29 maart 2024, 05:45:19

paco

Gestart door marike mossink, 24 oktober 2003, 21:32:41

« vorige - volgende »

marike mossink

Ik heb een valkparkiet van 3 jaar, en hij heet Paco.
Sinds kort raakt hij 's nachts wel eens verwond.
'S ochtends trof ik hem aan met zijn rechter vleugel onder het bloed, en laggen de slagpennen van de vleugel op de grond.
Na een tijdje begonnen de pennen weer te groeien, maar nu heeft hij weer alles eruit getrokken, tot bloedens toe.
Hij is ongeveer al 2 maanden niet uit de kooi geweest, omdat hij dus niet kan vliegen. Verder is zijn humeur niet veranderd.
Waar zou dit aan kunnen liggen??? Is het een soort van aandacht vragen misschien?

Groetjes Marike en Paco

VaLKPaRKieTJe

Hoi Marike,

Is Paco een Lutino (geel/wit)?? Die zijn namelijk nachtblind en is het verstandig om een nachtlampje te gebruiken zodat hij iets kan zien 's nachts.

En over het vliegen, je zegt dat hij niet kan vliegen.
Komt dat omdat hij misschien gekortwiekt is of omdat hij overal tegen aan vliegt? Want dan zou je hem beter een paar keer los kunnen laten vliegen terwijl je er goed oplet, dan zou de reden kunnen zijn dat hij zijn energie kwijt moet en dat 's nachts in zijn kooi doet d.m.v. klappen met de vleugels en proberen te vliegen in de kooi, en daarmee kunnen ze zichzelf inderdaad verwonden.

Veel succes met Paco.
Groetjes, Mariette

Kolkkie

Moi Marike,

Volgens mij kan je beter je valkje overdag loslaten als je er bij bent. Dan kan hij zijn energie kwijt.
Ik heb ook en valkje wat niet zo'n held is in vliegen, met name de landing kan een ramp zijn.
Ook kan je beter 's nachts een nachtlampje aanhouden. Als er iets is waar je valkje van zou kunnen schrikken, kan hij het nog goed overzien omdat hij licht heeft.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

marike

Bedankt voor jullie reacties.
Dat  nachtlampje zal ik zeker uitproberen!

Paco is grijs/geel.
En de reden dat hij niet kan vliegen is dat hij dus geen slagpennen meer heeft aan zijn rechter vleugel.

Ok bedankt namens Paco!
Groetjes marike.

Barbara

Ook als je valkje niet kan vliegen kan hij er toch uit? Als je hem niet op iets hoogs zet, kan hij nooit van een grote hoogte vallen en hij heeft snel genoeg door dat ie niet kan vliegen hoor. Dan kan die in elk geval zijn energie kwijt door wat rond te trippelen. Zou het niet kunnen dat ie zich verveelt en daarom nu zijn pennen zelf eruit trekt? Dat zou je ook oplossen door hem er toch uit te laten........

mastolk

Hoi,

Ik heb twee gewiekte valkjes die weten ook dat ze niet echt vliegen kunnen (proberen het wel eens  :D   :D ziet er niet uit) maar ze zijn juist heel veel uit de kooi!!! Ze kunnen toch niet weg vliegen en vinden het fijn uit de kooi. Nou ja, op dit moment niet. ze zitten sinds kort samen alle 4 in een kooi, en vooral Elmo wil niet meer uit de kooi, vind het te gezellig blijkbaar. Taco en Sien kunnen nog niet uit de kooi omdat ze nog niet tam genoeg zijn!

Nou succes ermee.

Groetjes Margrietha

Barbara

Hoi Margeritha,

als ik het goed heb heb jij je valkjes gewiekt omdat ze anders tegen de spiegels vliegen toch? Hebben ze dat echt al eens gedaan of denk je dat omdat een ander valkje het ooit heeft gedaan? Ik wil hier zeker niet de zoveelste discussie beginnen over kortwieken, maar is het echt nodig? Ik kan me niet voorstellen dat ze tegen en spiegel aan vliegen omdat ze daarin stukken kamer zien en dus niet denken dat het doorzichtig is..... en mijn hart breekt als ik denk aan een vogel die niet kan vliegen  terwijl het naar mijn idee niet nodig is. Mijn zusje heeft een nog heel wild valkje in de kooi bij een tamme, en die wilde mag er niet uit omdat ie zich echt te pletter vliegt en totaal in paniek raakt, maar het breekt dus ook mijn hart dat die nooit beweging krijgt..... Zo eentje  zou ik wel laten kortwieken om te leren rustig te zijn buiten de kooi, hoewel het ook zijn nadelen heeft als een valkje nauwelijks weg kan bij 'gevaar', dat levert stress op... Half wieken zou dus een optie zijn, zijn die van jou dat ook of kunnen ze echt alleen nog maar lopen?

