5 juni 2025, 21:36:23

single moeder van 5

Gestart door emmyvanderzwan, 4 april 2008, 04:05:09

« vorige - volgende »

emmyvanderzwan

hoi,
ik ha al eerder een topic maar kreeg er geen reacties meer op dus misschien dat zo meer mensen het kunnen lezen en mij kunnen helpen het beste te doen voor mijn popje.

het zit namelijk zo, ik heb 2 vogels, een mannetje (chip) en een popje (fish)
ik wou in 1e instantie niet met ze kweken maar toen fish ineens een eitje legde vond ik het wel een leuk idee.
fish en chip hebben een enkele keer gepaard maar blazen ook nog regelmatig naar elkaar.

na dat 1e eitje heeft fish nog 4 eitjes gelegd en nu is er een totaal van 5 eitjes.

maar ik maak me erg zorgen over haar.

ze moet het allemaal namelijk alleen doen, ze kwam vroeger graag bij me zitten en vloog me achterna als ik je kamer uit ging maar nu zit ze dag en nacht op haar eitjes, ze is heel erg beschermend, het mannetje heb ik nog niet zien broeden maar toen hij vandaag te dichtbij kwam stelde zij zich dreigend tegenover hem op. het is nog maar de vraag of hij niet wilt broeden of dat hij niet mag broeden.
ook ik mag niet te dicht bij de eitjes komen en heb ze nog niet kunnen schouwen.
ik heb geen broedkastje, ze zit op de grond in een hoek van hun kooi en ik heb alles voor haar binnen bereik gezet.
maar volgens mij poept ze niet meer in haar kooi.
elke keer als ik na veel roepen haar naar buiten heb weten lokken poept ze meteen en gaat daarna direct weer terug.
de ontlasting zelf is erg dik en erg veel.
is het mogelijk dat ze de gehele kooi als 1 groot broedkastje ziet en het daarom niet wilt vervuilen?

nu heb ik in de afgelopen week een paar dingen geleerd.
broeden kost energie,
als ik de eitjes weg haal gaat ze mss nieuwe leggen
eitjes leggen kost energie

wat moet ik nou doen?
ik hoop snel informatie te ontvangen over wat ik nou het beste kan doen. kleine baby vogeltjes lijkt me hartstikke leuk maar Fish der gezondheid gaat voor natuurlijk

groetjes emmy
fish and chip
are not te be eaten!!!!

Lin

4 april 2008, 09:22:46 #1 Last Edit: 8 april 2008, 11:59:33 by Sanna
Als echt alleen zij maar broed zou ik eerst maar twee eieren laten uitkomen en de rest weghalen. Ook als die al bevrucht zijn. als de man niet mee voert is het veels te zwaar voor haar 5 jongen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

louise

hoihoi,

Stel nou dat je bevruchte eitjes teveel hebt, mijn koppeltje zit al voor de derde keer op onbevruchte eitjes!! Zij zijn wel heel erg broedend. Misschien zou je ze aan mij kunnen geven.

alvast bedankt,

marielouise

emmyvanderzwan

hoi,
bedankt voor de berichtjes
heb vandaag even de kans gehad om te schouwen, volgens mij zijn alle eitjes onbevrucht.
zal ik nou alle eitjes weg halen? of een voor een?
of kan ik ze er nog rustig even laten liggen

weten jullie ook iets over die vreemde ontlasting van haar?

groetjes emmy
fish and chip
are not te be eaten!!!!

Lin

Laat haar maar uitbroeden en vanaf 3 weken alles weghalen en blok ook. Het mooiste is als ze zelf stopt. Ben je echt zeker dat ze onbevrucht zijn. Als je ze weghaalt wel eerst nog een keer controleren.

Ze laten echt van die meeuwenflatsen die stinken. Dat is normaal dat komt omdat ze de poep ophouden in het blok.

emmyvanderzwan

ja alle eitjes waren doorzichtig en hadden een donkere plek die eerder verbrand leek dan iets wat er echt inzat
ik zal ze met een stift nummeren zodat als er nog nieuwe komen ik ze uit elkaar kan houden

ps
heb er nu 6
hoeveel kan zo'n beestje er wel niet uit persen :o
fish and chip
are not te be eaten!!!!

Lin

6 is vaak het maximum hoor. Meerdere eitjes kunnen ze niet altijd goed warm houden.