28 maart 2024, 22:06:09

geslacht bepalen

Gestart door Danielle van Engelenburg, 26 oktober 2003, 15:44:36

« vorige - volgende »

Danielle van Engelenburg

Hi ik wil weten of ik echt een pop in huis heb, hoe kan ik hier achter komen?????

Tara

Hoi Danielle,

kan je je valkje eens beschrijven? Dan zou het wat makkelijker zijn. Misschien kan je eens een foto tonen? Hoe oud is zij/hij? Fluit hij? Dan is het waarschijnlijk een mannetje, als hij niet fluit, kan je niet zeggen dat het een popje is, want er zijn mannen die niet fluiten. Tikt ie vaak met zijn bekje tegen de tralies? Of nooit? Als ie dat wel doet, is het een mannetje, mannetjes vertonen macho-gedrag, popjes zijn eerder kalm. Het zou fijn zijn als je'm eens zou beschrijven.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Danielle,

Zoals Tara beschrijft is het de makkelijkste manier om erachter te komen.
Je kan ook een paar veren opsturen voor DNA onderzoek dan weten ze met behoorlijke nauwkeurigheid te zeggen wat het is maar dat kost 22,50 per vogels dus een duur geintje als je er meerdere hebt.
Aan het gedrach van je valkje is het ook vaak heel duidelijk te bepalen.

Groetjes, Paul

mastolk

Hoi Paul,

Goh van dat DNA wist ik niet eens, op zich logisch dat het uit te zoeken is natuurlijk maar toch. Grappig.
Waar moet je dat dan heen sturen? Naar dr Feld ofzo? Of is daar een speciaal instituut voor.
Tja je hoort het alweer, ik ben weer nieuwschierig!!  :D  :D  :D

DOEI Margrietha

Kolkkie

Hoi Margrietha,

Dat gaat volgens mij naar een speciaal instituut.
Het nadeel is, is dat je een stuk of 5 veertjes uit je valkje moet trekken, want het moeten monsters zijn die niet zijn vervuild door de omgeving. Je mag ze ook niet aanraken.
Het idee al dat ik veren uit mijn valkjes moet trekken, brrrrr.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Tara

Ik zou dat in ieder geval nooit doen dan, met die DNA, het maakt mij niet echt uit wat het geslacht is, het is natuurlijk altijd leuk om te weten wat het is, maar als je zoveel moet betalen om te weten wat het is, als je een beetje geduld hebt weet je het normaal bijna altijd zeker na hun rui. Ik vind dat gewoon wat overdreven, zoveel geld om dat gewoon te weten :-/. Denk niet dat velen dat gaan doen :-/, ik in ieder geval niet :), vind het al vreselijk als ik denk dat ik ze pijn ga doen :-X.

Kolkkie

Hoi Tara,

Bij bepaalde soorten vogels kan het niet anders. Bij valkjes kan je het wel goed onderscheiden wat nou een man of pop is.
Ik tweifel bij mij wel aan het geslacht van Pukkie. Die is nu in de rui, maar er komen wel parels terug, maar het lijken er minder te zijn.
Ook uit het gedrag wordt ik soms weinig wijzer. Soms doet Pukkie hetzelfde als Coco (=man), maar aan de andere kant tikt Pukkie niet met de snavel op de tralies, en doen niet macho.
Minggu is 100% een popje, die is echt zo rustig, dus vandaar dt ik ook tweifel met Pukkie, die is weer drukker.
Om er nou 5 veren uit te trekken en nog eens ervoor moeten dokken vind ik te ver gaan. Dan moet ik nog ff gduld hebben.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Tara

Hoi,

Ja weet ik, zoals bij bepaalde papegaaien is het bijna onmogelijk, maar dan nog zou ik het niet doen, later hou ik een papegaai, een grijze roodstaart, en het zou me niet uitmaken wat het geslacht is. Ik ga er in ieder geval niet voor betalen als ik wil weten of het een popje of man is, vind ik een beetje overdreven. :-/. Natuurlijk zijn er mensen die dat doen, en daar heb ik natuurlijk geen bezwaar tegen :D, maar vind het overdreven van die wetenschappers :-/.

