29 maart 2024, 01:23:22

Onze nieuwe telg...

Gestart door Vicky_1, 25 oktober 2003, 01:45:00

« vorige - volgende »

Vicky_1

Hallo!

Verleden week zondag hebben we een nieuwe valkparkiet gekocht: onze Yellow.  We hebben al twee valkparkieten maar aangezien deze twee niet goed met elkaar kunnen opschieten, hebben we het er toch op gewaagd om een vriendje voor onze Kleine aan te schaffen. (Birdy aanziet mij als partner en dus was onze Kleine een beetje eenzaam!).  Het enige probleem is nu dat onze Yellow geknipt is aan zijn vleugeltjes.  Volgens mij groeien zijn vleugels terug aan wanneer hij zijn veren wisselt maar ik ben hier niet zeker van.  Zou het in ieder geval zielig vinden mocht hij nooit de gelegenheid hebben om te kunnen vliegen.  We hebben Yellow op de markt gekocht van een handelaar die hem in de vrieskou op een stokje tentoon had gezet.  Ik weet dat dit niet de ideale omstandigheden zijn om een valkje aan te schaffen maar mijn hart (en dat van mijn vriend) brak toen we dat valkje daar zo zagen bibberen van de kou.  Zoals ik zei hebben we al twee valkjes die een goede, warme thuis hebben bij ons en als het aan mij zou liggen, kocht ik ze allemaal.  We hebben er nu tenminste eentje gered en daar ben ik blij om.  Yellow is lief, heeft een mooi verenkleed en is op het eerste zicht gezond en dat is het belangrijkste.  Ik vraag me nu enkel af of hij ooit door ons huis zal kunnen vliegen met Birdy en onze Kleine.
Groetjes,

Vicky

Tara

Hoi Vicky,

eerst en vooral, gefeliciteerd met je aanwinst, maar je moet oppassen, want vele valkjes worden nu ziek, en enkele hier op het forum hebben zelfs last van de papegaaienziekte :-/. Onderzoek 'm maar ff goed, en is iets niet pluis, ga maar eens meteen naar de dierenarts dan.

Vervolgens groeien zijn veren weer terug, na enkele maanden kan hij weer vliegen, maar dan heeft hij nog niet al zijn veren terug, het kan tamelijk lang duren voor die helemaal zijn aangegroeid, dat varieert met de rui.

Groetjes, Tara