24 april 2024, 22:39:53

Ik had een paar vraagjes

Gestart door Panza93, 19 maart 2008, 20:42:25

« vorige - volgende »

Panza93

Hallo ik ben kevin  :) en ik heb 8 valkjes en ik wil graag gaan kweken. Me vader gaat een voliére bouwen en daar wil ik graag koppeltjes in doen. ik had een paar vraagjes

1. Me vader gaat in de zomer een voliére bouwen van ongeveer 2 a 2½ bij 1 a 1½ meter hoeveel koppeltjes kan ik daar in doen en kunnen ze wel met elkaar overweg tijdens het broeden.

2. Als ik jongen heb moet ik ze dan elke dag eruit halen om ze handtam te krijgen ?

3. En als ze aan het broeden zijn moet ik dan elke dag kijken hoe het met ze gaat of moet ik ze gewoon met rust laten.

4. En als ik koppeltjes wil kan ik dan het beste een koppeltje kopen of zelf een koppeltje samen stellen en hoe kan ik het best een koppeltje samen stellen ? hoe oud moeten ze zijn

Hopelijk hebben jullie antwoord op mn vragen. Gr kevin ;)

Monky

20 maart 2008, 09:56:41 #1 Last Edit: 20 maart 2008, 15:32:56 by Monky
Hi Kevin,
Ik ga mijn best doen om je zo goed mogelijk antwoord te geven op je vragen  :)

Citaat van: Panza93 op 19 maart 2008, 20:42:25
1. Me vader gaat in de zomer een voliére bouwen van ongeveer 2 a 2½ bij 1 a 1½ meter hoeveel koppeltjes kan ik daar in doen en kunnen ze wel met elkaar overweg tijdens het broeden.



  • Ik geloof dat er voor valkparkieten wordt aangehouden 1 koppel per kubieke meter. Als je voliere 2Lx1Bx2H dan zou je er dus 4 koppels maximaal in kwijt kunnen.
    Valkparkieten kunnen goed met meerdere tegelijkertijd broeden, mits er genoeg broedblokken in de voliere hangen zodat er genoeg keus is.



Citaat van: Panza93 op 19 maart 2008, 20:42:25
2. Als ik jongen heb moet ik ze dan elke dag eruit halen om ze handtam te krijgen ?



  • Er zijn verschillende meningen over het handtam maken van jongen. Om ze aan handen gewend te laten worden is het wel handig om ze van jongs af aan in de handen te nemen, zodat ze eraan kunnen wennen.



Citaat van: Panza93 op 19 maart 2008, 20:42:25
3. En als ze aan het broeden zijn moet ik dan elke dag kijken hoe het met ze gaat of moet ik ze gewoon met rust laten.



  • Ook dit is persoonlijk. Sommigen kijken wel elke dag anderen niet. Het lijkt me op zich wel verstandig, want als een jong hulp nodig heeft, dan zie je dat sneller en kan je ingrijpen als je dat wil.



Citaat van: Panza93 op 19 maart 2008, 20:42:25
4. En als ik koppeltjes wil kan ik dan het beste een koppeltje kopen of zelf een koppeltje samen stellen en hoe kan ik het best een koppeltje samen stellen ? hoe oud moeten ze zijn



  • Als jij een goede verhouding mannen en poppen hebt kan je ook heel goed je eigen koppels samenstellen. Je kan ze zelf laten kiezen, maar je kan ze ook per koppel eerst apart houden zodat ze gaan koppelen zoals jij dat wilt. Dit doe je bijvoorbeeld als je bepaalde mutaties wil kweken.
    Dus hoe is geheel aan jezelf. Zorg er wel voor dat ze geen familie van elkaar zijn  :)
    Voor wat betreft de leeftijd, moeten zowel de mannen als poppen minimaal 1 jaar zijn voor ze hun eerste nestje krijgen.




Ik wil je nog een tip geven. Voor je daadwerkelijk gaat kweken, lees dan de diversen toppics bij "Kweken" en "Handopfok"
Er zijn zoveel dingen die mis kunnen gaan en je kan het beste op zo veel mogelijk voorbereid zijn.

Ik hoop dat dit je vragen een beetje beantwoordt.

Groetjes,
Monky

monica

Ik dacht dat er per koppel 2 vierkante meter gerekend werd?
4 koppels voor de boven aan gegeven maat volliere is zowieso teveel, ik denk dat je daar met 2 koppels net mee wegkomt :-\

Panza93

20 maart 2008, 15:33:05 #3 Last Edit: 21 maart 2008, 08:42:02 by Sanna
Bedankt voor de antwoorden  ;)

Ik heb net opgemeten de voliére word ongeveer 3½ M lang en 1½ M breed en ik denk 2 meter hoog hoevel koppels kunnen daar dan in ?



Jel

hoi,



in die voliére kun je wel 4 koppel houden
En je kan gewoon koppels zelf samen stellen je moet dan wel er opletten dat ze geen familie van elkaar zijn en ik raad je aan, als je mooie koppels hebt uitgezocht dan zou ik ze per koppekl even apart zetten zodat ze kunnen koppelen aan elkaar dan weet ej zeker dat man a met pop b gaat ik beschrijf het ff met A en B. ALs je er goed me wil kweken kun je het besten een man van 1 jaar oud nemen en een pop van ander half tot 2 jaar oud.

Over het hand tammaken ik neem de jongen zodra ze een beetje in de vetren komen er uti en voed ze met de hand verder op. Maar als je niet genoeg ervaring hebt raaad ik het af voor hand opfok dan kun je ze het besten elke dag ff uit het blok nemen en hoe ouders ze worden kyun je ze steeds langer meenemen.

hopelijk heb ik je voldoende geinfotmeerd,\

groetjes Jel
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Kaatje

Hoi Kevin,

Genoeg antwoorden zie ik wel  :D het enige wat ik nog wil zeggen is, ... ga nooit aan handopfok beginnen als het niet nodig is !

Als jij ze vanaf jongs af aan in je handen neemt wennen ze zeker aan mensen en krijg je ook zeker wel tamme valkjes, je kunt de valkjes als ze wat ouder zijn regelmatig even naar binnen halen om tam te worden / te houden !!

Succes !!

Groetjes, Karin