Kolkkie

Hoi Tara,

Ik denk dat er ook een verschil is wat je met die papegaai gaat doen. Als je er mee gat kweken is het weer een ander verhaal. Dan moet je wel weten wat voor een geslacht het is.
Maar om het nou bij een valkje te doen, mij niet gezien.
Ook als je een papegaai wilt hebben zonder dat je  kweekaspiraties hebt, lijkt het mij ook niet echt nodig.
Mij zal het ook niet uitmaken wat het is.
Ik zou graag een Hyacint ara willen hebben, maar die zijn een beetje erg duur (40.000 euro voor een paartje). Bovendien hebben ze een hele grote ruimte nodig want het zijn de grootste papegaaien die er zijn, en niet te vergeten, het geld moet er zijn.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Tara

Hallo Mariska,

dat is ook een beetje wat ik bedoel, ik zou het ook nooit met een valkje doen, ik vind dat geld smijt weg. Maar met die papegaai ga ik niet kweken, is maar voor gezelschap, misschien dat ik nog zou gaan kweken, maar dan zou ik een koppel aanschaffen :). Hyacint ara's lijken mij ook leuk, misschien dat ze met de tijd wat goedkoper worden dan.

Kolkkie

Hoi Tara,

Het is idd duur. Voor een valkje ben je vaak minder kwijt dan die 22,50 voor die test.
Of het nou een mannetje of pop is, het maakt mij weinig uit.
Wel wil ik graag een wildkleurmannetje erbij, want ik heb nu 1 man en 3 popjes. Het mannetje (Coco) wil niet wipwappen, dus om een eentje te kunnen krijgen moet ik er wel een mannetje bij hebben. Maar dat moet ik nog ff belijken.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Tara

Hoi Mariska,

het maakt mij ook weinig uit bij valkparkieten, het is altijd leuk om te weten, daarom dat het hier ook wordt gevraagd, ik hoop dat Danielle lid wordt van het forum zodat ze een foto kan plaatsen. Maar ik zou het nooit laten testen, vind dat wat belachelijk terwijl je het na enkele maanden nogal goed kunt zien bij bepaalde mutaties en anders aan het gedrag, bij papegaaien vind ik het dan niet meer belachelijk. Hoop dat je snel een wildkleur mannetje vindt Mariska, het zijn mooie valkjes, maar het zijn nu bijna allemaal andere mutaties en wildkleur komt nu minder voor in winkels vind ik, je kan ze van een kweker halen, of bij anderen hier op de site, ik zal volgend jaar ook weer veel wildkleuren hebben, ben ik zeker :). Het is nogal jammer dat Coco niet wil wipwappen, hopelijk zal je nieuwe dan, als je er eentje hebt, het wel willen :).

Groetjes, Tara

Kolkkie

Hoi Tara,

Ik zit nog te tewifelen of ik nu op zoek zou gaan naar een wildkleurmannetje of volgend jaar.
Bij dat laatste zal ik nog een jaar moetten wachten of ik moet en overjarige man nemen. Dus het is een beetje wikken en wegen.
Ik vind het eigenlijk jammer dat Coco niet wil wipwappen. Coco is denk ik 1 van de weinige lutino's met een minimale kale plek op zijn kop. Het is bijna niet te zien. Dus anders had ik evt. een goed bevederde lutino op de wereld kunnen zetten.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

mastolk

Hoi Mariska,

Dank je voor je antwoord! Ik zou het ook niet doen, veren van mijn valkjes eruit trekken. Het zou me niet eens lukken, en daarbij komt dat Elmo nog maar 1 staartveer heeft (heeft de rest eruit gevlogen door zijn drukke gedoen  :D).  Maar kan me voorstellen dat er mesnen zijn die het wel doen, vooral zoals je al schrijf je een bijzonder vogel hebt (waaraan je het niet kunt zien/ merken) en je wil kweken tja dan moet je wat he?!  :-/
Nou ja, ik weet weer een antwoord op een nieuwschierige vraag  :D.

Doei! Margrietha

Paul

Hoi,

Als je een albino koopt kan je echt niet zien of het een man of een pop is en dan zou het wel eens handig zijn met die test om te weten wat het is als je wilt kweken.
DIe zijn ook nogal duur en je zou dan de test kunnen doen voor je hem koopt anders ben je dan nog meer geld kwijt.
Het bedrijf waar je het kan laten testen heet Gendika en de site waar alle info op staat is http://www.gendika.com/vogeltest.htm
Je vraagt 5 zakjes aan per telefoon en stopt in elk zakje een veer en de prijs is voor elke vogel gelijk dat maakt niks uit.
Voorheen was het veel duurder nog maar nu is het nog te doen.

Groetjes, Paul