15 mei 2025, 03:50:06

Verslaafd aan trostgierst

Gestart door Sam_Elhas, 22 oktober 2003, 04:24:43

« vorige - volgende »

Sam_Elhas

Hallo iedereen,ik heb nu al 2 maanden een valkparkiet,Zeena,in huis genomen.Ze is mij al goed gewoon maar ik heb een probleempje.In het begin gaf ik haar gewone voeding maar dan gaf ik haar een streng trosgerst en nu wil ze niets anders,ze eet de gewone voeding niet meer.Soms 2 dagen eet ze dan niet en uit schrik dat ze sterft geef ik dan haar weer een trosje gerst maar dat kan toch niet goed zijn want dan mist ze belangrijke
vitamienen.Ik heb op julie site te laat gelezen dat ze verslaafd kunnen worden aan die gerst.Wat kan ik doen a.u.b. danku op voorbaat.

Paul

Hoi Sam,

Alleen trosgierst als voedsel is veels te eenzijdig en ze worden er veels te dik van omdat er veel vet in zit.
Je moet het toch proberen af te bouwen want 2 keer per week is meer dan genoeg.
Probeer wat andere soorten voer zoals eivoer of misschien iets anders wat ze lekker vinden.
Als ie honger krijgt zal ie vanzelf wel gaan eten wat als je alleen trosgierst blijft geven word ie wel ziek na een tijdje.

Groetjes, Paul

clo cornelissen

zelfde probleem hier!
dinky is een keer gaan vliegen vorige week en heeft de nacht doorgebracht in een hoge,koude boom. daarna zag hij er wat ziekjes uit en heb ik hem een grote streng trosgierst gegeven om te bekomen. sindsdien hebben we een echte junky in huis... niets anders wil hij zelfs maar aankijken, alle zaadjes spuwt hij uit en hij blijft krijsen om gierst... hij wordt zlfs agressief en is echt niet meer aangenaam!
vooraleer de volgende taktieken te gebruiken, ga eerst eens langs de dierenarts om uit te sluiten dat je valk bvb verkouden is en daarom makkelijker voedsel kiest.
eerste taktiek: als hij genoeg weegt (meer dan 100 g) kan je hem gerust enkele dagen geen trosgierst geven, enkel andere zaadjes, eivoer,... (dit was bij ons geen sukses)
tweede taktiek: nieuw snoep bvb gepelde zonnebloempitten, pijnboompitten, ... proberen, als het lukt later onder het normale voer mengen.(dit lukte al iets beter, maar je moet er veel tijd in steken, met de hand pitjes geven en zo...)
derde taktiek: begin terug met baby-voeding als je valkje nog jong is, en start het hele leerproces terug van voorafaan...

heel veel sukses! clo