolientje

Hoi,

Bedankt voor je reaktie!
We hebben der gewogen.. ik weet niet hoe precies die van ons is hij gaf 108 gram aan. Het is ook wel echt een forse vogel....

Dus ik denk dat ik me verder geen zorgen hoef te maken!! Bedankt in ieder geval :)

Heb je nog wel tips kwa extra voer ook voor der conditie e.d.?
Kijk eens op mijn website voor onze hele vogelbende!!

www.maripat.nl

Rianne

108 is een mooi gewicht :)
Let op met druivensuiker, het geeft alleen maar tijdelijk extra energie. Ik gebruik het alleen voor zieke vogels. Als het goed is broedt het popje 's nachts en het mannetje overdag.
Krachtvoer, bedoel je hier eivoer mee? Want dat is goed, dat kun je wel geven. Verder natuurlijk brood, groente en fruit. :)

wildebras

Onze valk. Kreeg altijd een half stukje brood, stukjes appel enzo. Verder ook nog gewoon zaad en af en toe wat krachtvoer als hij aan de magere kant was.
Cupido. Je was mijn lieve valk. Dat zal je altijd blijven. Ik kan niet zonder je

Dierenfreackske

Hoi , ik denk dat 108 gr. een mooi gewicht is hoor !
Grtjs Ann



monkey

Ons popje was in oktober na het leggen en broeden  ook veranderd van een iets te dikke vogel in een smal, licht vogeltje,
Ze bleef veel in het hok, kwam maar weinig eruit om te eten, ze werd wel af en toe gevoerd door het mannetje ( lief he  :) )
Eten, fruit en groenten en eivoer regelmatig gegeven en vitaminen toegevoegd in het water, en verder de natuur zijn gang laten gaan.
Toen eenmaal de jongen groot genoeg waren en zelfstandig is ze nu weer een iets te dikke en zware vogel.