28 maart 2024, 13:52:26

kiemzaad geven?

Gestart door *Manon*, 18 april 2008, 20:06:31

« vorige - volgende »

*Manon*

Hoi hoi,

Ik heb een vraag over kiemzaad.

Kun je kiemzaad altijd geven aan je valkparkiet, of alleen aan ze als ze jongen hebben..

En als je kiemzaad geeft, hoevaak mogen ze dat hebben in een week?

Alvast bedankt!!  ;D

Groetjes Manon

trienke

Hoi Manon

Ik heb net even op google gekeken, en daar verschillen de meningen er over, zoals het wel gezon is voor de jongen.

Maar er zijn er op het forum ook wel mensen die kiemzaad geven.

Groetjes Trienke

Rianne

Ik heb er geen ervaring mee, mijn valken krijgen het dus nooit. Maar volgens mij word het het hele jaar door gegeven.

*Manon*

Dank jullie wel voor de antwoorden  ;D ;D ;D

Ik ga het gewoon eens proberen te geven, tenminste... als ik het gekiemd krijg  ;)
De mevrouw in de dierenwinkel zei dat ik het gewoon op wat natte watten moest leggen, maar inderdaad als je op het net gaat zoeken, krijg je andere verhalen te horen ook over hoe je het gekiemd moet krijgen.

De watten werkt niet echt, dus nu heb ik de kiemzaadjes aan het weken.
Morgenvroeg haal ik het uit het water, even omspoelen en dan op de vensterbank zetten met een doek erover.

Hoop dat het dan wel gaat lukken.

Groetjes Manon

krasny

Ik laat ook altijd zaadjes kiemen voor mijn vogel. Meestal wat van de zaadjes die hij normaal eet. Dat maakt niet uit. Het gaat tenslotte om de kiemen. Die vindt hij heerlijk.
Ik laat ze eerst een nachtje weken - giet ze dan uit boven een theezeefje - laat dit ook weer een dag staan, dan vorm ik  een paar velletjes huishoudrol als de bodem van het schoteltje waar zo opkomen. Houdt dit onder de kraan - giet het af - zaadjes er op - ik sluit het af met transparante folie en twee dagen later haal ik er al kiemen uit. Ik let wel steeds op dat het papier goed vochtig is maar dat het niet gaat schimmelen. Ach het gaat zo snel (als het zaad vers is). Ik oogst daar een dag of 3/4 van.
Veel succes!
Loura

Caroline

20 april 2008, 19:35:31 #5 Last Edit: 25 april 2008, 20:50:23 by Caroline
Meer info - KLIK HIER

Als je meer info wilt over hoe ik het kiem geen maar een gil.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

*Manon*

Hoi Caroline,

Ik neem aan dat jij het anders kiemt dan wat ik hierboven heb geschreven?
Of heb jij zo'n kiembakje?
En geef je die gekiemde kiemzaadjes het hele jaar door of alleen in bepaalde tijden?
Veel vragen hé... Bij deze heb ik effe gegild  :P ;D ;D ;D

Groetjes Manon

Romy

Hoi Manon

Ik geef ook nu en dan kiemzaad aan m'n valkje. Ze vind het heerlijk!
Het kiemen laat ik op volgende manier gebeuren : Ik neem een potje en leg daar een keukenpapiertje in. Dat maak ik heel vochtig (er mag gerust enkele cm water in staan!) en daar strooi ik dan de zaadjes in. Zorg ervoor dat het altijd vochtig blijft.
Ik denk het potje NIET af, omdat ik heb gemerkt dat ik dan snel schimmel krijg. Maar dat betekent dan wel dat je het heel regelmatig moet bijvullen met water zodat het niet gaat uitdrogen.

Groetjes
Romy

*Manon*

Hoi hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties  ;D ;D ;D!
Ik heb nu zowel het potje met kiemzaadjes staan als een vergiet met de kiemzaadjes die ik heb geweekt. Die begint al iets te kiemen, dus ik ben benieuwd.

Groetjes Manon

Caroline

Jeetje ....was ik helemaal vergeten terug te gillen.  ;D ;D

Om te beginnen heb ik even de link hier boven veranderd .... ik had de verkeerde url erin gezet.  :-[

KLIK HIER voor info over kiemzaad.

Het kiemen van kiemzaad ...... om te beginnen geef ik deze kiemzaad:



Je hebt nog een andere soort, hierin zit erg veel zwarte zaadjes maar deze is meer voor kanaries.

Ik maar meestal voor 2 dagen, schep een flinke eetlepel of 6 in een grote zeef, net als een thjeezeef maar dan die grotere maat.  ;) Deze spoel ik af en laat ik in een bak met heet water hangen, bijv. een oude pan, met alle zaadjes goed brijvend in het water. Hierover leg een een droge theedoek in in vieren gevouwen. Dit laat ik zo'n 18 uur staan.

Goed afspoelen en gewoon in de zeef laten zitten maar een beetje uitwrijven .... ik hang dit op een kleinere pannetje, zodat het kan uitlekken maar niet in het water hangt hangt. Hierover ook een in vieren gevouwen theedoek maar wel goed nat dit keer. Dit geheel spoel ik een paar keer per dag goed af met koud water en de theedoek maak ik dan weer vochtig, meestal na een 24 uur heb je prachtige kiemen, zo niet nog even langer laten staan .... met warm weer is het eerder klaar.

Is het klaar zet ik het in de koelkast in een tupperware bakje.  ;)

Tentijde van de kweek gebruik ik 2 zeven, ik heb dan elke dag 1 bak ik de koelkast, in zeef in het water, en 1 zeef kiemtrekkend.  ;)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.  ;)

Ze vinden het hier heerlijk en voeren de jongen er goed van. Je kunt er eivoer doorheen doen of kruiden en/of groente en/of fruit doorheen knippen.

Succes verzekerd.  :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Kimm

hoi caroline,

waar is kiemzaad eigenlijk goed voor? is dat een pure lekkernij? ik weet namelijk niet wat kiemzaad inhoud ::)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Romy

Hoi Kim

In kiemen zitten erg veel vitaminen. Het is dus heel gezond voor valkjes. Maar daarnaast zijn kiemen ook wat zoet van smaak, waardoor het ook een lekkernij voor ze is :)

Groetjes
Romy