5 mei 2025, 21:33:35

valkje grote krop eet niet futloos

Gestart door tante to, 3 maart 2008, 16:44:56

« vorige - volgende »

tante to

het ging allemaal zo goed. het valkje is nu 4 weken oud. sinds giser last van een hele grote krop en daarnaast wel om eten vragen. ik heb s avonds wat yakult door de voeding gedaan, maar dat heeft niet veel resultat gehad. vanmorgen zat de krop nog goed vol.ook zag ik vanmorgen donkere ontlasting wat weer duid op een infectie. het valkje ligt appart onder de lamp. mijn gevoel zegt dat ik hier weinig aan kan doen, maar misschien is er nog hoop? is zo´n infectie nog met medicatie te verhelpen? wie heeft dit vaker aan de hand gehad en kan mij advies geven?

miranda

Rianne

Kropverzuring denk ik... Ik heb dit ook gehad met een jong.
Probeer eens wat voedsel uit de krop te masseren (doodeng ik weet het) en ruik daar eens aan. Als het ontzettend stinkt is dit kropverzuring en zul je al het eten uit de krop moeten masseren. Is het de hard, kun je het verdunnen met lauw water, wat je met een spuitje geeft.
De zwarte ontlasting is een teken dat er geen voedsel wordt opgenomen. De darmen gaan dan bloeden, wat weer uitgescheiden wordt als zijnde zwarte ontlasting.
Als je op tijd bent, kun je je valkje nog redden. Ik was te laat, het jong zag rood op zijn huid en aan de onderkant kon ik op zijn buik de donker gekleurde darmen zien.

tante to

ik was dus ook te laat. het valkje is net overleden. jammer, maar ik heb er nog 1 over en daar gaa het goed mee.
bedankt voor je info.  miranda