19 april 2024, 03:29:13

Volwassen valkje bijvoeden??

Gestart door ziralioness, 4 april 2008, 13:20:57

« vorige - volgende »

Lin

4 april 2008, 19:59:53 #15 Last Edit: 4 april 2008, 20:12:20 by Lin
als je niet 100% zeker bent wat het is dan niet onder een warmtelamp zetten want dan kunnen de aders gaan zwellen.
Is het nog een bepaald moment dat ze die aanvallen krijgt? Is het niet zuurstofgebrek?

Het kan ook met het hart te maken of door een verkeerde verhouding van voeding geven. Vooral veel vitamines (vooral B1 en E)en calcium geven dan geven.

Heeft je valkje geen dingen gegeten die ie niet mag hebben. sommige vergiftigingen kunen ook tot deze symptomen leiden.

Vaak is het wel te behandelen maar kost wel tijd. Sterkte!


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

ziralioness

4 april 2008, 21:08:07 #16 Last Edit: 4 april 2008, 21:10:54 by ziralioness
Candy; Enorm bedankt voor die tip, dat wist ik niet! Ik ga er achteraan!

Citaatals je niet 100% zeker bent wat het is dan niet onder een warmtelamp zetten want dan kunnen de aders gaan zwellen.
Is het nog een bepaald moment dat ze die aanvallen krijgt? Is het niet zuurstofgebrek?


Geen paniek, ze zit niet onder een warme lamp. :) Ze staat in een rustige hoek met een constante temperatuur.
ALS ze een aanval heeft, is ze benauwd. Daarvoor en daarna niet.

CitaatHet kan ook met het hart te maken of door een verkeerde verhouding van voeding geven. Vooral veel vitamines (vooral B1 en E)en calcium geven dan geven.


Waar zitten B1 en E in? Calcium hebben ze in de vorm van sepia, kan ik nog iets extra's geven?

CitaatHeeft je valkje geen dingen gegeten die ie niet mag hebben. sommige vergiftigingen kunen ook tot deze symptomen leiden.


Ik denk het niet, de voliere heeft beukensnippers als bekleding en verder staan er geen planten in of naast... Alleen een appelboompje, die destijds kapot is geknaagd. Kiko zat daar niet aan.

CitaatVaak is het wel te behandelen maar kost wel tijd. Sterkte!


We geven haar alle tijd!


Even een update over hoe het nu is: Ze eet af en toe (de eivoer-tip was écht de gouden tip!) en drinken deed ze steeds wel. Dat is dus goed. Voor zover ik heb gezien heeft ze geen aanvallen meer gehad. We laten haar ook zoveel mogelijk met rust nu.

Allemaal enorm bedankt voor de vele tips en het meedenken!!! Ik houd jullie op de hoogte.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

ziralioness

Even een update van vandaag.

Kiko heeft duidelijk eivoer gegeten en is wat aangesterkt. :) Vandaag blijft ze gewoon de hele dag onder de handdoeken. Ze zat zojuist zelfs weer op haar stokje!  :o :D Daar is ze dus zelf opgeklommen. Ik hoop dat, als ze door de dag heen veel rust krijgt, ze zelf blijft eten en drinken. Het lijkt in elk geval te helpen en het ziet er naar uit dat ze geen aanvallen meer heeft gehad.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

trienke

Wat fijn zeg dat kiko van het eivoer heeft gegeten. Ik hoop echt voor je dat ze er weer boven op komt.
KOm op kiko je kunt het wel. Doe het voor chiko

Groetjes Trienke

Rianne

Dat is goed nieuws! Hopelijk knapt ze weer helemaal op :)

ziralioness

Ze zit nu op het stokje en net was ze zich aan het rekken-en-strekken, op de typische valkparkietmanier... vleugel zijwaards en achterpoot achterwaards tegelijk.  :D

Dankzij het eivoer heeft ze duidelijk meer kracht... Ik ben daar enorm blij om. Ik heb het nu eivoer vermengd met fijnere zaden, in de hoop dat ze die ook opknabbelt.

Kiko is een hele sterke vogel, dat was ze altijd al. De enige vraag is of ze hersenletsel heeft. Zoniet, dan zal ze waarschijnlijk weer helemaal genezen... gewoon omdat het zo'n taaie is!

