akelig stil rondom t fenomeen getekend.

Gestart door nick01, 5 maart 2008, 16:46:36

« vorige - volgende »

nick01

ben wel benieuwd of er nog wat gebeurd in het getekende gebeuren.
laatste bericht op een ander forum gaat tot eind november.

iedereen begint al de term getekend te gebruiken maar wat is er nou eigenlijk neergezet met dat kweekprogramma?
wat is een korte conclusie?
is t een mutatie op zich?
vererft t vast? (echt vast en niet soms wel soms niet)
of weten we eigenlijk nog niet zo heel veel meer???

ben heel erg benieuwd naar een eerlijk , maar ook op feiten gebasseerd antwoord zonder hele verhalen eromheen.

nick01

ik heb t een tijdje gegeven maar mijn conclusie:

jan en alleman begint met de naam te gebruiken maar niemand weet hoe t nou zit.
heel grappig is die ontwikkeling , die ik op t begin van de discussie al had voorspeld.
je ziet ze overal opduiken getekende vogels die niet eens in de buurt komen van wat getekend voor zou moeten stellen.

hebben we nu bereikt wat we wilden???!!!
misschien iets langer moeten wachten met termen op verkooppagina's te gebruiken.

Lin

23 maart 2008, 22:14:15 #2 Last Edit: 23 maart 2008, 22:18:09 by Lin
Ik ben het wel met je eens ik wil ook meer weten. er is wel vrijdag een mailing weer overgeweest als oproep.Ik heb altijd een getekende gezien die een symmetrisch bont patroon op de rug heeft en nergens anders bont. Ander is het gewoon een bonte.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

nick01

conclusie :
heel veel van ons - jullie - hun gebruiken de term getekend maar eigenlijk niemand weet hoe of wat omtrent dit gebeuren??!!
vreemd toch.

ik had verwacht wel iets te horen.

andere vraag dan.
iedereen van jullie die al deze term gebruikt , waar basseer jij op dat je een getekende hebt?
misschien dat ik er dan achter kom hoe t zit.

Caroline

Citaat van: nick01 op  1 april 2008, 00:27:09
conclusie :
heel veel van ons - jullie - hun gebruiken de term getekend maar eigenlijk niemand weet hoe of wat omtrent dit gebeuren??!!
vreemd toch.

ik had verwacht wel iets te horen.

andere vraag dan.
iedereen van jullie die al deze term gebruikt , waar basseer jij op dat je een getekende hebt?
misschien dat ik er dan achter kom hoe t zit.


Hoi Nick.

Mogelijk komt het ook door de manier van vragen stellen dat je niet zo veel reactie hier krijgt.  ::) Je bent behoorlijk aanvallend maar laat zelf ook erg weinig los vind je niet??

En .... ik denk dat de meeste onder ons inmiddels wel weet hoe een perfect "Primrose" getekende eruit moet zien, toch??




Deze jongen (recht zit nog onder de papresten) zijn van ouders die beide Primrose getekende zijn met hier en daar een fout veertje. Beide ouders hebben ook weer ouders die nagenoeg in de beurt komen van een perfect getekende en van 1 kant zelfs de overgrootouders.  ;)

Dus .... ook al heeft je valk een enkele donkere pen of staartveer, of hier en daar een ander fout veertje .... kan het nog een "Primrose" getekende zijn alleen dan wel met een foutje, dus niet perfect.

Maar och .... als we rond kijken hoewel valkjes hebben er dan niet een foutje?? Denk aan alle geparelde met een niet gelijkmatig verdeelde pareltekening .... praten we ook over een geparelde of om in de nieuwe benamingen te blijven, opline.

