4 mei 2025, 14:54:31

bodembedekking

Gestart door chantal mol, 20 maart 2008, 23:55:19

« vorige - volgende »

chantal mol

Hallo :)

Binnenkort komt ons valkparkietje thuis!!!!!! Wat kan ik het beste op de bodem van de kooi leggen? Er zit wel een rooster in de kooi met daaronder een schuif. Schelpenzand is volgens sommigen niet goed voor de oogjes van de valkparkiet. Maar wat zijn beukensnippers en zijn ze wel gezond, zijn ze niet chemisch behandeld? Kunnen kattenbakkorrels ook? 
Houden valkparkietjes van kleurtjes? Ik zie veel gekleurde speeltjes.

ROCKS

Hoi Chantal,

Beukensnippers zijn zeer geschikt als bodembedekking voor je valkje. Ik denk dat het merendeel ze wel gebruikt, voor binnen. Ze zullen niet chemisch behandeld zijn, als dat zo is zou het een gevaar zijn voor de vogels/valkjes.
Je moet het zo zien, dat ze gewoon beukenhout door een versnipperaar hebben gegooid, puur een natuurprodukt, en dat gebruiken wij voor de kooien.
De beukensnippers zijn er in verschillende maten, en het ligt aan jezelf wat je het fijnst vindt om te gebruiken, ik heb zelf altijd de middelmaat, 8mm. Je hebt ook nog 6, of 10mm.
Je kan ook korbokorrels op de bodem doen, ik weet niet of dat een soort van kattebakvulling is. Maar daar zou je naar kunnen informeren, en misschien zijn er hier wel mensen die dat gebruiken.
Schelpenzand wordt afgeraden, omdat dat wel eens in de oogjes terecht komt, en ze dan een ontsteking kunnen krijgen.
Dat zou ik zelf niet meer gebruiken.

Groetjes, Nellie

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Rianne

Ik zou geen kattebak korrels gebruiken, die stuiven nogal en zijn volgens mij juist chemisch behandeld.
Zelf gebruik ik ook beukensnippers, bevalt me prima :)

Hermien

Zelf gebruik ik korrels die ook voor konijnen enzo worden gebruikt. Het is echt heel practisch en neemt heel goed vocht op. Over dat rooster wil ik je nog even zeggen dat die er is om in de volière te schuiven als je de bak wilt schoonmaken terwijl de valkjes in de volière zijn. Dus die moet je er de rest van de tijd uithalen. Het is niet de bedoeling dat ze daarover moeten lopen hoor. Zelf heb ik het rooster nooit in gebruik, ik maak de volière schoon als de valkjes in de kamer rondvliegen. Het gaf nl. alleen maar heel veel stress als ik de kooi wilde cleanen terwijl ze erin zaten.
Kleine tip van mij en helemaal gratis! Hihii.

Rianne

Hoi Hermien,

kun je er ook bij vertellen waarom je het rooster niet moet gebruiken?
Voor mijn kaketoe gebruik ik het rooster wel, hij laat namelijk veel voedsel op de grond vallen, ook groente en fruit, en het is niet de bedoeling dat hij die na een week pas opeet.
Voor mijn valkjes heb ik geen kooien met rooster.

Romy

Hoi

In het begin heb ik ook schelpenzand gebruikt, maar als je valkje gaat fladderen in de kooi, dan stuift dat overal rond. Dat is niet goed voor de oogjes van je valkje, maar is ook niet zo leuk als dat allemaal rond de kooi ligt  ;D

Dat rooster, ik denk dat het juist de bedoeling is van de 'kooimakers' dat dat rooster wél gebruikt wordt, voor bijvoorbeeld de reden die Rianne aangeeft.
Maar veel leden halen dat rooster er uit, omdat valkjes graag rondscharrelen in de beukensnippers en dit met dat rooster niet meer gaat.
Sommige kooien hebben zelfs het probleem dat er teveel ruimte is als je het rooster er uit laat. Dan moet je een beetje inventief zijn om die ruimte dicht te maken zodat je valkje er niet in vast kan komen te zitten.

Groetjes
Romy

Hermien

Valkjes spelen ook graag op de grond. Ze hebben al genoeg tralies om aan te klauteren. Als ze dan ook nog over een rooster moeten lopen worden de pootjes wel erg overbelast, heb ik me laten vertellen. En wat de rommel van opstuivende korrels betreft: dat heb je maar te pikken. Waar geleefd en gespeeld wordt, wordt het ook rommelig. Als je geen rotzooi wilt moet je geen huisdieren nemen, zeg ik altijd maar. Zelf zuig ik elke ochtend en avond even met de kruimeldief langs en onder de kooi. Is snel en handig.
Bovendien ruim ik elke avond eventuele etensresten van verse groente en fruit weg van de bodem. Dat hoeft (en mág mijns inziens) geen week te blijven liggen! Bovendien haal ik elke ochtend met een keukenpapiertje de grote poepzooi van de nacht weg. Dat is heel makkelijk omdat ze de hele nacht op één plek op de stok zitten, dus de hopen zijn goed op de bodembedekkers te onderscheiden.
Maar je moet natuurlijk doen wat jij zelf het prettigst vindt.

Rianne

Hoi Hermien,

dat weet ik, dat voedsel geen week mag blijven liggen, het was ter voorbeeld. Maar er blijven altijd wel dingen liggen die je niet ziet. Mijn rosé krijgt bijna dagelijks wat van de groente die we zelf ook eten, dan sloopt hij het eerst tot hij een stukje overhoudt waar hij van eet, lastig dus om alles op te ruimen. Valkjes zijn wat dat betreft veel netter.
De pootjes overbelast? Volgens mij is het gewoon de natuur dat ze daar hun hele leven mee moeten lopen. Voor de gezondheid van de pootjes is het aan te raden om zitstokken van verschillende diktes te nemen.

Hermien

In de natuur lopen valken ook niet over roosters. De zitstokken zijn uiteraard wel dringend nodig! Daar heb je gelijk in. En de tralies van de kooi zijn eigenlijk een vervanging van andere struiken en bomen waar valkjes van oorsprong graag in klauteren. In ieder geval heb ik zelf er de voorkeur aan gegeven om het rooster niet te gebruiken.