8 mei 2025, 04:14:24

Paren

Gestart door LekkerDier, 6 maart 2008, 09:24:46

« vorige - volgende »

LekkerDier

Mijn koppeltje paart maar niet...
Hoe kan dit nou?

Het is volgens mij wel een echt stelletje. Ze kroelen elkaar en willen altijd bij elkaar zijn. Ze worden nu allebei twee jaar oud.
De pop legt eitjes als een tierelier, dus daar ligt het niet aan. En ze zit ook op de eitjes.

Het mannetje rolt af en toe met de eitjes, maar heeft er verder geen belangstelling voor. De pop maakt af en toe ook piep geluidjes als ze op de bodem zit en gaat dan met haar achterwerk tegen het mannetje aan staan. Alleen snapt het mannetje het niet of wordt boos...
Ook als de pop fanatiek zit te broeden, doet hij helemaal niets om haar te helpen.

Wie weet waarom dit mannetje zo ongeintresseerd is?
Heeft iemand tips?

Er hangt nog geen broedblok en de pop legt de eitjes op de bodem van de kooi. Zou een broedblok de oplossing kunnen zijn?

Quinten

Misschien is een broedblok niet de oplossing, maar ik zou het er zeker wel inhangen!! Dan geraken z emisschien meer in de stemming enz en dan kan de pop daarin eitjes leggen!

GRTJS Quinten

Anke

Hoi,
Je weet wel heel zeker dat het een mannetje is??
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

LekkerDier

Citaat van: *Anke* op  6 maart 2008, 20:13:11

Je weet wel heel zeker dat het een mannetje is??

Ja dat weet ik heel zeker. Het is een geparelde en zijn pareltjes zijn nu allemaal verdwenen. Bovendien vertoont hij macho gedrag en ik heb nog een mannetje en daar staat hij ver boven. Ze kunnen zelfs niet meer bijelkaar.

Zou het komen dat de twee kooien naast elkaar staan en dat ze misschien last kunnen hebben van het andere mannetje? Zo op het eerste gezicht is dit niet het geval hoor, maargoed ik heb zelf geen ervaring met broedende vogels.
Of is het nog geen voorjaar genoeg?
Hopelijk weet iemand hier meer over.

Anke

Hoi,
Je zou  je valkjes kunnen stimuleren tot paren als je het volgende doet:

- dagelijks even douchen = in de natuur gaan ze kweken zodra de regentijd begint, tegen de tijd ze jongen hebben is alles groen, dus eetbaar   

- dagelijks groenvoer

- blok geven
- langer licht geven = in het voorjaar/zomder is het ook langer licht

- dagelijks per koppeltje een theelepel hennepzaad extra (zit er namelijk meestal al standaard in) door het zaad mengen = hier worden ze hitserig van. Wel stoppen nadat de eitjes zijn gelegd, het heeft namelijk ook invloed op de algehele stemming dus ze kunnen er was agressiever van worden.

Succes!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

LekkerDier

Wow Anke, wat een tips!

Van dat douchen had ik al eens gehoord, maar van dat hennep zaad nog nooit. Zouden ze van hennep echt hitsig worden? Ik ga het zeker proberen! En we gaan ook elke dag douchen! (Doen we nu 1x in de week)

Sinds 2 dagen hangt het broedblok en het mannetje is heel geintresseerd! Dus dat is een goed teken. Alleen moet ie nog wat hitsig worden   :censuur

Bedankt voor de tips!