Uiteraard bedoel ik met een foutje dan natuurlijk niet de bonte valkjes die een beetje lijken op een "Primrose" getekend valkje en onderhand overal donkere veren hebben.  ;)

Persoonlijk ben ik van mening dat wil je graag perfect getekende "Primroosjes" (gaan) kweken zorg dan dat de ouders en eventuele voorouders nagenoeg foutloos zijn, hiermee bereik je logischerwijs toch het beste resultaat.  :D

Succes met je zoektocht.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

nick01

hoi caroline.

ik heb ook niet zo veel los te laten omdat ik van mening ben dat er nog steeds bar weinig bewezen is.
daarom vraag ik me af of een ander al meer weet , dus wat zou ik los moeten laten ???
en aanvallend , ach t is maar net hoe jij of een ander t opvat.
ik noem t direct waar sommige mensen niet goed tegen kunnen.

wat betreft dat verhaaltje wat je neer zet , geeft geen antwoord op mijn vraag.
dat is het verhaaltje met bijbehorende tekeningen die je vanaf t begin elke keer tegen komt.

1 hele grote kanttekening hierbij vind ik het hele gedoe om t bijna en perfecte getekende en de zogenaamde foutjes.
dat is nu nog een heel breed grijs gebied , hopelijk een groot punt voor in de nabije toekomst?
op deze manier kun je je vogel snel getekend noemen.

waar ik ook op doel is de uitkomst van dat opgezette kweekprogramma.
t is nu al weer bijna begin van t volgende kweekseizoen maar resultaten van t vorige seizoen hoor je niet zo heel veel.
op deze website had ik meer info verwacht , t is tenslotte valkparkiet.com toch?
er zijn hier toch ook mensen die meededen aan dat programma?
die zijn dan toch ook op de hoogte van vorderingen.

ben benieuwd.


Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Rob S

Beetje erg kort door de bocht genomen allemaal. Als je je beter had verdiept had je kunnen zien dat er op de site van de valkparkieten werkgroep (www.valkparkieten-benelux.tk) een conclusie is getrokken uit het kweekprogramma.

Ik heb een kweekkoppel opaline split bont x getekend cinnamon witmasker. Hieruit komen valkjes die alleen bont hebben aan de slagpennen. 1 van deze valkjes heb ik weer tegen een bijna getekende pop gezet en hier komen dan wel weer getekende jongen uit.

ROCKS

Citaat van: nick01 op  1 april 2008, 10:04:21

op deze website had ik meer info verwacht , t is tenslotte valkparkiet.com toch?
er zijn hier toch ook mensen die meededen aan dat programma?
die zijn dan toch ook op de hoogte van vorderingen.

ben benieuwd.




Hoi Nick,

Ik ben het niet met je eens over je opmerking dat dit tenslotte valkparkiet.com is.
Waar lees je dat ze je antwoord kunnen geven op de vragen waar jij mee komt? Ik zie nergens de mededeling dat je hier een vraag kan stellen waar je -voor jou- een bevredigend antwoord op krijgt.

Nick, dit forum is er voor mensen die (van) valkparkieten houden, voor de één is dit om verder te komen met zijn hobby, voor de ander gewoon omdat het een leuk, informatief, en voor de meesten een leerzaam forum is!

En de vragen waar jij mee komt, daar hebben de meesten hier geen pap van gegeten, net zoals vorige vragen die je hier wel eens hebt gesteld. Vaak vragen waar (bijna) geen antwoord op gegeven kan worden, en als er wel een reactie is, had je wel weer je weerwoordje klaar, want je bent het niet snel eens. Waarom vraag je het dan?

Ik ben zelf ook misschien wel zo'n nitwit, die er niet veel verstand van heeft, maar als ik een vraag heb die hier niet beantwoord kan worden ga ik de mensen op dit forum daar geen verwijten over maken, wat jij wel doet. Stel je vraag maar verwacht niets!

Weet je....zoek jij eens op een ander forum (ik weet niet eens of er wel een forum is die antwoorden heeft op al jouw vragen) naar HET antwoord op je vraag en vertel het dan hier?

