4 mei 2025, 23:08:28

Kehaar overleden

Gestart door Erik-Jan, 4 april 2008, 11:13:11

« vorige - volgende »

Erik-Jan

Hallo,

Vanmorgen heb ik een van mijn twee valkparkieten dood op de bodem van de kooi gevonden. Gisteravond laat was het mij opgevallen dat ze samen op de bodem in een hoekje zaten, wat ze anders nooit deden maar beide vogels reageerden nog wel "vrolijk" op mijn aandacht. Voor die tijd had ik geen aanleiding om te denken dat er iets was. Eten en drinken ging gewoon en ze waren in hun gewone doen.
Hebben jullie een idee wat er zou kunnen zijn? Ik wil natuurlijk herhaling voorkomen. Of is het gewoon niet te zeggen?
Verder denk ik er aan om morgen gelijk een nieuwe te halen, omdat Darzee anders zonder gezelschap zit, wat ze wel gewend is van jongs af aan. Is dat inderdaad verstandig? En hoe kan ik de nieuwe het beste introduceren? Gelijk samen of eerst even apart?
Ik hoor 't graag,
vriendelijke groeten,
Erik-Jan

Sanna

Hallo Erik-Jan,

Heb je Kehaar al begraven? Zo niet, dan lijkt het me verstandig om sectie te laten doen, dan krijg je meer duidelijkheid over wat er gebeurd kan zijn (vooral omdat het zo plotseling en onverwacht was). Op deze manier is er eigenlijk niks zinnigs op te zeggen. Heb je de laatste tijd ook geen verandering in gedrag gezien bij Kehaar?

Ik denk dat je nog heel even moet wachten met een nieuwe vogel. Wanneer je nog sectie kunt laten doen zou ik zeker even de resultaten hiervan afwachten. Maar als het al te laat is dan kun je je andere valkje het beste even een weekje ofzo observeren. Als die verder geen teken van ziekte geeft kun je er over een tijdje wel weer een valkje bijnemen. Maar stel dat er wel sprake is van een (besmettelijke) ziekte, dan wil je echt nog geen nieuwe erbij hebben zitten. Kijk ook even voor tips over de aanschaf van een nieuw valkje bij dit topic:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,23795.0.html

En denk erom, quarantaine is beslist geen overbodige luxe!

Heel veel succes verder en sterkte met het verlies van Kehaar. Ik hoop dat je er nog achter kunt komen wat er gebeurd is, maar de kans is ook groot dat je het nooit zult weten.

Groetjes, Sanna

Erik-Jan

Hallo Sanna,

Ik heb Kehaar nog niet begraven. Het stond wel in de planning voor vanmiddag. Ik zal eerst even gaan informeren of ik bij mij in de omgeving een dierenarts kan vinden die sectie op vogels verricht. Er is mij geen verandering in gedrag opgevallen de afgelopen tijd. Woensdag hebben ze nog als gekken achter elkaar door de kamer gevlogen. Da's heel normaal, eerst even voor straaljager spelen en dan bij het baasje komen zitten.
Ik zal iig Darzee eerst goed in de gaten blijven houden. Ze is nu wel actief, maar ook wat opgekropd. Ik kan alleen niet inschatten of dat ziek zijn is of eenzaamheid nu haar partner er niet meer is. Eten en drinken doet ze gewoon. Reageren ook.
Het nieuwe valkje zal ik uitnodigen als ik of resultaat heb van een sectie of als Darzee echt beter lijkt te zijn.

Bedankt voor de adviezen,
groeten,

Erik-Jan

Rianne

Hoi Erik-Jan,

bewaar je het lichaam van je valkje wel koel? Ik heb ook eens 2 lichaampjes opgestuurd voor sectie, deze heb ik toen opgestuurd naar Dr Feld in Amersfoort. Eerst even bellen zodat ze ervan weten, en dan een begeleidende brief erbij met evt symptomen.
Voor jou is het nu wel lastig omdat het weekend er al weer tussen zit dus overleg even wat het beste is.
In ieder geval NIET het lichaam in de vriezer doen!