28 maart 2024, 19:10:59

niet verteerd voedsel

Gestart door FroukjeH, 23 maart 2008, 19:55:55

« vorige - volgende »

FroukjeH

 :-[ Ben net met mijn valkje naar de DA geweest.
Ze loopt sinds donderdag regelmatig op de grond te pikken.
Gister had ze zaad van de valkparkietjes gegeten. Viel me vandaag op dat dit zaad volledig bij de ontlasting zat. Ook vandaag liep ze weer over de grond. Normaal komt ze niet van haar speeltoestel of kooi af. Vond haar ook wat bol met de veren. Toen dacht ik dat ze misschien op de vloer zat vanwege de vloerverwarming.
Vertrouwde het nog niet en heb toch de DA gebeld.
Ze bleek 15 gram te zijn afgevallen en daar schrok ik toch wel van. Ook was haar hartslag heel snel. Ze heeft antibiotica gekregen en als het morgen niet beter gaat moet ik weer bellen. De DA had er niet veel vertrouwen in. Boven de snavel was ze ook wat bleekjes. DA wist eigenlijk niet wat het kon zijn.
Heb haar bij thuiskomst in reiskooi bij de verwarming gezet. Flink stoken nu. Heb ook een klein kacheltje voor als het nog warmer moet. Ze schreeuwt alles bij elkaar (wel een goed teken dacht ik maar ja hoop...) Was heel onrustig. Heb haar nu in haar eigen kooi bij de verwarming gezet. Ging ze direct eten. De andere valk zit nu op het speeltoestel en heeft even geen kooi :-[ Vindt hij niet erg want daar zit hij de hele dag.

Heeft iemand nog tips????? Ik moest wel even slikken toen de DA zei dat er een grote kans is dat ze het niet haalt. Wil haar nog laaaaaaaaaaaaaaaaang niet kwijt. Ze is vijf en heb haar nu 1 jaar. Tis een dramakoningin maar wel mijn dramakoningin die nu heel zielig is

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

FroukjeH

nee dat krijgen ze niet. Heb die tip ook niet meegekregen van degene bij wie ik mijn valkjes gekocht heb.

Kaatje

Hoi Froukje,

Ik weet niet veel te zeggen, ... ik wil je alleen ontzettend veel sterkte wensen met je valkje en ik hoop echt dat je valkje het gaat redden !!

Ik duim voor je !

Groetjes, Karin

Anja


Hoe gaat het nu met je valkje?

Heel veel sterkte gewenst.

Groetejs Anja

FroukjeH

Rosco is er nog, maar is nog niet helder. Ze zit tegen de verwarming bijna. Ze geeft wel zachtjes antwoord. Mijn andere valkje roept haar ook. Hij kan wel bij haar kooi komen maar er niet in. Moet ik dat anders doen?

FroukjeH

Ze zit wel tegen de verwarming aan, maar hoe warm moet het eigenlijk zijn?
Jeetje moeilijk hoor ik wil alles wel doen, maar zit maar een beetje hulpeloos toe te kijken :'(

Gerda

Zorg dat het niet warmer wordt dan een graad of 26 tot 28.
Ik weet niet of je een burolamp hebt, die kun je ook op het vervoersbakje richten en dat geeft warmte.
Veel warmte zorgt voor droge lucht, dus let op de luchtvochtigheid. Als je een cv hebt, kun je wat water tegen de cv aan sprayen met een plantenspuit.

Laat je andere valkje er maar even niet bij, als dat mogelijk is. Geef zoveel mogelijk eten dat ze lekker vindt en wat makelijk verteerbaar is (bijvoorbeeld eivoer) en doe wat druivensuiker door het water voor extra energie. Zo nodig kun je een dextro energy tablet oplossen in water (dextro is te koop bij bijvoorbeeld benzinepompen).

En als ik jou was zou ik vandaag even overleggen met de DA over wat verder te doen.

