2 mei 2025, 10:13:41

valkje wil niet aan het zaad

Gestart door jolien20, 30 januari 2008, 16:52:01

« vorige - volgende »

jolien20

Hallo allemaal,

ik heb twee valkjes. Een Lutino en een Wildkleur. De Lutino hoort nu allang van de pap af te zijn maar wil maar geen zaad gaan eten. De wildkleur, die nog jonger is, is onderhand ook allang van de pap af. Ik heb de lutino regelmatig gewogen en hij woog altijd rond de 92 gram. Vandaag woog ie nog maar 67 gram. Hij weigert dus gewoon zaad te gaan eten, terwijl ik wel al een tijd met de pap ben geminderd..
Wie weet wat ik moet doen?

Groetjes,

Joline

Rianne

Toch weer een voeding meer geven, 67 gram is echt een te laag gewicht voor een jonge valk. Probeer dit eerst weer terug te krijgen op 80-85 en ga dan nog eens proberen met zaadvoer.

Je kunt ook proberen of hij rul eivoer lust. Hier kun je dan zaadjes doorheen mengen. Geef je ook al trosgierst?
Misschien eet hij wel als je met hem bezig bent. Voer eens zonnepitjes tijdens het spelen of gewoon zaad.

Hoe oud is het lutinootje eigenlijk?

Karin

Ga terug naar 3 x daags papvoer. Misschien zelfs 4 x, tot hij weer rond de 85 - 90 gram is. Wat mij ook bevalt bij oudere jongen die eigelijk al van de pap af moeten zijn is pellets fijnstampen en vermengen met de pap. Je begint eerst met een beetje pellets en veel pap en je gaat steeds meer pellets geven. Daarnaast hang je ook een bakje met pellets op in de kooi naast het zaad. Ik gebruik zelf nutribird B18 ( voor grasparkieten in het kweekseizoen ), maar B14 is ook goed. Dit is voor grasparkieten. Ik gebruik dus niet de valkparkietenversie omdat die te groot zijn, die gooien ze uit het bakje.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

jolien20

sorry dat ik een tijd niks heb laten horen. Mijn Lutino is nu wel allang weer op gewicht, maar eet nog steeds geen zaad, of niet voldoende in elk geval. Af en toe zit ie wel in het bakje voer te zooien, maar of ie het echt eet betwijfel ik. Het lutinootje heb ik aangeschaft op de leeftijd van ongeveer 7 weken en dat was 2 weken voor de kerstvakantie... dus hij is nu ongeveer 12 weken schat ik.. Willen jullie mij misschien uitleggen wat pellets zijn?

Hartelijk dank alvast!

Joline

Lin

pellets is vergelijkbaar als biks wat je aan paarden/ kattenvoer in harde brokjes kan geven maar dan voor vogels. Je kan bij voeding daar meer over vinden. Zaadjes zou ie nu wel moeten eten. hoeveel valt hij af en in hoeveel dagen is dat dan? Voer je hem dan 1x per dag?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)