12 mei 2025, 20:52:24

Krop

Gestart door Tara, 30 oktober 2003, 19:25:45

« vorige - volgende »

Tara

Hallo allemaal,

misschien een domme vraag, maar het is er een.

Kleine valkjes hebben namelijk een grote krop, maar wat wordt dat als ze groot en volwassen zijn?

Bij namelijk 1 valk zie ik nog een klein zakje, en dat is Malaia, bij de rest zie ik dat helemaal niet :-/. Of kijk ik zo scheel? Is Malaia nog wat te jong ofzo?

Alvast bedankt :-/.

Groetjes, Tara

@nton

hallo,

elke volwassen vogel heeft nog een krop, aleen wordt deze door de veertjes verstopt

Inger m

Hoi Tara,
De krop is een verwijding van de slokdarm (soort zak) waar het voer tijdelijk in wordt opgeslagen. Bij jonge vogels zijn ze duidelijk te zien, doordat ze nog kaal zijn. Bij oudere vogels zie je deze moeilijk, maar als mijn vogels gegeten hebben zie ik duidelijk een volle krop onder de veren.

Je moet maar eens voelen bij je duif als die net gegeten heeft, dan voel je de granen/ zaden goed zitten in de krop.
De krop is er dus wel, maar lastiger zichtbaar. Mss ook wel in verhouding kleiner dan bij een jonge vogel, want die moet heel veel eten om te groeien. Bij jonge vogels ziet de krop er inderdaad veel groter uit, en ik vind het zeker geen domme vraag hoor... ;)

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hallo Inger,

thx voor het antwoord, ook jij hoor Anton ;).

Ik heb inderdaad al vaak de krop van m'n duif gevoeld, zeker toen ze nog zo klein was ook, maar nu nog hoor, die blijft gewoon erg groot, maar ze eet ook erg veel natuurlijk :). Het is gewoon, bij mijn valken zie ik minder de krop dan bij Malaia, als ik blaas, soms zie ik daar dus ook zaadjes zitten als ze gegeten heeft dan :).

Thx om te reageren!
Groetjes, Tara