5 mei 2025, 16:50:26

valkparkieten uitelkaar halen?

Gestart door lotje, 6 maart 2008, 18:47:31

« vorige - volgende »

lotje

halloooo

ik heb 2 valkparkieten. ik heb ze handtam gekocht bij de discus. ze kosten 75 euro per stuk  :o ze hebben ons gezecht dat ze zo tam zijn dat ze achter ons aan zouden lopen enzo. dat doen ze dus niet. het liefst vliegen ze van mijn schouder en ze lopen altijd achter elkaar aan.... je kan dus niet zeggen dat ik supperleuk met die vogels omkan gaan. en dat was dus wel de bedoelling. :-[  wat moet ik nu doen??
moet ik die 2 uitelkaar halen of is het daar te laat voor (ik heb ze ongeveer anderhalf jaar)

??? ??? ??? ???
ik hoor heel graag een antwoordt want ik vind dit supper jammer..

groetjes ires!

Hermien

Tja, da's lastig, zeker nu je ze al anderhalf jaar hebt. Heb je ze dan, toen je ze net gekocht had, wel steeds veel aandacht gegeven? Waren ze gewoon tam of handtam, supertam? Zelf heb ik drie valkjes en ze lopen en vliegen achter elkaar aan. Maar omdat ik ze ook van meet af aan steeds gekroeld heb, komen ze op een gegeven moment wel lekker bij mij zitten. En soms willen ze zelfs alle drie tegelijk gekroeld en geaaid worden. Het oudste valkje heb ik handtam in een winkel gekocht. De andere twee komen van kwekers, die ze al tam had gemaakt door ze regelmatig uit het nest te halen. Verschil is, dat de oudste bij me komt wanneer het hèm zint, de andere twee kan ik heel gemakkelijk pakken. Maar als je valkjes neemt voor je eigen plezier en gezelligheid geldt in alle gevallen dat je ze heel veel aandacht moet geven. Of je het nu nog kunt omkeren bij jouw valkjes, durf ik niet te zeggen.

Sanna

Hallo Ires,

Het klinkt alsof Discus jou niet alles verteld heeft wat je moet weten. Hoe tam een valkje ook is wanneer je hem koopt, je zult er (zeker in het begin) een flinke hoeveelheid tijd in moeten steken om ze ook tam te houden. Het beestje moet namelijk aan een heleboel dingen wennen: jou, de nieuwe kooi, de nieuwe omgeving waar hij mag vliegen. Als je dan nalaat om veel met hem bezig te zijn, zal hij wat minder tam worden.

Tja, achter je aan lopen, zul je een valkje niet heel gauw zien doen ;D. Dus het is al niet eerlijk van Discus dat ze je met die informatie zoveel geld voor de valkjes hebben laten betalen. Maar ja, daar is het nu te laat voor. Het beste kun je aan de gang gaan met het stappenplan (klik hier). Ik denk zeker niet dat het hier te laat voor is. Ze waren tenslotte al handtam dus ze zullen geen angst voor mensen hebben. Als je er voldoende tijd in steekt denk ik dat je ze best weer heel tam kunt krijgen.

Het kan inderdaad verstandig zijn om ze tijdelijk uit elkaar te halen zodat je met allebei apart aan de slag kunt om ze tam te maken. Ik denk dat je dan het beste bijvoorbeeld eentje boven kunt zetten en de andere beneden. Verdeel je aandacht tussen de twee zo goed mogelijk.

Veel succes!

Groetjes, Sanna