Rocks


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

nick01

hoi rob.
ik had al wel iets gelezen op die site maar ik heb t idee dat ze op die site alleen maar voorstanders hebben en geen sceptici.
dan ga je al snel 1 kant op.
ik kan t fout hebben , maar als ik zo her en der mensen spreek , zowel gewone kwekers als mensen die er echt verstand van hebben hoor ik toch vaak dat veel mensen het er niet helemaal mee eens zijn.
t verschil tussen hen en mij , ik rakel het wel op en hun niet die hebben daar hun gegronde redenen voor.
dat maakt mij dus vaak de gebeten hond maar dat maakt niks uit , er wordt wel over nagedacht en gesproken en dat iswat ik er mee wil bereiken.

hoi "rocks"
wat ik bedoelde met die opmerking is dat ik weet dat er hier mensen op t forum zitten die meededen met dat programma en verwacht had dat er meer over gesproken zou worden.
en ik denk dat je een hoop mensen onderschat met de opmerking dat de meesten er geen pap van hebben gegeten want er zitten hier tal van mensen die er veel verstand van hebben.
en ik weet dat ik niet zo loop als de meesten zouden willen maar zo zit ik in mekaar.
ik bekijk graag de andere kant van t verhaal helemaal als iedereen die kant negeerd.
mijn idee van dat dwarse optreden van mij is , tegen het algemene denken in gaan om te kijken of er geen andere verklaring is.
iets hoeft toch niet altijd te zijn wat lijkt of wat we hopen dat t is.
snap je mijn kijk op hoe ik t doe.
en ja ik weet dat ik meer mensen er mee irriteer dan plezier doe.
maar de mensen die mij wel eens in het echt gesproken hebben of waar ik vogels van heb gekocht of vice versa zullen denk ik niet snel zeggen dat ik een arrogante zak ben. (kan niet iemand verzinnen die reden heeft om dat te zeggen)

en bedankt voor je voorstel elders te zoeken maar dat sla ik af sorry.


ROCKS

Nick,

Als jij met een opmerking een bepaalde doelgroep hier op het forum bedoelt dan moet je dat ook zo benoemen, nu noem je alleen maar: valkparkiet, en niet die ene (in mijn ogen niet zo grote groep) mensen die zich hier mee bezig houden, of zie ik dat verkeerd?

Als ik zo om me heen kijk, zie ik meer mensen die gewoon plezier hebben, op het forum dan mensen die dezelfde drive hebben als jij. Tuurlijk zijn ze er wel, maar veel minder dan de "gewone" valkparkietbezoeker.

Je komt zelf met de woorden "arrogante zak", ik weet niet waarom je daarmee komt? Is dat omdat je je wilt verdedigen? Of dat mensen je zo wel eens zouden kunnen zien?
Hoeft niet hoor, dit is tenslotte een discussie topic?







                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

•=Bonnie=•

2 april 2008, 20:59:59 #11 Last Edit: 2 april 2008, 21:02:56 by Bonnie
"Getekend" is wat mij betreft nog steeds gewoon een bonte met een bepaald patroon en hoe selectiever je er op kweekt hoe meer je dit patroon vastlegt. Voor mij is het alleen "getekend" als de vogel foutloos is, anders noem ik het gewoon bont en daar is de prijs dan ook naar.

Het lijkt er ook sterk op dat, (mening gevormd door eigen ervaring en van wat er bij andere kwekers te zien is), dat wanneer je vogels met een tekening zoals die twee schoonheden van Caroline hier op de foto's of zelfs met iets meer bont, koppelt het bont bij de jongen vaak minder is dan bij de ouders en zo nu en dan zelfs vrijwel geheel verdwijnt.

Zo had Caroline er dit jaar twee bijna gele, Mandy vorig jaar drie bijna gele van twee verschillende koppels en ook ik zelf had een bijna witte.

Ik ga met een van die jongen van Mandy tegen een bijna "perfect getekende" verder en zo heb ik er nog eentje maar dan met wat bredere bontstrepen op de vleugeldekveren, tegen die bijna witte van mij gezet.

Ik vermoed dat het patroon van de ouderdieren zal vererven en hoop dat ik juist ben wat betreft mijn gedachtengang en dat er jongen bij zullen zijn waarop geen bont meer zichtbaar is. Gele zwartogen dus, en aangezien beide mannen split geelwang zijn hoop ik stiekem op geelwang gele zwartogen... ;)

Het koppel binnen heeft nu net 1 ei. Ik doe overigens niet mee met dat "kweekprogramma".