10 mei 2025, 09:52:32

last van poot + vreemd gedrag

Gestart door anja1984, 22 februari 2008, 15:28:58

« vorige - volgende »

anja1984

sinds  ongeveer 3 maand heeft mijn valk soms rare "aanvallen"
in het begin was het heel af en toe maar nou komt het bijna elke dag voor.

Wat hij doet is het volgende:
Hij zit op zijn stok en kan dan plotseling één van zijn pootjes niet meer gebruiken (telkens dezelfde) De tenen staan dan echt krom tegen elkaar aan (het lijkt wel een soort kramp) Hij probeert deze poot op de stok te plaatsen maar zet hem er telkens naast. Hierdoor verliest hij zijn evenwicht..valt van de stok af en komt dan telkens weer ongelukkig terecht. Op het moment dat hij onder in de kooi terecht is gekomen zit hij heel wazig voor zich uit te kijken. Als ik dan in de buurt wil komen begint hij te bijten terwijl hij dat normaal nooit doet. Dit gedrag duurt ongeveer een kwartier en dan lukt het hem weer om naar boven te klimmen.  Hij gaat dan weer op de stok zitten maar zodra hij iemand ziet bewegen schrikt hij en valt weer van de stok af.

Ook gebeurt het steeds vaker dat hij 's avonds en 's nachts van zijn stok af valt. Volgens mij is het dan niet zo dat hij ergens van schrikt aangezien het hier helemaal stil is.

Ik maak me toch wel zorgen om dit gedrag. Wie herkent dit gedrag of weet wat het zou kunnen zijn en wat ik eraan kan doen. Ik ben namelijk bang dat het iets ernstigs is of dat hij zich straks echt een keer pijn doet. zou het ook de leeftijd kunnen zijn. Mijn valk is ongeveer 14 jaar.

groetjes,
Anja

Saar

Hoi Anja,
Ik zou even contact opnemen met een vogelarts..
Die kan je meer vertellen
Groetjes Saar :-*

Hermien

Ik zou ook zeker naar de DA gaan met de vogel. Jaren geleden heb ik een grasparkietje gehad met een gelijksoortig probleem. Heel angstaanjagend, viel zomaar van de stok, was dan even gedesorienteerd, maar kwam er altijd weer goed bovenop. Bij nader onderzoek bleek het om epilepsie te gaan. Helaas was er niets aan te doen, maar wel iedere keer een heel akelig gezicht. Zodra het beestje weer een beetje bij zijn positieven kwam haalde ik hem uit de kooi om te troosten en te kroelen. Uit voorzorg heb ik toen wel het zitstokje lager in de kooi gehangen, want het risico dat hij een keer heel beroerd op de bodem terecht zou komen wilde ik daarmee zo klein mogelijk maken. De grasparkiet is er overigens nog behoorlijk oud mee geworden.
Sterkte!

anja1984

Bedankt voor de antwoorden! Ik was al bang dat het zoiets zou kunnen zijn.

Helaas heeft het geen zin om zijn zitstok lager te hangen. Hij zit de hele dag boven in zijn kooi op de schommel. Ik heb dit al eens weggehaald maar dan begint hij echt hard te schreeuwen en dit stopt pas als hij de schommel en stok weer terug krijgt.

Weet iemand een goede arts in de buurt van enschede? Ik weet hier wel een dierenarts in de buurt maar volgens mij weet hij niet veel van valkparkieten af.

talitha

ik weet verder geen arts voor je, maar wat je zou kunnen doen is een ander speeltje voor de schommel in de plaats te doen, een touw met belletjes eraan ofzo, die je dan ook laag kan hangen.

groetjes talitha