25 april 2024, 00:03:15

Ontwormingsmiddel?

Gestart door Tara, 26 oktober 2003, 13:40:41

« vorige - volgende »

Tara

Hallo,

ik wil mijn valkjes nog eens ontwormen en dan ook zo snel mogelijk want vind sommige toch wat mager staan, zoals een van m'n nieuwe valken, Smuey ...

Nou is mijn vraag, ontwormingsmiddel, bestaat dat speciaal voor valkparkieten of is het gewoon voor parkieten. Want maandag gaan we naar de apotheker, dan kom ik gelijk bij mijn volgende vraag, hebben ze dat bij de apotheker? Of moet ik dat kopen bij een dierenzaak?

In ieder geval bedankt :)

Inger m

Hoi Tara,
Ik denk niet dat ze het hebben bij de apotheker, tenminste in NL worden geen diergeneesmiddelen verkocht bij de apotheker. (weet niet of dat in Belgie anders is).

Ontwormmiddel zal niet specifiek voor valkparkieten zijn, maar voor alle andere parkietachtigen en andere vogels.
Ik koop het zelf bij de dierenspeciaalzaak, het is een middel wat door het water gedaan kan worden.

Ik heb: Bogena wormmiddel (ascapinal) ter bestrijding van wormen, voor grotere aantallen vogels.

Als je dit middel ook hebt, zet dan een klein bakje water neer met weinig water (wel voldoende). Ik geef altijd een hogere dosering dan op de verpakking aangegeven, omdat parkieten weinig drinken en het is belangrijk dat ze genoeg binnen krijgen.
Te veel is meestal niet zo erg, te weinig wel, omdat er dan resistentie kan optreden (de wormen gaan niet (allemaal) dood en krijgen de kans weerstand op te bouwen tegen het middel, waardoor het niet goed meer werkt).

Geef ze even geen/ zeer weinig groenvoer zodat ze het water wel moeten drinken. Ze lijken bij mij het water wel wat minder lekker te vinden. Zorg ook dat er geen badwater aanwezig is.
Het middel dat ik heb moet 2 dagen gegeven worden. Ik geef het in het najaar (september) en het voorjaar (maart), dus buiten het broedseizoen. Maar het kan nu ook wel.

Er zijn ook middelen (panacur) die je in de bek kunt geven, dit betekent wel dat je ze allemaal moet vangen, maar je weet zeker dat ze het allemaal voldoende binnenkrijgen.

Dus kijk gewoon wat ze bij de dierenwinkel of de dierenarts hebben voor vogels,

Succes!
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi,

ik ben vorig jaar eens geweest ook, om ontwormingsmiddel, maar ze hadden er alleen voor duiven, en zeiden dat ik dat mocht gebruiken. Maar ik heb het een keer gebruikt maar ze leven nog allemaal (behalve eentje die ziek was) maar ik betrouw het toch niet echt. Dus wil ik een ander zoeken. Hoop dat ik het vind. Het lijkt mij beter met dat spuitje, zodat ik zeker ben, maar als ik dan weer wat verkeerd doe .... Dus zoek ik maar iets voor in het water....

Bedankt!

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Ik denk dat ze dat middel bij de dierenwinkel ook wel voor je kunnen bestellen (als ze het niet hebben). Het middel dat ik gebruik kun je inderdaad ook gewoon in de bek geven of door het water, het is maar net waar je zelf de voorkeur voor hebt.
gewoon nog even zoeken, maar er zijn in ieder geval speciale ontwormmiddelen voor (valk)parkieten.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

thx voor de informatie, ik ga vragen wanneer we nog eens naar de dierenzaak gaan, dan ga ik het gelijk vragen of ze het hebben, zal natuurlijk ook eens rondsnuffelen bij de valkjes, straks heb ik er weer eentje mee :D. Nee mag niet, is te koud om nu eentje aan te schaffen :'(. Des te beter hou ik meer mooie jonkies :P. Ik ga dan zo'n ontwormingsmiddel zoeken zoals dat van jou, als ze geen zulke hebben, maar gelijkaardige, neem ik die dan, het moet in ieder geval voor parkieten zijn, want duiven durf ik niet meer, en dat stonk, was met knoflook :-X

Tara

Hoi,

ben naar de dierenzaak geweest en die zei dat ze het daar niet hebben, hij zei dat we dat bij de apotheker moeten halen, dus m'n ma had gelijk ... Nou, ik heb er toch een valk bij ::).

