16 mei 2025, 17:51:31

nestje van 2 lutino's

Gestart door fm, 18 april 2008, 12:38:03

« vorige - volgende »

fm

Hallo,

Wij hebben een nestje van 2 lutino's.
Is dit een probleem omdat het 2 lutino's zijn? Ze hebben allebei al een kaal plekje achter de kuif.

Als het goed gaat, zijn de jongen dan ook lutino?
Het vrouwtje is gepareld, het mannetje niet.

vriendelijke groet

Rianne

De jongen zullen idd allen lutino zijn. Ook zal waarschijnlijk het kale plekje achter de kuif groter zijn als dat van de ouders. Het is niet de ideale combinatie, als je al met 2 rood-ogigen wilt kweken, zorg er dan voor dat het forse vogels zijn zonder kale plek achter de kuif.

Toine

Ik begrijp niet waarom je met deze vogels aan het kweken bent. Ten eerste hebben ze al een kale plek achter de kop, wat al niet goed is, en ten tweede krijg je van lutino x lutino alleen maar zwakkere vogels.

fm

het zijn de enige 2 valkparkieten die wij hebben. We wilden 2 mannetjes, dit bleek dus niet zo te zijn....

De eitjes hebben ze onder in de kooi gelegd, op die plaats hebben we nu een nestkastje gezet en ze zijn om de beurt druk aan het broeden.

Kunnen we alles gewoon zijn gang laten gaan?
Op het moment dat de jongen ongeveer een week oud zijn,  gaan wij op vakantie en zijn we afhankelijk van oppas op de vogels die er niet zoveel verstand van hebben.
We hebben hier zelf ook nog geen enkele ervaring mee.

We zorgen wel voor voldoende goed (ei)voer en grit en we maken dagelijks de eitjes een beetje nat ivm te lage luchtvochtigheid.

fm

mijn reactie kwam ongeveer tegelijk met die daarboven.
Zoals ik al zei zijn wij niet zo ervaren en bij de dierenwinkel zeiden ze dat we het z'n gang moesten laten gaan (wel verteld dat het 2 lutino's waren) omdat er anders problemen konden komen met het vrouwtje, dat ze door zou gaan met eitjes leggen als je haar niet zou laten broeden.

Saar

Citaat van: fm op 18 april 2008, 12:53:11
mijn reactie kwam ongeveer tegelijk met die daarboven.
Zoals ik al zei zijn wij niet zo ervaren en bij de dierenwinkel zeiden ze dat we het z'n gang moesten laten gaan (wel verteld dat het 2 lutino's waren) omdat er anders problemen konden komen met het vrouwtje, dat ze door zou gaan met eitjes leggen als je haar niet zou laten broeden.

Je kan ook nepeitjes halen en die neerleggen ipv de echte....
Als je de eitjes continu blijft weghalen, dan blijft de pop meestal door gaan met leggen waardoor ze uitgeput raakt.
Dat kan uiteindelijk dodelijk zijn. Ik zou dus persoonlijk de eitjes omwisselen.
Groetjes Saar :)

fm

krijgen lutino's per definitie zwakke jongen?
Kunnen we niet kijken wat er uit de eieren komt en mochten dit zwakke jongen zijn en bij evt een volgend nest wel de eieren vervangen door nep-eieren?

Ik bedoel dus eigenlijk: mogen we dit nest geen kans geven? Als het mislukt kunnen we een nieuw nest voorkomen door nepeieren.

Sanna

Ik denk dat je er voor wat betreft de zwakte niet heel veel van zult merken. Wanneer deze vogeltjes gewoon gezellig in een huiskamer terechtkomen waar niet verder met ze gekweekt wordt is er in principe weinig aan de hand. Maar ze zullen inderdaad wat zwakker dan hun ouders zijn.

Een volgende keer zijn nepeieren echter wel aan te raden. Als jullie het echt heel leuk vinden om een nestje te zien opgroeien en de ouders doen het goed, kun je ook altijd nog overwegen om een oproepje te doen voor bevruchte eieren van iemand anders die ze om de een of andere reden niet door de oudervogels kan of wil laten uitbroeden.

Groetjes, Sanna