Het verschil tussen gisteren en vandaag is in ieder geval enorm, en dat is een hele opluchting. :D Nu maar hopen dat het vanaf hier nóg beter gaat!!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Dafrinja

hoi!!
pfoe...gelukkig, geen aanvallen meer...ik heb steeds wel hier meegelezen, maar omdat ik verder geen tips voor je had, had ik geen bericht achtergelaten...ik ben echt heel blij voor je dat het nu weer wat beter lijkt te gaan met Kiko...
Ik hoop echt dat ze er nu weer bovenop is...ik blijf je volgen, als je dat niet erg vindt....

Groetjes!!! Dafrinja

ziralioness

Natuurlijk vind ik dat niet erg, welkom in het topic! :)

Ik heb goed nieuws voor de meelezende mensen in spanning... ze leeft nog steeds, zit al de hele dag gewoon op een stokje (gisteren ook het overgrote deel van de dag) en eet en drinkt zelf. :) Ze eet nog steeds vooral eivoer.

Ook heeft ze een ei gelegd!  :o Kennelijk moest die er nog uit.

Ze komt nog steeds erg duizelig over, maar verder gaat het nu dus goed met haar. :) Hopelijk blijft dat zo en gaat ze vanaf hier steeds meer vooruit!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Rianne

Zal het ei er misschien mee te maken hebben gehad?

ziralioness

Dat kan natuurlijk Rianne, maar ik vond dat ze wel erg veel rare dingen deed voor legnood of moeten leggen.  :-\
Ook nu is ze nog ''wiebelig''. Ik denk dus toch dat ze gewoon ergens tegenop gevlogen is.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

♥Debby♥

*hier een meelezer die heel blij is dat het weer zo goed met Kiko gaat.. ik hoop dat ze verder goed hersteld!*


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Kaatje

Wat enorm fijn om te lezen dat je valkje weer langzaam aan het opknappen is en wat zal jij opgelucht zijn !! Ik hoop werkelijk dat ze de aanvallen achter de rug heeft en fijn dat ze weer wat eet !! Hopelijk heeft het dus ook niets met de hersenen te maken !

Groetjes, Karin

ziralioness

Ik heb goed nieuws; Kiko lijkt weer helemaal de oude. :D Wat een sterk dier is dat toch! :o Ze gedraagd zich weer normaal. De handdoeken zijn er gisteren (of was het eergisteren?) af gegaan, dus ze zit weer in het volle licht. Geen aanvallen meer gehad! Ze eet goed. :) Ik ben ongelooflijk blij.
Ze lijkt graag weer naar buiten te willen. Helaas, mevrouw zal even geduld moeten hebben. ;) Pas als de vorst uit de lucht is, mag ze weer de voliere in.

Helaas vond ik gisteren ook ineens een dwergkwartelhennetje die zich vreemd gedroeg in de voliere. In plaats van rond te lopen, had ze haar achterpoten achter zich gestrekt en hopte als het ware op haar buik, fladderend met de vleugels, over de bodem.
Hoewel het er niet naar uitziet dat het iets met elkaar te maken heeft, aangezien de symptomen niet op elkaar lijken, blijf ik even alert. Je weet nooit...

De kwartel zit nu even met Kiko in de ziekenkooi (wat Kiko erg lijkt te waarderen; eindelijk een ander levend wezen bij haar) en lijkt niet levensgevaarlijk gewond, eerder uitgeput. Ook zij legde spontaan een eitje in de kooi (kennelijk is dat een echte ei-leg-kooi!) en ligt eigenlijk de hele dag wat om zich heen te kijken. Geen normaal gedrag voor een kwartel, die eigenlijk wat horen rond te scharrelen. Ze is gelukkig wel goed alert. Misschien gewoon vermoeid, of opgejaagd door de andere kwartels... we zullen het afwachten.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Kaatje

Hoi,

Super zeg dat Kiko het weer heel erg goed doet en dat ze nu zonder donkere doeken in de kooi kan verblijven ! Wat een vreemd gedrag van de kwartel, ... hou het inderdaad maar goed in de gaten !

Succes met Kiko, ik kan me voorstellen dat ze heel erg graag weer naar buiten wilt en dat is alleen maar een heel goed teken  :D

Groetjes, Karin

trienke

he

wat ben ik blij zeg dat kiko terug beter is. echt heel erg fijn.

Groetjes Trienke