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Is dat typisch belgisch, ontwormingsmiddel bij de apotheek?
Of worden alle diergeneesmiddelen bij de apotheek verkocht (kan best)?
Hier in NL worden diergeneesmiddelen bij de dierenarts verkocht en sommige middelen (ontwormingsmiddel) bij dierenwinkels.

Kan best dat dat duivenontwormingsmiddel naar knoflook ruikt, want er wordt gezegd dat knoflook tegen wormen helpt, dus er zou best wat in kunnen zitten...
(in het middel dat ik heb niet hoor).

Wat voor valkje heb je gekocht?

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

nadat ik terug was had ik dit nog niet gelezen, dus nu pas.....

Zoals je waarschijnlijk al weet heb ik dus een witmasker valkje er bij. Pucky is zijn naam.

Nou, zo'n 2tal weken geleden heb ik dus naar de apotheker geweest. En vroeg naar ontwormingsmiddel, en dan zei ie dat ie er heeft, maar dan vroeg hij voor welk dier. Ik zei parkiet, valkparkiet.

Hij ging even weg en kwam terug met z'n boek. Hij zei dat hij iets zou kunnen voorschrijven maar ... Hij was er niet zeker van, ik moet het best eens vragen aan de dierenarts..... Tja, de dierenarts komt wellicht allicht eens langs, dus kan ik het hem ook weer eens vragen.

Groetjes, Tara

Cybergirlie

Hallo Inger,

Geef je die ontwormings middel alleen wanneer je er echt 100% zeker van bent dat je valkjes wormen hebben,of kan het niet zo'n kwaad als ik het alleen zou geven uitvoorzorg.
Want alleen 1 valkje van mij is af en toe wel aan de magere kant maar eet gewoon uitstekend en is ook gewoon super actief.

Groetjes Cybergirlie

Tara

Hoi Cybergirlie,

je kan ontwormingsmiddel het best 2x per jaar geven. Het is het best dat je het gebruikt als voorbehoedsmiddel, want als je valkje eenmaal wormen heeft, is het wel weer eens wat moeilijker en zijn ze zieker. Het kan dus geen kwaad of je dat nou geeft zonder dat ze het hebben. Als je maar de gebruiksaanwijzing goed volgt :).

Groetjes, Tara

Cybergirlie

Hoi Tara,

Bedankt voor het advies.
Dan ga ik dat maar halen dan.

Groetjes Cybergirlie

mastolk

Hoi Cybergirlie

Ik geef het mijn valkjes (laatst voor de eerste keer gedaan) ook preventief omdat ik in korte tijd veel nieuwe valkjes had.

En Tara ik heb hetzelfde middel als Inger..hier ook gewoon iN de dierenwinkel gekocht..misschien een idee dat iemand uit nederland het naar je opstuurt. Het kost 6euro ongeveer in de winkel waar ik het vandaan had.
Omdat je zegt dat je valkjes toch wel wat mager worden..is het misschien toch verstandig erachteraan te gaan. Ik dacht laatst ook van...ach maar ff wachten maar goed...ik heb het nu gehaald en vind het voor mezelf wel een lekker idee. Niet dat mijn valkjes verschijnselen hadden nee gelukkig niet. maar gewoon omdat ik in een korte tijd veel nieuwe valkjes heb gekregen.

Maar goed...als je wil kan ik wel voor je kijken hier in de dierenwinkel hoor. Laat maar weten dan (maar wel snel hahahaah...als het goed ik krijg ik zaterdag een baby..dan ben ik nl uitgerekend. kan nog wel een poosje duren maar goed je weet maar nooit he?). Stuur me dan maar een im ofzo.

DOEI Margrietha

Cybergirlie

Hoi Margrietha,

Bedankt voor je info.Ik ga morgen meteen ff langs de da.
En verder wens ik je veel succes met bevallen ;).

Groetjes Cybergirlie

Tara

Hej Margrietha,

heeej wat super, wist niet dat je zwanger was?!!! Gefeliciteerd joh!!! Ik zou niet weten wie ik zou moeten vragen dat op te sturen. Jou kan ik dat nou echt niet aandoen hoor, jij mag beter rusten ;).

Alleen Smuey staat magertjes, heb 'm zow gekregen, dus daarom zocht ik het, en als voorbehoedsmiddel. Maar het probleem is nou echt dat ik dit hier nergens vind :-/

Cybergirlie

26 november 2003, 01:13:33 #14 Last Edit: 1 december 2003, 01:30:47 by Twinky
Tara

Als ik het hier in Eindhoven vind wil ik het wel opsturen hoor.
Laat het me maar weten desnoods via hotmail,oke.

Groetjes Cybergirlie