Belangrijke weetjes over kat / hond ivm voeding...

Gestart door Valerie, 19 maart 2008, 22:17:10

« vorige - volgende »

Valerie

Hoi,

Ik zat te snuffelen op de site van Hill's pet food en kwam het volgende tegen, wat ik toch niet onbelangrijk vind.
Omdat vele honden en kattenliefhebbers er ook niet bij stil staan, dacht ik het hier maar even neer te zetten. ;)

Het juiste gewicht voor een actieve hond of kat!

Huisdiereigenaren willen hun hond of kat vaak graag wat extra te verwennen door het geven van tussendoortjes of tafelrestjes. Maar wist u dat 1 droog koekje voor de hond gelijk staat aan een hamburger voor de mens? En dat een kopje melk voor de kat hetzelfde effect heeft als wanneer u 5 chocoladerepen eet? Het geven van tussendoortjes kan dus snel leiden tot overgewicht en net zoals bij mensen kan dit ook bij dieren gezondheidsproblemen veroorzaken. Op lange termijn kan de gezondheid van uw huisdier door overgewicht en het geven van de verkeerde voeding achteruit gaan. Problemen zoals suikerziekte, hartaandoeningen, huidklachten, ademhalingsmoeilijkheden en gewrichtsontsteking kunnen als gevolg van overgewicht voorkomen.

Onderzoek heeft aangetoond dat tot 50% van de honden en katten aan overgewicht lijdt. Dit kan variëren van 15% meer dan het optimale gewicht (overgewicht) tot 20% boven het optimale gewicht (zwaarlijvigheid). Onvoldoende lichaamsbeweging en leeftijd zijn factoren die de gewichtstoename kunnnen beïnvloeden. Let daarom goed op het gedrag van uw hond of kat om tekenen van overgewicht te constateren.