29 april 2024, 17:13:34

Mag ie naar buiten?

Gestart door atwaman, 6 april 2008, 13:05:26

« vorige - volgende »

atwaman

Ik heb een valkparkiet en die heet Falco, ik heb hem nu een jaar en ik vraag me af of ie naar buiten kan (los) Hij is tam.
En waarom wel/niet?

Dankuwel

Gerda

Valkjes, gewiekt of ongewiekt kunnen vliegen en zullen ook vliegen!
Dus het niet aan te raden je valkje mee naar buiten te nemen. Tam zijn is geen reden dat hij niet zal gaan vliegen. En als ze op een windvlaag zitten, dan kunnen ze niet terugkomen al zouden ze het willen.

Er zijn al diverse discussies hier gevoerd. Ook wat betreft tuigjes, waarmee je je valkje mee naar buiten kan nemen. Vaak vinden valkjes dit niet prettig en menig valkje is toch uit het tuigje ontsnapt.

Dus ik zou zeggen, geniet lekker van je valkje en laat hem binnen vliegen.
Wat je wel kan doen is met mooi weer de kooi buiten zetten (wel een deel in de schaduw), dek wel de bovenkant af (ivm uitwerpselen van wilde vogels) en blijf er altijd bij!

Er zijn mensen die hun valkje zo kortwieken dat ze alleen maar kunnen lopen en zitten. Ik zou dan zeggen: koop dan een hamster of een ratje. Ze denken dat hun valkje het leuk vindt om overal mee naar toe te gaan.

Valkjes zijn vogels die veel regelmaat nodig hebben. Veel verandering maakt ze onzeker en geeft ze stress.

Groetjes, Gerda

Ilse_Jaimy

het maakt niet uit of je valk tam is of niet , je kan hem niet mee naar buiten nemen .
1 windvlaag en je kan zwaaien naar je vogel ;)
en kortwieken is ook niet alles , die van mij WAREN vroeger gekortwiekt .
maar heb ze nu weer normaal . kunnen ze lkkr vliegen
en als ik ze ergens mee naar toe neem doe ik ze wel ff in een reismandje :)

atwaman

Oke, dankjewel ik zal hem dan lekker binnen houden of in z'n kooi naar buiten als etlekker weer is.

Dooei