6 mei 2025, 03:18:49

Vechtende valken

Gestart door Jacqueline, 20 april 2008, 21:23:36

« vorige - volgende »

Jacqueline

Ik weet niet of mijn topic hier goed staat maar ik heb een nogal groot probleem. Wij hebben sinds vandaag een eitje bij een koppel en het mannetje van dit koppel heeft het steeds voorzien op een andere mannelijke valk. Hij gaat hier zo in op dat hij zijn nest elke keer lange tijd verlaat.
We hadden eerst het koppel met het eitje in een broedblok in de voliere maar omdat het de spuigaten uitliep hebben we ze eruit gehaald en in een aparte broedkooi gezet. Dit was ook geen succes want nu zaten ze geen van beiden in het blok dus weer in de voliere en ze gingen gelijk weer het door hun uitgekozen blok in.

Nu is het rustig in de voliere en zowel de man als ook de pop zitten in het blok maar kan iemand mij vertellen of wij dit kunnen voorkomen dat ze gaan vechten of is dit normaal voor broedende valken dat ze zich agressief opstellen. Het is overigens wel zo dat hij de andere valken ook wel verjaagt maar tegenover dat ene mannetje is hij wel erg agressief het lijkt wel of hij deze er elke keer tussen uit pikt.
Graag jullie adviezen

*Yvon

Welcome to the club.  :)

Wij hadden dus ook dat probleem.  :-\
Wij hadden het een paar dagen aangekeken en toen toch maar de vervelendste koppel apart gezet.
Die moesten natuurlijk ook weer even wennen aan hun nieuwe omgeving.
Maar na een paar dagen gingen ze toch het blok in en broeden als gekken(helaas onbevruchtte eitjes).  ;D
Dat ze een beetje kibbelen is niet erg,maar het mag natuurlijk niet tot bloedens toegaan of te lang duren en hun broedperiode mag er niet onder lijden.
Het is een kwestie van aankijken en zelf ingrijpen wanneer het nodig is.  ;)
Koloniebroed gaat niet altijd zoals je het graag zou willen zien.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Jacqueline

we kijken het gewoon nog even aan maar kan het geen kwaad als ze een tijdje dan niet op de eitjes broeden.

*Yvon

Komen ze dan allebei uit het blok stormen of alleen de man?
Bij ons bleef de pop netjes zitten terwijl de man het blok heel goed bewaakte en er ook soms uit kwam stormen om de andere weg te jagen.
Alleen is het wel te hopen dat de eitjes dan wel heel blijven.  :-\
Als de eitjes niet te lang koud liggen,kan het niet zoveel kwaad.
Ze moeten natuurlijk geen halve uren van de eitjes af blijven.
Voorkomen kan alleen maar door ze toch apart te gaan zetten.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Jacqueline

Het is alleen de man die uit het blok komt en hij heeft het echt maar op 1 andere man voorzien. En deze bleef hij achtervolgen.

We hebben geprobeerd ze apart te zetten maar de pop ging heel zenuwachtig heen en weer lopen in de broedkooi en ging niet op het eitje in het blok in de kooi broeden dus we hebben ze toch maar in de voliere weer gelaten en tot op heden is het rustig gebleven. We hopen dat het overwaait en dat het gewoon is omdat de achternagezeten man een hele tijd apart heeft gezeten en sinds vanmiddag weer in de voliere is. Het zijn overigens allebei nogal macho mannen misschien is dat het probleem. ;D

Sanna

Kun je niet dat mannetje wat aangevallen word (met misschien 1 of meer andere valken) een tijdje apart zetten? Dan hoeft je broedende koppel niet aan een nieuwe kooi te wennen met het risico dat ze de eieren te lang koud laten liggen. En zijn de eieren eigenlijk wel bevrucht? Want als ze toch op onbevruchte eitjes zitten maakt het niet uit dat ze koud liggen en dan kun je wel dit broedende koppel apart zetten. Ik zou een volgende keer zowiezo broedende koppels uit de voliere halen, vóórdat ze de ietjes gelegd hebben. Dan voorkom je dit soort situaties.

Groetjes, Sanna

Jacqueline

Wij broeden in kolonie dus apart zetten wordt een beetje moeilijk.

Jacqueline

Vandaag zijn er geen problemen geweest met de valkjes. De twee vechtersbazen zaten vanmiddag gewoon te kroelen en gezamelijk te eten.
Ik denk dat het broedende mannetje even wilde laten weten aan het andere mannetje (welke nog maar net een jaar oud is) wie de baas was.

Wat mij betreft mag dit topic op slot.