Verder kun je inderdaad niet veel doen. Heel veel sterkte en ik hoop dat ze het gaat redden!

Groetjes, Gerda

FroukjeH

Bedankt voor het advies.
Mijn andere valkje zit los in dezelfde kamer. Rosco zit in hun kooi omdat ze in de andere kooi heel onrustig was. In haar eigen kooi kwam ze tot rust.
Ze ging zojuist verder van de verwarming af zitten en begon zichzelf op te poetsen. Houdt ons ook allemaal wat in de gaten. Deed ze gister minder. Gister en vanmorgen vroeg zat ze bijna tegen de verwarming aan.
Heb met de DA afgesproken dat ik sowieso bel vandaag of het slechter of beter gaat.

Kaatje

Hoi Froukje,

Fijn dat ze nu een beetje tot rust kan komen en ook haar warmte zelf lijkt te bepalen ! Dat ze weer een beetje poetst is natuurlijk zeker een lichtpunt ! Ik ben erg benieuwd wat de DA vandaag gaat zeggen, maar je geeft haar in ieder geval alles wat ze nu nodig heeft !!

Groetjes, Karin

FroukjeH

Dank je.
Ga vanmiddag even bellen. Ze zit nu wat in het zonnetje. (op 1 poot af en toe)
Die arme schat kijkt zo zielig uit haar oogjes.
Af en toe maakt ze wat "hap"bewegingen met haar snavel. Neiging tot overgeven? Heeft ze nog niet gedaan.
De DA zegt dat het toeval is dat ik vorige week bij het nagelknippen haar in het leven heb geknipt, maar ik vraag me zelf af of het er wel iets mee te maken kan hebben. Was wel veel stress natuurlijk

monica

Heeft met het nagelknippen niets te maken hoor :)
Heeft de da ook een mestonderzoek gedaan (de mest onder de microscoop)?
Daar valt vaak al het 1 en ander uit te sluiten nm.
Zelf als ik iets niet vertrouw, breng ik ook verse mest weg voor onderzoek, ik vang dit op door een stuk plastic onder de vogel op de grond te leggen.
Dit hoeft niet duur te zijn, ik betaal hiervoor bij mijn da 8,50 euro.
Is jouw vogel ook ontwormd?
Hoe ziet de mest er verder uit van kleur, en heeft ze ook diarree?

FroukjeH

Had een stuk keukenrol op de bodem van de kooi gelegd, maar ze is niet in de diarree. Ontlasting lijkt nu goed (wit met een zwart randje :)). Gister kwam al het zaad er onverteerd weer uit. Normaal zit ze aan de Harrisons maar ze had heerlijk gesmuld van het zaad van de grasparkieten. De dierenarts kon wel zien hoe de ontlasting was want dat was op de bodem van de kooi te zien. Ze heeft er echter niets mee gedaan.
Rosco blijft stabiel. Ze gaat niet vooruit, maar gelukkig ook niet achteruit. Rond 6 uur moet ze weer antibiotica hebben. Rond 4 uur bel ik de da weer.

Anja

Hoi Froukje,

En.............wat zei de DA?

De ontlasting moet, voor zover ik weet, wit met groen zijn en niet wit met zwart. Ik zou het toch maar goed in de gaten houden en anders opsturen.

Heel veel sterkte ermee.

Groetejs Anja

FroukjeH

Het was net wat week groen.
Da zei dat ik nog maar even moest afwachten (werking van de antibiotica) en als het morgen nog niet beter ging maar weer contact moest opnemen voor eventueel verder onderzoek. Volgens mij weet ze er niet genoeg van af, dus denk ik dat ik morgen naar een andere da ga.
Ze blijft stabiel. Zo nu en dan is ze wat levendiger en dan zit ze weer als een bolletje. Ze eet nog wel. Heb vanmiddag ei gekookt en dat voor haar geprakt. Eet ze ook kleine beetjes van.