Kan ik het kleintje al uit het blok halen om tam te krijgen?

Gestart door danoontje21, 3 maart 2008, 14:50:32

« vorige - volgende »

danoontje21

Hoi hoi,
Twee weken geleden is bij ons t allereerste donsje geboren.
Het jong is nu dus 14 dagen uit en ziet er goed uit. Het staat vrolijk rechtop in het blok en is al erg nieuwsgierig.
Nu heb ik gelezen dat je vanaf dag 10 elke dag het jong eruit mag halen om aan je handen te laten wennen. Ik wil dat dit jonkie ook tam wordt, maar toch vind ik het eng om te doen.
Het mannetje is supertam en altijd een erg lieve vogel geweest, maar het popje is toch wat minder tam en vooral bang voor je handen. Komt altijd wel bij je zitten, maar van handen moet ze niets hebben. Nu is ze sinds het jong geboren is ontzettend agressief naar ons toe en ze laat ons amper toe om in het hok te kijken. Zodra ze merkt dat we toch kunenn kijken springt ze op het jong en duwt/ pikt het zachtjes. Dat deed ze vanaf het begin al, maar gelukkig is er niets te zien aan de kleine.
Nu is het dus 14 dagen oud en wil ik het wel aan handen laten wennen, maar ik ben dus bang om het te pakken. Ten eerste zal ik mezelf met handschoenen moeten bewapenen denk ik om erbij te kunnen. Ten tweede: wat als ik het jong daarna weer terugdoe en ze stoot het af??
Ik heb hier dus echt nog geen ervaring mee... Ik wil het jong gewoon bij de ouders laten tot het helemaal volgroeid is en zelf het blok uitkomt en zelfstandig is, maar wel het jong er elke dag uithalen om aan de handen te laten wennen.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken met zo een moeder?

Rianne

Zoals je zelf al aangaf, kun je het jong er al elke dag uithalen. Wat ik doe bij agressieve ouders, is die eerst met een pen of iets anders uit het blok jagen, zodat je niet bang hoeft te zijn voor een bijtende pitbull ;) Je kunt dan met bijv een cd hoesje of een boekje het gat van het blok even dicht houden, zodat je later het jong er ook weer veilig in kunt zetten.
Valken ouders stoten hun jongen niet zomaar af. Ze zijn broeds en beschermend genoeg om er meteen weer op te gaan zitten :)

danoontje21