Groetjes,

Barbara

mastolk

Hoi Barbara,

Geeft niet hoor dat je het vraag. Bijna iedereen zegt dat het zielig is. maar ik kan mijn valkjes NIET los laten vliegen, ze vliegen zichzelf te pletter.
En om je vraag te beantwoorden, JA het gebeurde een paar keer.
Ik zal ff -nog eens  :D- uitleggen hoe ik woon. Ik woon in een oud herenhuis, met de voordeur in de kamer (waar mijn schatjes staan, dus als ze weg vliegen  :'(....) dan heb ik een ruimte van ongeveer 7 bij 10 meter (de kamer) en 4,5 meter hoog. In de ruimte hangen TWEE spiegels (aan twee wanden) van 1,5 meter breed bij 3,5 meter hoog (van ongeveer een meter vanaf de vloer tot het plavond) dus ECHT MEGA SPIEGELS.
Verder zijn de muren van een soort doek -linnen- helemaal wit. Bij alle valkjes Pino, Ieniemienie (is dood), Elmo en Taco -Sien is nog te wild, en kan niet echt goed vliegen heeft iets aan haar vleugel) hebben zich al een paar keer behoorlijk hard tegen de wand aan gevlogen, en tegen de spiegels. Nou dat is vreselijk om te zien, ik altijd in paniek. Verder hebben we een soort goudkleurige lijsten (op het doek, tja echt heel mooi ouderwets en sierlijk allemaal) maar daar gaan ze wel eens boven op een randje zitten, nou dan kun je soms UREN vangen om ze terug te krijgen. Dat is niet fijn als je naar bed wil, en als er iemand aan de deur komt kan ik niet openen.
ALS mijn valkjes uit de kamer ontsnappen komen ze in de slaapkamer (is ook zo hoog, en redelijk groot) en dan staat de deur ook altijd open naar achter, hebben we een keuken gemaakt in een soort loods (tja, hele vreemde bouw  :D) als ze daar komen vinden we ze ook niet weer terug. TENZIJ ze misschien weer op hun eten af komen, maar dat risico wil ik niet lopen. het is er enorm groot! En de deur naar buiten (en de achterbuurman) staat ook vaak open. Als hij het niet door heeft, vliegen ze alsnog weg.

Dus ik hoop dat je een beetje snapt dat wieken ECHT de enigste oplossing is. Ik heb echter wel gelezen dat hun vleugels kunnen aangroeien, dus ALS we later in een 'normaal' huis gaan wonen wil ik echt niet meer dat ze gewiekt zijn hoor.
Maar Elmo kan nog ongeveer een metertje vliegen van de vloer. Taco moet binnenkort ook gewiekt worden want hem durf ik dus niet uit de voillere te halen, en dat vind ik zielig.
Sien hoeft niet gewiekt omdat ze iets aan haar vleugel heeft, dus dat doe ik dan ook niet.

Ik begrijp je heel goed hoor! Ik vind het ook veel mooier staan als ze hun vleugels nog hebben, maar ik hoop dat je nu ook een klein beetje begrijpt dat ik geen andere oplossing heb. JA ok, ze altijd in hun kooi laten en dat wil ik niet.

Wat nu trouwens wel lache is, is dat ik sinds zaterdag alle valkjes in de voillere heb. Nu wil Elmo niet meer uit de kooi (sien isnog niet tam genoeg, en Taco KAN er dus nog niet uit) hij vind het veel te gezellig. Pino wil wel heel graag wordt ook krijserig als hij te lang in de kooi zit. Echt grappig.

Groetjes Margrietha

marike

Vanmiddag wilde Paco voor het eerst weer uit zijn kooi!
Ik had deze week de kooi al een paar keer open gezet, maar hij had er geen zin in.
Maar goed, meneer was iets te enthousiast, en stortte meteen neer!   ::)
Gelukkig nix bezeerd!
Hij weet nu in ieder geval wel dat-ie dus niet kan vliegen!

Ik ben bang dat het inderdaad verveling is geweest als oorzaak, en een beetje stress. Ik ben pas geleden verhuisd, en hij moest hier wel even wennen aan zijn nieuwe plekkie.

Groetjes Marike en Paco.

Marianne

Hoi Marike,

Ben jij veel weg en zit daarop Paco veel alleen?
Dan is het misschien ook een optie om er een valkje bij te nemen.
Dan is hij niet meer zo eenzaam.
Succes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Barbara

Hoi Margrietha,

in jouw situatie zou ik het dek ik ook wel doen ja, er nooit uit komen is nog zieliger. Fijn dat je het nog een keer helemaal hebt uitgelegd.

Een valkje erbij nemen als je er maar eentje hebt raad ik ook aan als de kooi groot genoeg is. Ze produceren samen meestal minder herrie, houden elkaar gezelschap en het is leuk om te kijken hoe ze met elkaar omgaan en hoe ze bv met elkaar kroelen of kibbelen. Ik kan eigenlijk geen nadelen bedenken van een 2de valkje. Als je eerste valkje al tam is, wordt de 2de dat meestal snel ook heb ik ervaren en ook van anderen hier gehoord. Vaak wordt de eerste zelfs nog tammer omdat die dan om je aandacht moet 'vechten' en dus aanhaliger kan worden. Dat ging zo bij mij en volgens mij ook met de eerste 2 valkjes van Diana (ziralioness).

Groetjes,

Barbara

mastolk

Hoi Barbara,

Wat jij schrijft, dat ze vaak nog aanhankelijker worden dat herken ik hier ook  :D.
Ik heb hier Pino (was de eerste die ik had) die is nu soms zo jaloers, dat ik hem gewoon echt ff apart aandacht moet geven. Echt lache. Hij zit dan tegen de kooi aan 'geplakt' en krijst gewoon naar me, en als ik langs de kooi loop volgt hij me helemaal. als hij uit de kooi is en ik ga bij de kooi staan wil hij het liefst meteen op mijn hoofd gaan zitten ook al durft hij dat normaal niet. Als hij maar bij me is  :D.
Het is echt een tut hoor, als Johan -mijn man- hem heeft piept hij net zo lang en blijft naar mij kijken tot ik hem weer overneem. Dan pakt Johan Elmo maar snel weer.
Ik weet dus ook geen nadelen van een 2e te bedenken, tja maar ik heb er nu ook 4 en wil er nog meer  :D   :D  :D.

Groetjes Margrietha